Forum

Fremgangsmåde på stor grund

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj H, 8. juni 2023 kl. 23.33

Hej
Min kæreste og jeg har købt et nyere hus på en aflang storparcel grund (5000m2). Det første stykke af baghaven- ca 1/3 af grunden er der anlagt have/græs og de sidste 2/3 er der højt "vildtgræs", ukrudt og store ujævnheder. Vi kunne godt tænke os at få anlagt græs over det hele og på sigt få sat træer buske rundt omkring, men vi er lidt i tvivl om fremgangsmåden. Skal alt "vildgræs" klippes ned? (har en ældre havetraktor) også efterfølgende fræse det hele?

Mvh Nicolaj

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2023 kl. 12.02

Hej Nikolaj.

Jeg undrer mig over hvad du vil med alt den græsplæne for det vilde græs er netop det, der skaber insektlivet og en masse biodiversitet som mange sukker efter...Problemet med at anlægge en græsplæne på et gammel engareal er at der er masser af ukrudt i stykket, som du kommer til at slås med gennem tiden. Bla tidsler mv.

Når men hvis du vil have en græsplæne anlagt ville jeg først og fremmest klippe den høje græs ned , lang ned og fjerne det.

Herefter skal du have en til at fræse det og udjævne det. Det kan du ikke bare lige gøre selv, men du skal have en traktor på. Hvis du vil komme en hel del ukrudts til livs, uden bekæmpe det med sprøjtemidler , kan du fræse stykket hver 14 dag igennem nogle måneder og så plane stykket ud ..

Det er med andre ord et stort arbejde.

Når du er kommet frem til at have et stykke jord, hvor du kan få anlagt en græsplæne er her måden du anlægger græsplænen på...

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/180.html

Så det er ikke noget man laver på en weekend.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj H, 9. juni 2023 kl. 15.25

Hej Søren.
Tak for dit svar.
Efter dit skriv, har jeg overvejet om man "bare" skal lave græs-gange imellem alt det vilde? (ligesom det er på det billede jeg har vedhæftet) - kan godt se at det ville blive noget at en mundfuld hvis man skal renovere det hele. men det er vel stadig samme fremgangsmåde? klippe græsset i de baner/gange også fræse efterfølgende?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2023 kl. 23.03

Hej Nicolaj.

Hvis du kan leve med nogle ujævnheder kan du bare nøjes med slå græsset, men jeg ville hellere nøjes med nogle stier
Som du selv er inde på. Du behøves ikke at slå det så ofte, måske engang om måneden...
Du vil få et chok med hensyn til hvor meget arbejde der er ved at anlægge en plæne i den størrelsesorden som tilfældet her. For ikke at tale om prisen på frø. En sæk græsfrø på 25 kg koster hurtigt 500-1000 kr, hvis det skal være af en ordentlig kvalitet og du skal bruge mange sække.

Ved at have det høje græs vil du også få et varieret dyreliv. Det får du ikke ved en stynet græsplæne, kun stress og hvis det bliver tørke i længere tid risikere du at græs ukrudtet får fat igen og så må du bekæmpe det...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2023 kl. 12.12

Med de klimaprognoser for tilbagevendende tørkeperioder bør du også tage hensyn til at du i perioder har en stor gul græsplæne, hvor det tilbageværende ukrudt- og det vil der være i mange år, vil vokse bedre end græsset, såfremt du ikke også vil klippe græs, når græsset reelt slet ikke vokser.
Du bør tænke meget mere i høje træer, som henter vsnd dybt nedefra og skaber skygge, hvor andet bedre kan vokse.
Ja, det er træls, og ventetiden er lang, men hvis du vil blive boende på stedet, må du tænke mange år frem.
God fornøjelse.... vi har selv startet på en bar mark for 50 år siden.

Nyt svar til emnet »Fremgangsmåde på stor grund«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fremgangsmåde på stor grund

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider