Forum

Vejlaug vedtægter vedr. hegn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Lund, 17. maj 2023 kl. 15.01

I vores Vejlaug vedtægter (med tinglyst pligt til at være medlem), står der regler for hvordan en nyopført afgrænsning til have kan være, såsom lavt træhegn, levende hegn etc.. Nu har en ny tilflyttet grundejer planer om at sætte et 180 cm lukket hegn op. I vedtægterne er det ikke tilladt.
Hvordan står Vejlauget i forhold til dette, hvad kan Vejlauget gøre, hvis den nye ejer ikke vil overholde vedtægterne ?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. maj 2023 kl. 17.54

Hej Jørgen.

Den var svær. Her hvor jeg bor har vi også nogle regler , der beskriver det du er inde på og da vi havde grundejerforenings møde sidst var der nogle, der bragte netop dette emne på banen...

Vores regler er vedtaget i 1976 og derfor gamle. Om man så kan bryde reglerne må vel komme an på om man bare ser igennem fingre med det, altså som beboer. Hvis ikke skal det op som et foreslag til ændring af gældende regler. Det er jo også en mulighed.

Hvis man stadigvæk fastholder at de gamle regler skal gælde og så nogle bryder dem skal kommunen ind over. Jeg mener at forstå at grundejerforeningens regler hører ind under kommunen .

Jeg læste at i Mørkhøj, hvor jeg har boet tidligere har Gladsaxe kommunes politikere besluttet at alle have med hegn ud til offentlige veje skal nedtages indenfor kort tid. Sker det ikke , sker det på borgerens regning. Derfor må det også gælde hos jer...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. maj 2023 kl. 17.58

Forsættes :

At det er kommunen ,der bestemmer hvad der er gældende.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. maj 2023 kl. 23.28

Hej Jørgen.

Jeg har forsøgt at finde et bedre svar til dig end det jeg fik skrevet i går . Som jeg læser det er det ikke kommunen, der bestemmer over en grundejerforenings bestemmelser, som jeg ellers havde troet, da jeg mener at de skal ind over . Men jeg fandt denne skrivelse ...

Hvad sker der, hvis jeg ikke overholder grundejerforenings bestemmelser?

Hvis du ikke følger de bestemmelser, der fremgår af grundejerforeningens vedtægter, kan du risikere, at der bliver anlagt en civil retssag. Hvis det fremgår tydeligt af vedtægterne, at dine tagsten skal være sorte, og du i stedet vælger at få lagt røde tagsten, kan du blive pålagt at skulle ændre dette.

Du kan samtidig også anlægge en civil retssag, hvis du ikke mener, at grundejerforeningen overholder sine egne vedtægter, eller at vedtægterne ikke er i trit med den gældende lovgivning på området.

Hvis grundejerforeningen eksempelvis ikke vedligeholder fællesarealer, selvom det fremgår af vedtægterne, kan du anlægge en civil retssag. Dette sker dog udelukkende i sjældne tilfælde, omend det kan blive relevant. Dette er den eneste mulighed, hvis reglerne ikke overholdes.

Det gør sig også gældende, hvis bestyrelsesmedlemmerne selv ser igennem fingrene med reglerne, men kræver, at andre grundejere overholder dem. I så fald bør du starte med at tage det op til generalforsamlingen, da en civil retssag bør være den yderste konsekvens.

Nyt svar til emnet »Vejlaug vedtægter vedr. hegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vejlaug vedtægter vedr. hegn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider