Forum

Vild, vildere, vildest – eller velordnet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. maj 2023 kl. 9.24

Skal vi alle følge den forholdsvis nye trend ”Vild med vilje”, eller er der også værdier i at have en gammeldags velordnet have?

Det kommer vel an på, hvad formålet med en have er! Traditionelt har haven skullet være enten nyttig (mad) eller harmonisk og smuk og dermed gavnlig for sjælen. Det er selvfølgelig to formål, der er centreret omkring haveejerens behov. Nu skal vi også tænke på naturens behov. Det er klart. Men kan de to behov ikke forenes?

I TV-programmet Aftenshowet for nylig sagde journalisten og have-entusiasten Signe Wenneberg, at man skulle holde op med at kværne grene til flis og stikke græskanter af, så de bliver lige.

Hvorfor det?

Jeg kan måske godt forstå, at man helst skal undgå at bruge en larmende og el-forbrugende grenkværn. Men jeg bruger kun grenkværnen ca. 4 timer om året, og jeg har brug for at lægge flis på mine stier og brug for at komme af med visne staudetoppe og grene fra beskæring. I en meget lille have er der ikke plads til rodede ”Søren Ryge-hjørner”.

Og bliver naturen (læs vilde planter, fugle og insekter) fornærmede over lige græskanter? De mange fugle og bier i min have er da ligeglade med lige græskanter, og det samme gælder kællingetand og blåhat i mit sommerfuglebed.

Solsortehannen gør vrøvl og skælder mig ud, når jeg lægger net over mit jordbærbed og kun levner en enkelt jordbærplante eller to til solsorteparret. Men må jeg ikke have mine jordbær i fred? Det er mig, der laver alt havearbejdet!

Det var bare et par strøtanker. Jeg synes, at der er behov for at gentænke, hvad formålet med en have egentlig er.

M.v.h.

Doris Møller

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2023 kl. 14.24

Hej Doris.

Du har ret i at der er ved at ske en udvikling indenfor havekulturen i Danmark.
Og jeg kan som fagmand godt blive lidt stresset over at vi skal have vildere haver og lærer at tage hensyn til naturen
Jeg er jo af den gamle skole, hvor ukrudt skal bekæmpes og bedene se flotte ud.... og så er det min generation, der er begyndt at vende udviklingen har jeg på fornemmelsen.

Jeg kan se at her hvor jeg bor, som er et efterløns kvarter, hvor mange er 70 + og hvor man dyrker haven som man har gjort siden 1975. Græsset skal slåes og hækkene klippet inden Sankt Hans for det har man altid gjort.

Vilde haver er absolut ikke velset..."det er roderi" og offentlige blomster bede er hellere ikke velset, så jeg prøver at bryde det traditionelle ved at have en vild baghave, hvor jeg også har anlagt en køkkenhave...
I haven har vi anlagt vilde blomsterbede og lade ukrudtet i græsplænen blomstrer.
Og på den måde giver et skud til biodiversiteten, som jo er vigtigt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. maj 2023 kl. 16.40

Hej Søren Duun

Jeg kan virkelig godt sætte mig ind, at det må være forvirrende og stressende for fagfolk. I har vænnet jer til, at en have skal være velpasset på den gammeldags måde, og nu bliver alting vendt på hovedet!

Jeg mærker også forvirringen i min haveforening. Hvert år bliver der uddelt præmier for velpassede haver. Men hvad skal man belønne? Indtil nu har de givet præmier for gammeldags velpassede haver. Og så er de begyndt at uddele en alternativ pris til en miljø-have.

Men set fra mit synspunkt kan en have da godt være både velpasset og miljørigtig. Men det er der ingen, der tænker på.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2023 kl. 19.21

Det er sjov at du lige har taget emnet op . Det var også lige op og vende i tv avisen kl 18.30.
Hvis jeg hørte rigtig var det ca 20.000 haver der var blevet vilde og at der generelt er blevet en større forståelse at det er vejen frem.
Men forfatteren til bogen "bioversitet" , Ejernæs....har tidligere udtalt at det er et lille skridt på vejen, men hvis det skulle batte noget skal der oprettes flere nationalparker herhjemme

Men godt at billede vil vende med tiden.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2023 kl. 22.34

Forestil jer at man lod stå til i parker og områder langs vore slotte?
En Fredensborg slotshave uden pasning?
Jeg sætter min hat som jeg vil og passer min have som jeg vil.
I en facebook gruppe med navnet "vild med have" er der spørgsmål fra rigtig mange nye hus- og haveejere, som har overtaget haver i stærkt forfald og jeg kan regne ud, på baggrund af spørgsmål, at der kommer til at blive rigtig mange "skærvehaver".
Jeg har da nærmest ondt af en nybagt haveejer, som spørger om man skal tage plaspotterne af blomster og planter når man sætter dem i jorden.
Biodiversitet kan sagtens være velordnet.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. maj 2023 kl. 8.39

Det kan blive et nyt slogan:

Biodiversitet kan sagtens være velordnet!

Det støtter jeg!

M.v.h.

Doris Møller

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. maj 2023 kl. 11.35

En 'velordnet' have er vel forsøget på at rette Naturens 'fejl' ...!?
Jeg holder mest af Naturens smukke kaos. Intet slår den blomstrende eng, klithedens nøjsomme vækster og virvaret af unge og gl. faldefærdige ege undernedbrydning i de naturlige skove.
Ukrudt findes ikke i naturen, - kun i menneskets hjerner ;)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2023 kl. 12.26

Havekunst er en meget gammel disciplin og har mange variationer.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. maj 2023 kl. 16.53

Sådan som jeg har forstået det, James F., så dyrker du selv spiselige afgrøder. Også du må være nødt til at fjerne visse planter, for at du kan dyrke det, du vil. Om man kalder det ukrudt eller ikke, er uden betydning. Princippet for dyrkning af fødevarer er, at noget må fjernes, for at andet kan gro.

Det siges, at stenaldermennesker levede sundt, dengang de var jægere og samlere. Men den levevis er uigenkaldeligt slut nu. Vi er alt for mange. Det er lige nogle tusind år for sent. For at mennesker kan få mad, må man dyrke jorden.

Havedyrkning er jo kultur. Som Ingeborg Hansen skriver, er der lange traditioner for havekunst. Men gennem tiden har havedyrkning været udsat for mange forskellige slags påvirkning. Nu er vi så i en periode, hvor moden foreskriver det vilde look. Snart kommer der nok en anden tendens.

Personligt synes jeg, at nogle af de landskaber, som du anser for kaotiske, f.eks. en blomstereng og et klit- eller hedelandskab er harmoniske landskaber.

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Vild, vildere, vildest – eller velordnet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vild, vildere, vildest – eller velordnet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider