Forum

Gul Gråsten v. Rød Gråsten æbletræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alan H., 5. maj 2023 kl. 18.38

Kan nogen fortælle mig hvad forskel er mellem et Gul Gråsten og Råd Gråstens æbletræ?

Er smages profil identisk???
Er vækst det sammen???
Osv?

Og hvad anden type af æbler ligner Gråsten smages mæssigt?

Pft

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2023 kl. 22.59

Hej Allan.

Jeg fandt denne hjemmeside ,der beskriver lidt omkring gråsten
www.sonneruplund.dk/0%20html/Graasten.html
Jeg kan varm anbefale denne side, www.sonneruplund.dk hvis man er til æbler og æble dyrkning/formering...

Det kan være at James F . kan svare på dine spørgsmål vedr forskellen på henholdsvis rød og gul Gråsten,om vækst og smag.
Hvis ikke kan du også gå ind på Boi Jensens planteskole de gamle sorter, under planter/ æbler og her læse Bois beskrivelse af de gamle æblesorter .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2023 kl. 23.03

Her er hvad der står om rød og gul Gråsten på Boi Jensens hjemmeside:

Gråsten flere varianter
Gråsten menes at stamme fra Gråsten Slot men kan godt være en Tysk sort der er endnu ældre end da den først blev beskrevet i 1788. Træet bliver et højt åbent træ med stærke grene, hårdført men noget modtagelig for sygdomme. Frugten er middelstor med meget variabel form. Farven kan være fra gul til rød og med striber og marmoreringer i disse farver. Frugtkødet er hvidt med skær af laksefarvet. Meget saftigt med syrligsød smag og meget fin krydret aroma. Spiseæble med periode sidst i september til jul.
Jeg laver flere forskellige varianter og har i øjeblikket Gråsten Såbygård, Rød Gråsten og Gul Gråsten på lager.

Nyt svar til emnet »Gul Gråsten v. Rød Gråsten æbletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gul Gråsten v. Rød Gråsten æbletræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider