Skrevet af: Mette Lund, 3. maj 2023 kl. 21.13
Jeg synes, at der er usædvanligt få bier i min have i år. Oplever I det samme?
Skrevet af: Doris Møller, 4. maj 2023 kl. 8.31
Hej Mette Lund
Har det ikke noget at gøre med, at det har været væsentligt koldere og mere blæsende, end det plejer at være?
Jeg plejer at have virkelig mange bier, og jeg har gået og kigget efter dem. For jeg syntes heller ikke, at jeg havde set så meget til dem. Men lige præcis i går var der masser af bier, der summede ved mit lille fuglebad.
Hvis bare man har levesteder og mad til bierne, skal de nok dukke op. Når vejret altså også bliver lidt bedre!
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Mette Lund, 4. maj 2023 kl. 16.35
Ja, det kan selvfølgelig have noget med det at gøre. Det håber jeg næsten.
Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2023 kl. 20.00
Det handler også om hvilket bier man tænker på. Honning bien arbejder først når været er ca 10 grader i vejret og det ikke blæser eller regner , hvorimod humlebierne arbejder hel ned ved 4 plus grader og ellers ikke stiller så store krav til vejret..
Der findes mange andre bier i vores haver, men de er som regel eneboer og dem ser vi ikke så meget til.
Men vejret ,som Dorit nævner det, spiller derfor en stor rolle...
Skrevet af: Doris Møller, 5. maj 2023 kl. 7.53
Det er faktisk bier i kategorien ”andre bier”, jeg har masser af. Jeg går ud fra, at der tale om jordbier. Dem findes der mere end 50 forskellige arter af i Danmark.
Da jeg fik kolonihave, lå der virkelig mange store sten i haven. Dem har jeg brugt til at lave stendiger af, flere forskellige steder. Jeg går ud fra, at det er disse stendiger, der gør min have særlig attraktiv for bier. Og så hjælper det også virkelig godt, at der er vand til dem at drikke. Bier er faktisk meget tørstige. Blomster skal der selvfølgelig også være i hele sæsonen, sådan at de kan finde føde.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Doris Møller, 7. maj 2023 kl. 16.50
Nu har jeg faktisk fået opklaret, hvad det er for bier, der er så mange af i min have.
Det er ikke jordbier! Det er honningbier!
For mig at se med det blotte øje var de brunlige. Men så tog jeg et billede af dem, mens de sad stille på en sten og drak vand i mit fuglebad. Derefter kunne jeg jo forstørre fotoet, og så viste det sig, at de havde gule striber. Altså honningbier!
Jeg har desuden fået det bekræftet af en fagmand. I går sad der nok 50 honningbier ad gangen og drak vand. I dag er der lidt færre.
Jeg vil virkelig håbe, at de også bestiller noget - ud over at drikke vand. Det er virkelig mange blomster på mit sødkirsebærtræ (moreltræ). Heldigvis får vi også godt vejr i morgen. Da må de gerne bestøve mit kirsebærtræ!
M.v.h.
Doris Møller
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.