Skrevet af: Andreas Brink, 17. februar 2023 kl. 13.24
Hej,
Vi har for nyligt købt et rækkehus hvor tidligere ejer har anlagt en stor fiske-dam og flisebelægning for resten.
Da vi ikke er fiske entusiaster men derimod har en hund som vil have glæde af lidt gæsplæne, ønsker vi at fjerne bassinet og etablere græsplæne på hele arealet.
Efter at have prikket hul i bassindugen, kan jeg konstatere at vendet godt kan dræne langsomt væk i den undeliggende råjord.
Hvad kan i anbefale at opfylde hullet med?
Mål: 3m x 5m x 1,5m (dybde)
Hvordan griber man flisebelægningen an når slutresultatet skal være græsplæne?
Skrevet af: Andreas Brink, 17. februar 2023 kl. 13.46
*Der er tale om baghaven :)
Skrevet af: Andreas Brink, 17. februar 2023 kl. 13.46
*Der er tale om baghaven :)
Skrevet af: Søren Duun, 17. februar 2023 kl. 15.40
Hej Andrea.
Jeg ville først om fremmest fjerne plastik dugen og fjerne fliserne . Herefter ville jeg fylde hullet op med stabil grus og muldjord . Således at det øverste jordlag er med ca 20 til 30 cm muldjord og som græsset kan gro i.
Jeg vil tro at jorden under fliserne kun består at lidt aftræksgrus . Så hvis det er tilfældet kan du bare fræse stykket hvor de lå .
Så du får jorden frem . Herefter kan du så lidt græs på stykket...
Skrevet af: James F., 18. februar 2023 kl. 8.25
Fyld du bare sand i hullet Andreas. Stabilgrus er unødvendig. Du skal jo ikke anlægge en motorvej ;)
Lidt muld på toppen skader ikke. - Men i Vestjylland gror græsset i sand.
Skrevet af: Søren Duun, 18. februar 2023 kl. 11.35
Sand har det med at sætte sig med tiden. Derfor vil jeg foreslå stabilgrus og et godt lag muld . Det er trods alt 1 kubikmeter jord du skal udskifte . Men sand er billigere og nemmere at arbejde med.
Skrevet af: Søren Duun, 18. februar 2023 kl. 18.00
Ps hvis du vælger sand vil jeg forestå dig at bruge aftrækssand da der er en smule ler i det, frem for at bruge ren strandsand .
Da aftrækssand pakker sig en smule bedre...Du må bare ikke bruge ren muldjord, da dette er levende og kan danne gasser, der ødelægger græsset .
Skrevet af: Lars Holt, 18. februar 2023 kl. 21.36
Fyld da bare hullet op med den jord, du har til rådighed. Der skal selvfølgelig være et tykt lag muld øverst, som græsset kan vokse i.
Til Søren #5 må jeg bemærke, at sand ikke sætter sig.
Som landmåler har jeg konstateret, at det overhovedet ikke kan bankes sammen. Det flytter sig blot sidelæns.
Muld i 1½ meters dybde er ikke noget problem, blot det ikke bliver dækket af et tæt lag, så det ikke kan ånde.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.