Skrevet af: Jakob B., 2. oktober 2022 kl. 10.09
Har du nogle specielle haveredskaber, som du er glad for, så vis dem frem og pral med dem, så vi alle kan blive klogere.
Har du tænkt på noget, som bør forbedres, så skriv gerne om det, så alle kan hjælpe med at finde løsninger.
Jeg mangler nogle haveredskaber, som er særligt velegnede at benytte, hvis man kun har få kræfter og sidder i en havestol.
Inspiration søges. :-)
Skrevet af: Søren Duun, 2. oktober 2022 kl. 22.54
Hej Jakob .
Jeg kan anbefale dig at købe en ringhakke til din mor, hvis altså hun er delvis mobil og kan stå nogenlunde oprejst . Jeg selv syntes at det er en fantastisk redskab da du kunne lægger få kræfter i når du bruger det og jeg er sikker på at hun vil give mig ret .
Skrevet af: Jakob B., 3. oktober 2022 kl. 12.27
Mange tak for det gode tip om ringhakken. :-)
Hvis det ellers virker for håbløst at arbejde fra en stol, så kan man bare tænke på stolen i en gravko eller fjerbetjeningen til en drone.
Mit foretrukne haveredskab er spidsspaden, og den er ikke meget bevendt, når man sidder på en stol.
Når man sidder på en stol, så vil man typisk holde redskabet mere vandret, så det føles tungere, og samtidigt har man færre kræfter at gøre godt med.
Det får mig til at mene, at redskaber til stol nok generelt bør være lettere og smallere.
Vinklingen skal tilpasses, og et teleskopskaft, så man kan ændre længden, vil sikkert også være en fordel.
Med disse pejlemærker for øje, så skal min spidsspade ombygges til noget, der mest ligner et skarpt tidseljern på teleskopskaft.
Det kan man nok desværre ikke grave have med, men man kan stikke i dybden, løsne jord og ikke mindst luge.
Ringhakken opfylder i forvejen kriterierne, men det gammeldags hakkejern og riven må også skulle gøres smallere og måske ombøjes lidt mere.
Skrevet af: Søren Duun, 3. oktober 2022 kl. 18.01
Hej igen...
Prøv at google haveredskaber til handicappede, der ligger en masse gode artikler på nettet. .bl.a denne
www.shareoflancaster.com/haveredskaber-for-handicappede/ Ok ved god at din mor ikke handicappede, men oppe i årene og har naturligvis ikke de samme kræfter som tidligere. Men i artiklerne har man bl.a taget højde for at mange sidder i rullestol og bl.a derfor skal bruge værktøjer, der er lidt anderledes bygget . Håber at du kan finde noget brugbart herigennem..
Skrevet af: Søren Duun, 3. oktober 2022 kl. 21.25
Ps
Hvis du ønsker en smallere rive vil jeg anbefale hende en rosenrive og gerne i aluminium for så er den let og nem at tømme for grene, der sætter sig fast i tænderne. Hun kan nemt komme ind smalle steder i haven da den er buet og den kræver hellere ikke så mange kræfter at benytte.
Skrevet af: Eigil Hansen, 3. oktober 2022 kl. 22.40
Jeg har nogle kultivatorer af den ergonomiske type, Fiskars. de virker hel fint men men, der virker meget bedre efter jeg har sat et håntag på, hvor man kan sætte hånden ind i, det virker.
Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2022 kl. 22.37
Hvis man googler haveredskaber til handicappede ( på engelsk ) kan man finde flere billeder af værktøj, til inspiration og som passer rigtig godt til ældre og især hvis de er gigtplaget . Jeg er sikker på at du kan kopiere det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.