Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2022 kl. 10.56
Jeg blev lidt “mopset” da jeg i denne uges HAVENYT læste:
Citat:” : Ved udgangen af den sidste sommermåned er haverne frodige og tætte. “
Det er en påstand, som bestemt ikke holder landet over. Min have er ved at takke af og bestemt ikke frodig. Mange blomster er visnede før de kunne udfolde sig. Hjertetræerne har smidt de fleste blade og meget står ikke frodigt og tæt, men derimod slidt, tørt og træt. Det eneste der har optur er mosset på skyggefulde steder.
Jeg bor i Trekantområdet ved Fredericia. Her var der tre dobbelt skybrud forleden, men 12 km derfra faldt der ikke en dråbe. Det har ikke regnet i lang tid.
Hvor i landet har man frodige haver i øjeblikket?
Nb. Jeg vander kun krukker. Synes også at der er økologi i ikke at vande.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 4. september 2022 kl. 20.34
Vi har hellere ikke fået noget regn af betydning her i Køge. Dvs at i Køge centrum har de fået lidt mere end 12 kilometer vest på, hvor jeg bor . Men vi fik en masse regn i sidste uge og græsset er ved at tage farve nu.
Men jeg er sikker på at vi stadig er i underskud af vand da mine plantekasser i køkkenhaven er knastør og intet gror .
Skrevet af: Doris Møller, 5. september 2022 kl. 8.16
Da andre havde skybrud, fik min have ca. 3 mm (det vestlige Aarhus), og det er over en uge siden.
Min have ser også slidt og tør ud. Jeg vander grønsagerne, roserne og efterårshindbærrene. Selv frilandstomaterne, som ellers selv skal finde vand, har jeg været nødt til at vande lidt. Lige nu overvejer jeg, om jeg skal vande brombærbusken, som har overvældende mange bær, der bare sygner hen og tørrer ud, uden at blive modne.
Jeg har vandet en del i år og er da lidt spændt på vandregningen. Men når man har brugt meget tid på at dyrke spiselige ting, virker det meningsløst at overlade det til tørken. Og heldigvis har vi da vand nok her i Danmark, i modsætning til mange andre lande sydpå.
Tørken er lige så slem som i 2018.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2022 kl. 19.20
Tak for svaret Doris. Ja, når jeg læser om at haverne står frodige nu og min egen have ligner en december have nogle steder, kræver det en forklaring på, hvor i landet den omtalte frodighed kan findes. Ikke i Taulov.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen
Skrevet af: Claus K Madsen, 7. september 2022 kl. 9.01
Ingeborg, jeg tror Havenyt skribenten må bo i Vesthimmerland eller Mariagerfjord området. Evt. lige omkring Roskilde.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2022 kl. 10.27
Tak for svaret Claus K Madsen.
Billedet viser jo klart at der ikke kan være tale om naturlig frodighed i over 90 % af landet.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen
Skrevet af: Doris Møller, 8. september 2022 kl. 19.42
Jeg tror, at der er tale om en smutter. Som tidligere referent fra møder kan jeg huske, at jeg tit kom i en situation, hvor jeg spurgte mig selv: ”Hvordan plejer man at udtrykke sig i sager af denne type”? Derfor kiggede jeg nogle gange i gamle referater. Jeg vil ikke sige, at jeg skrev af, men jeg lod mig inspirere!
Mon ikke Havenyts skribent har gjort det samme? Måske har hun tænkt: ”Hvad plejer man at skrive i eftersommeren?” Og så har hun ledt efter inspiration og bare været lidt uheldig.
Skrevet af: Jakob B., 9. september 2022 kl. 10.16
"Ved udgangen af den sidste sommermåned er haverne frodige og tætte. “
Hvis der i øvrigt ikke er mange fejl og mangler i artiklen, så ville jeg nok tænke, at der måtte være tale om en trykfejl.
Måske mangler der bare et ord:
"Ved udgangen af den sidste sommermåned er haverne normalt frodige og tætte. “
Eller måske mangler der flere ord:
"Ved udgangen af den sidste sommermåned er haverne normalt frodige og tætte. Men grundet klimaforandringerne kan vi ikke længere regne med dette.“
I har nok set Jesper Theilgaards rystende analyse:
14. AUG 2022
www.dr.dk/drtv/serie/deadline_7111
Citat:
-------
Deadline: Hvorfor er Europa ramt af tørke?
Vandstanden i Rhinen er nu så lav, at det kan være et spørgsmål om kort tid før pramme og skibe er ikke længere kan sejle. Hele Frankrig er nu officielt i tørkeberedskab, og i over 100 af landets kommuner er tørken så ekstrem, at de lokale ikke længere har rindende vand i hanerne. Og vi kunne blive ved. Meteoreolog Jesper Theilgaard fortæller, hvor dramatisk sommeren har været.
-----
Direkte videolink:
www.dr.dk/drtv/se/deadline_-hvorfor-er-europa-ramt-af-toerke_330386
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.