Forum

Grundstammer (æble) og størrelse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 31. august 2022 kl. 11.41

Har I nogen input til om et 2-års æbletræ på en MM106 grundstamme vil kunne dyrkes i en stor potte og holdes ned i en højde af ca. 2,5 meter?
Jeg synes det er meget svært at vurdere hvilken grundstamme der er optimal og hvor store de bliver/kan tæmmes til.
Nogle steder står at MM106 vil kunne holdes nede i denne højde ved årlig beskæring, men er det realistisk og vil det kunne lade sig gøre i en stor potte? Udvalget og tilgængeligheden af sorter er bare større på MM106-grundstammen end de lidt mindre træer M26 og M9.
Planen var at tiden i krukken skulle være begrænset til et par år, før træerne forhåbentlig kunne blive plantet ud…

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 31. august 2022 kl. 11.53

...og hvordan, i øvrigt, med pære-, kirsebær- og blommetræer? Her er det endnu sværere at opdrive dværgudgaver, men jeg har en idé om at det ikke rigtig vil være til at holde disse træer nede under 3 meter med de sædvanlige grundstammer (kvæde, colt osv.)?
På forhånd tak. :-)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 31. august 2022 kl. 15.45

Hej Sus.
Hvorfor vil du gerne have frugttræer i en krukke, for efterfølgende at plante dem ud på friland - som er det eneste sted, hvor de virkelig vil kunne trives?
Det bliver ikke noget problem at 'holde dem nede' - snare en udfordring at få dem til at trives i en varm tør krukke.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. august 2022 kl. 21.35

Hvis du vil læse mere om de forskellige grundstammer kan jeg anbefale denne hjemmeside, som udover grundstammer også beskriver noget om hvordan du fremstiller nogle af dem...

www.sonneruplund.dk/htmlandre/grundstammer.html

Angående grundstammer til blommer, kirsebær eller pærer vil jeg anbefale dig at tage kontakt til Boi Jensen, De gamle frugtsorter.
Han ved hvor de kan fås. Måske har han allerede nogle af dem på lager .
Vedr. grundstammer med meget lav vækst så vil jeg ikke anbefale dig at pode på dem. Du får elendige træer ud af det og de vokser alt for langsomme til at man får noget ud af dem . Ligesom de næsten ingen frugter får. Så hellere en grundstamme, der kan give bedre kraftig voksende træer og så bare være lidt flittigere med beskæringen.
Du skal også huske på at hvis du har en dårlig jord, som eksempelvis sandede jorde at så dur en svag voksende grundstamme ikke til noget . Men også det ved Boi meget om.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 31. august 2022 kl. 22.55

Mange tak for svar!
@James F: Jeg har ikke mulighed for at plante træerne ud i øjeblikket, derfor er de nødt til at stå i potter/krukker i noget tid. Min tanke var netop også det med at en forholdsvis stærk grundstamme som MM106 vel netop også har en kraftigt voksende rod, som derfor hurtigt bliver for begrænset i en krukke, modsat en svagere voksende grundstamme, som ikke så hurtigt "vokser ud af" potten. På den anden side, kan man vel også købe ældre/større træer på MM106 i planteskolerne, og de står vel i sagens natur også i potter...
@Søren Duun: Ja, jeg kender den hjemmeside, du linker til, jeg synes det er et spændende emne og har prøvet at læse mig klogere på det. :-)
Jeg synes bare det er svært at se for mig hvor stort et træ med de forskellige grundstammer bliver "i virkeligheden" og ikke bare afbildet på et diagram, men jeg kan simpelthen ikke søge mig frem til fotos af æbletræer med forskellige grundstammer, hvor der er info om hvordan de er beskåret, for at kunne sammenligne.
Når du siger grundstammer med meget lav vækst, mener du så alt under MM106/M7?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. september 2022 kl. 11.19

M7 er en udemærket grundstamme, men du skal også tage hensyn til hvilket jordtype du planter dine frugttræer i. Hvis det er en sandet jord og de samtidig står i en vestenvind så bliver de noget udsat og så skal du måske vælge en vildstamme .

Jeg ved af erfaring at jeg skal være varsom med at anbefale grustammer da jorden i Jylland ikke er den samme som her på Sjælland og her tænker jeg Køge. Derfor kan jeg ikke give dig en nærmere svar.

Jeg har i øvrigt lavet nogle af dem man kalder balkon æbletræer og det er ikke det værd. Der kommer ikke ret meget frugt på og efter 8 år ikke er vokset noget videre

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 1. september 2022 kl. 22.17

@Søren Duun: Mange tak for uddybende svar, vi har forholdsvis leret jord, så lige det med at skulle have en lidt kraftigere grundstamme af den grund, burde ikke være relevant.
Jeg har nemlig mulighed for at anskaffe nogle æbletræer med MM106-grundstammer samt pære og kirsebær på hhv. kvæde og colt.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. september 2022 kl. 22.27

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. september 2022 kl. 18.08

Hej Sus
Hvis du ikke oplyser hvor du bor og hvilken jord træet skal plantes ud i - gir det ingen mening at rådgive om valg af grundstamme. Hvis træet skal stå i krukke - i længere tid er det lige gyldig hvilken grundstamme du vælger, for så snart rødderne rammer kanten af krukken, vil du opleve dværgvækst for den kan ikke komme længere ud. Der er lavet forsøg i England med forskellige grundstammer i krukker og konklusionen var at plante på vildtamme, for den klarede sig bedst i starten og gav ikke problemer senere.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. september 2022 kl. 18.08

Hej Sus
Hvis du ikke oplyser hvor du bor og hvilken jord træet skal plantes ud i - gir det ingen mening at rådgive om valg af grundstamme. Hvis træet skal stå i krukke - i længere tid er det lige gyldig hvilken grundstamme du vælger, for så snart rødderne rammer kanten af krukken, vil du opleve dværgvækst for den kan ikke komme længere ud. Der er lavet forsøg i England med forskellige grundstammer i krukker og konklusionen var at plante på vildtamme, for den klarede sig bedst i starten og gav ikke problemer senere.

Nyt svar til emnet »Grundstammer (æble) og størrelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grundstammer (æble) og størrelse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider