Forum

Hvilken afstand mellem planter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. maj 2022 kl. 9.15

I mit såkaldte sommerfuglebed har jeg sået et par kvadratmeter med kællingetand, som skulle være værtsplante for blåfuglens larver.

Det har været lidt svært at få frøene til at spire i den tørre jord. Men nu begynder de små planter at dukke op. Og jeg kan se, at de nok skal udtyndes lidt, for at planterne kan trives. Og så er spørgsmålet:

Hvilken afstand er den optimale at have mellem de små planter? Jeg kendte slet ikke planten i forvejen. Jeg fandt det derfor fornuftigst at så frøene i rækker med 6-7 centimers afstand, for så ville jeg bedre kunne se, hvad der var kællingetand og hvad der var ukrudt. Og det er klart, at planterne i rækkerne skal udtyndes. Men hvor meget?

M.v.h.

Doris Møller

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2022 kl. 12.49

Hej Doris .
Jeg håber at du kan finde et svar her : www.haveabc.dk/38/afstand

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. maj 2022 kl. 17.33

Hej S. Duun

Du har da vist blot læst min overskrift ;-)

For hvor i dit link ser du noget om, hvor tæt kællingetand må stå?

M.v.h.

Doris Møller

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2022 kl. 19.33

Ja for jeg regnet med at du havde en idé om hvor stor dine "kællingetand/tænder bliver. Jeg kan af gode grunde jo ikke vide hvor stor de bliver hos dig, da det er meget individuelt fra sted til sted. I naturen bliver de vidt forskellige størrelser og alt efter hvor længe de får lov til at vokse og jorden beskaffenhed...

Men jeg ville ikke selv bekymre mig over afstanden, men lade dem vokse sammen i støre grupper.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2022 kl. 20.05

Hej Doris

Jeg fandt denne skrivelse af kællingetand

Type: Staude
Vækst: Opret, let slyngende
Løvbeskrivelse: Grønt
Højde: Kan blive 10 - 40 cm
Bredde: Kan blive 30 - 40 cm
Blomstringstid: Juni - september
Blomster: Gule, rig på pollen og nektar
Placering: Trives i sol
Jordtype: Veldrænet tør og næringsfattigt jord
Velegnet til: Det forvildede og insektvenlige bede

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. maj 2022 kl. 8.39

Ok, tak skal du have, S. Duun. Nu, hvor regnen er kommet, og planterne er blevet lidt større, forekommer det mig egentlig indlysende, hvad jeg skal gøre. Jeg kan bare fjerne hver anden plante, og hvis de efter et stykke tid kommer til at stå lidt klemt, så fjerner jeg bare lidt flere!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Hvilken afstand mellem planter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken afstand mellem planter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider