Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. maj 2022 kl. 19.44
På et tidspunkt for mange år siden syntes jeg vældig godt om gederams og såede nogle frø, fra vild natur. Nu, efter mange år er de dukket op på såstedet og da jeg nu er blevet klogere på at de kan være invasive, ved jeg ikke om jeg skal se at få gravet jordstænglerne op inden de tager overhånd. Jeg har læst mig til at de har det godt på nitratholdig jord.
Kan man evt. neutralisere jorden omkring stedet, hvor de gror?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 20. maj 2022 kl. 21.36
Ingeborg.
Vidste du at gederams blev kaldt for "fattigmands asparges"?
Du kan spise alt fra planten og desuden lave en god the på bladene
Og spise dens rødder . Den eneste måde at bekæmpe dem på er ved at grave rødderne op. Du kan ikke neutralisere jorden . Ofte kommer gederams på steder hvor der har været skovbrande, da jorden derved bliver meget nærings rigt
Du kan læse mere om gederams her : www.skoven-i-skolen.dk/content/gederams-som-asparges
PS gederams er ikke invasive
Skrevet af: Lene Skelmose, 27. maj 2022 kl. 19.50
Wow. De kan spises! Vi har mange gederams omkring sommerhuset. Køkkenhave naturel.
Skrevet af: Lene Skelmose, 27. maj 2022 kl. 19.50
Wow. De kan spises! Vi har mange gederams omkring sommerhuset. Køkkenhave naturel.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2022 kl. 14.09
Nu blomstrer mine gederams. Jeg var meget i tvivl om de skulle fjernes. Det har jo taget rigtig mange år før de blv til noget efter såning. Nu er spørgsmålet om jeg skal kappe dem før de smider frø. Eventuel opgravning må vente til vinter.
Iøvrigt ses de i naturenmange steder hvor der efter min mening må være karrig jord, opgravninger, vejbygning etc.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.