Forum

Gæslingepile, hvordan får man stiklinger

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2022 kl. 21.12

Til at slå rødder?

Jeg vil gerne have en pil med "gæslinger", og det er jo sådan set bare et hanpiletræ med rakler. Jeg fik min mand til at starte rokken, dvs hans lille el-kabinescooter, igår og så kørte vi ud til, det sted hvor der står noget om Grindløse Ås, hvor vi kunne holde i fred og ro.

Bevæbnet med en skarp beskærersaks og en pose med våd køkkenrulle gik jeg så. i den modsatte side af vejen, hvor der er en stump skov, og så vidt jeg huskede en hanpil.

Så jeg stjal lidt kviste (man skal jo stjæle stiklinger i følge folketroen), og kom i posen.

Vel hjemme er de sat i en vase, da de alligevel har stået så sydvendt, at de mere er gule rakler end små lådne grå gæslinger.

Men- hvad gør man så?
Skal de ud i jorden? Eller skal de bare stå i vasen og lave rødder? De er ikke så lange, jeg kunne se, at jeg ikke er den første til at klippe af.

Da, de stod i en skovkant, gik jeg udfra- at jeg godt måtte klippe lidt af. Som i en lille hatfuld. ;-D

Mvh
Tine- jeg kiggede faktisk på nettet, men 150/179 + fragt var for dyrt.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. april 2022 kl. 21.33

Hej Tine Horsum

Prøv at søge på "Pil – livslængde og formering.?" i søgefeltet øverst til højre på Havenyt's side.
Kig på indlæg nr 5 ;-)

Venlig hilsen
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2022 kl. 22.17

Tak Lone Brems.
Men nu fandt jeg mit eget svar.
Så jeg vil lade dem stå vasen, og håbe på, at de danner rødder.

Hvad sker der så, hvis de befrugter hunpilene, vil det overhovedet ske?

Vil jeg så kunne avle proptrækkerpil X hvad det nu end er?

Mvh
Tine

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. april 2022 kl. 11.31

Pil er nok det letteste at formere , klip en tyk gren af på 2-3 meter og stik den i jorden og den vokser videre .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. april 2022 kl. 19.29

Svend.

Hvordan er din erfaring med Broget Japansk pil. - Salix Integra Hakuro Nishiki kan du også formere den via stiklinger, eller kan den kun podes ? . Jeg har aldrig forsøgt mig med den .

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2022 kl. 10.58

Jeg har kun erfaring med alm, pil , bare der knækker en gren af , stor eller lille så slår den rødder og volser videre.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2022 kl. 10.59

VOKSER

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2022 kl. 22.42

Jeg brugte et år pil i stedet for bambus til at binde planterne op med. De slog rod.

Nyt svar til emnet »Gæslingepile, hvordan får man stiklinger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gæslingepile, hvordan får man stiklinger

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider