Skrevet af: Pia Bernickow, 11. juli 2005 kl. 17.38
Hvordan får mand hæfterødder væk fra en mur fra en egeføj der har siddet der i mange år
Skrevet af: Jannick Hesselbjerg, 26. februar 2007 kl. 0.19
Bruge evt en spartel til at skrape dem væk med. ellers så brug et lugejern.
Skrevet af: Jimmy Petersen, 14. maj 2007 kl. 22.44
Hej... jeg har hørt at hvis man planter egeføj i en hæk, vil man få en flot hæk hele året rund, er der noget om den snak?
Skrevet af: Lone Brems, 15. maj 2007 kl. 10.03
Hej Jimmy Petersen
Der kan godt være noget om snakken. HVIS hækken har en stiv grenbygning, som kan bære af efeuén vokser sig stor kan det nok gå godt i måske 10–15 år.
Men så vælter "skelettet" (= den gamle hæk), fordi den dør på grund af lys-,vand og næringsmangel – og så er der mest store "bunker" af efeu tilbage, som efterhånden breder sig til omgivelserne ved siden af hækken (og er MEGET vanskelig at begrænse).
Jeg har set efeu i en botanisk have, hvor efeu over en periode på 40 år havde udkonkurreret alt andet -også ret store træer. Ved hjælp af EU-midler (!) er der nu er sat et genopretningsprojekt igang – projektmålet er udryddelse af efeu.
Så måske er ideen ikke så god...?
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Annette, 15. maj 2007 kl. 18.42
Hej Jimmy!
Da vi overtog vores hus for 10 år siden, var der en efeu på vej op i en bambushæk. Da bambushækken gik ud var efeuén nået ca. halvt op i hækken. Mens vi overvejede hvad vi skulle sætte i stedet for hækken, ledte jeg efeurankerne op i den døde bambus. Det så faktisk så pænt ud at vi bestemte os for at beholde den døde hæk; den har nu fået nyt liv og er rigtig pæn hele året rundt.
Jeg vil dog give Lone ret i at man skal være opmærksom på at hækken vil blive meget tung, særligt om vinteren med sne. Vores var også blevet lidt skæv, så den fik en støttepæl (gemt væk inde i efeuén), nu er den fin lige igen.
Lone har også ret i at du skal være varsom med hensyn til hvad efeuén kan brede sig til; du skal holde nøje opsyn med den. Vores vokser nu så voldsomt og jeg er nu begyndt at klippe det overskydende af for at den ikke skal blive for stor og brede sig for meget. Hvis du har brug for ekstra planter, sætter du bare de afklippede ranker i jorden; de vil så danne rødder.
Hvis du vælger at plante efeu i din hæk (og hækken er kraftig nok til at bære vægten af efeuén) vil du have en meget flot stedsegrøn hæk om få år.
Venlig hilsen
Annette
Venlig hilsen
Annette
Skrevet af: Søren, 24. juni 2008 kl. 1.02
Leret jord, så hvordan får jeg egeføjen til at gro?
Skrevet af: Lisbet Malling, 11. august 2008 kl. 14.34
På hvilken tid af året klipper man sin egeføjhæk?
Skrevet af: Lone Brems, 11. august 2008 kl. 19.10
Hej Søren og hej Lisbeth Malling.
Lerjord bør næppe være et stort problem.
Løsn jorden grundigt med en greb og plant så din efeu. Du kan bagefter dække jorden med lidt småkviste, uomsat kompost eller flis. Lidt jorddækning modvirker tilslemning af jordoverfladen, som er et af de store porblemer med lerholdig jord.
Klipning: Din efeu vil temmelig sikkert skyde igen næsten uanset hvornår du klipper den. men som alle andre vækster har den lettest ved at "komme sig" hvis den bliver klippet i vækssæsonen.
Så perioden juni til august kunne være et godt bud.
Med venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Rikki, 26. juli 2009 kl. 11.42
Hej er der nogen der kan hjælpe mig med en konge efeu?
Problemet er at de gamle "nederste" blade så småt er begyndt at blive lysegrønne og nu også så småt er begyndt at blive visne i spidserne, den står ikke umilbart i direkte sollys og står indenfor, den har ingen problemer med at gro og er ca 3–4 meter lang, men nu er de nederste blade som sagde begyndt at se visne ud, og nogle få blade er også krøllet sammen men er stadig fugtige (har beholdt deres farve)
den får reglmæssig vand, men ikke særlig ofte gødning...
håber der er nogen der kan hjælpe.
Venlig Hilsen
Rikki.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.