Forum

Spredning af Dolomit kalk pulver

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. april 2022 kl. 14.24

Ups. Da jeg kom hjem med mine kalkposer så jeg at det IKKE var granulat, men løst pulver. Hvordan i alverden får jeg det strøet ud?
Investere i en strøvogn som også kan bruges til gødning?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. april 2022 kl. 22.40

Jeg strøer det ud med hånden. Har godt nok en strøvogn, men syntes at det er nemmere med hånden. ...Er du i øvrigt sikker på at plænen trænger til kalk? Hvad er dens PH værdi...Eller giver du bare af gammel vane ?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. april 2022 kl. 22.53

Hvis jorden er sur, skal du give den kalk. Sørg også for, at græsset får de næringsstoffer, som det har behov for. Det kan du gøre ved at give græsplænen organisk plænegødning. Når græsset får næring, bliver det sundt og stærkt med et godt rodnet, som er svært for mosset at brede sig i.

Du kan med andre ord godt have mos i plænen selvom pH er 6, men græsset trives bedst med en PH imellem 6-7. Hvor 7 er neutral.
Hvis PH er for højt hindre det græsset i at optage visse næringsstoffer...Derfor er PH værdien vigtigt at vide inden man kalker plænen .

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. april 2022 kl. 23.06

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. april 2022 kl. 23.27

Hej og tak for svarene.
Jeg har aldrig målt ph værdien. Fredericias haver har i mange år haft Kemira til at forsure vore haver. Jeg bor tæt ved motorvejen og så har jeg nogenlunde tjek på hvor der er mest surt i min have. Det er ikke uden grund at mine Rhododendron og blåbærbuske gror så godt. Jeg ved også, hvor meget jord jeg skal skifte når jeg planter noget, der ikke er egnet til min jord.
Jeg kalker hvor der er meget skygge fra store træer. Og deraf følgende mos.
Men…. For sjovs skyld
vil jeg da købe nogle strips. Forsendelsen er dyrere end stripsene/indikatorpapiret.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2022 kl. 10.05

Nu skal jeg ikke være hellig og påstå at jeg måler PH værdien i min have og tror at min have har mere brug for gødning frem for kalk. Eller måske begge dele . Men jeg kan huske at det var gammel lærdom at man ikke måtte kalke, hvis ikke man var sikker da det var spildte penge .
Min græsplæne består at bl.a en masse mos, men også af en masse ukrudt . Så den skal have den store tur engang...

Angående strips til måling af PH så fås de på apoteket til billige penge. Men Ecostyle har også lavet en dåse med 8 prøver i og de skulle være ret sikrer .

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. april 2022 kl. 11.07

Har lige købt en ny æske pH-stiks til kr. 250,- for 100 stk. Den sidste holdt i 4 år i køleskab og prisen er jo kun kr. 2,5 pr måling!

Der er tale om pH-stiks der dækker hele skalaen 1 - 14, da jeg også bruger dem til andet end haven, bl.a. fermentering af grøntsager :)

Simpelt indikatorpapir som kun viser surt eller basisk kan ikke bruges til haven......

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2022 kl. 13.49

Meget interessant og højaktuel artikel selvom den har 20 år på bagen .
fyens.dk/artikel/stik-imod-almen-viden-planter-elsker-sur-jord
Derfor bør man måske satse lidt mere på kvælstoffet, frem for kalken når man vil sænke PH værdien i sin jord .

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2022 kl. 17.21

PS.

Hvis man gøder med hønsemøg skal man være opmærksom på at man derved hæver PH værdien da det er neutral til moderat basisk
Mange steder hævdes det at hønsemøg forsurer jorden og det er altså ikke rigtig. Forklaringen skal sikkert findes i kalkindholdet..

Fra en amerikansk hjemmeside fandt jeg disse oplysninger :

Det meste fjerkrægødning ligger i området pH 6,5-8,0, idet det er neutralt til moderat basisk. På grund af sin tendens til alkalinitet er fjerkrægødning uegnet til kalkhadende (ericaceous) planter, såsom rhododendron, azalea, kameliaer, blåbær og lyng.

Kyllingegødning forsurer ikke jorden: det har en tendens til at hæve pH. Faktisk viser en undersøgelse, at hønsegødning er lige så effektiv som kalk til at hæve jordens pH (gør den mere basisk i stedet for mere sur).

Så ved at bruge tørrede hønsemøg vil man gøde og kalke samtidig.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2022 kl. 9.06

Jeg har i år købt miljoefoder.dk/produkt/bina-graes-12-3-8--. 50 % hønsemøg. ( har fjernet noget af linket for ikke at gøre reklame). Så må jeg se, om det er bedre end andet.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Spredning af Dolomit kalk pulver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Spredning af Dolomit kalk pulver

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider