Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 25. februar 2022 kl. 19.20
Hej
Vi har et værre hyr med både solsorte og vores katte. Kattene skider i vores køkkenhave og solsortene spiser jordbærrene.
Det klassiske, tynde og meget elastiske grønne net man kan købe alle vegne gør kun ondt værre. Kattene synes det er sjovt at lege i og både de og solsorte ender med at sidde fast. Og så revner det og er bøvlet at komme ind under når der skal luges/plukkes. Jeg ender også med at sidde fast ;-)
Sidste år tog vi konsekvensen og byggede et 2 m højt skelet omkring bedet! Jep…! Vi har prøvet at spænde det grønne fuglenet udover, men det revner og skal spændes fast fordi det er så elastisk at det ikke kan tynge sig selv ned.
Så findes der noget mere kraftigt og mindre elastisk? Det må ikke være fastmonteret for jeg skal kunne skubbe det til side når jeg skal klippe hækken…
Jeg kunne jo give konen en rulle murersnor og bede hende hækle noget, men så mener hun nok at jeg har misforstået opgaven ;-)
Skrevet af: Søren Duun, 25. februar 2022 kl. 22.37
Jeg tænker at du måske skal bruge noget sikkerhedsnet til katte . Jeg har set at mange bruger dem til at holde katte inde. Det er især på altaner at man bruger det . Det koster ca 20 kr PR KVM.
Jeg ved så ikke om fuglene vil gå i det...
Hvis du googler : Sikkerhedsnet til katte - transparent finder du en forhandler af det .
Du har ret i at det net man køber i bl.a byggemarkedet ikke er særlig godt ...selv hader jeg at gøre brug af det at jeg mister en del jordbær og mit blåbær buske bliver hellere ikke dækket til .
Skrevet af: Doris Møller, 26. februar 2022 kl. 8.53
Hej Nikolaj Kyndby Hentzen
Du er godt nok tidligt ude med dit jordbær-net-problem! Men det er klart, at man skal have den slags på plads i tide.
Jeg har i årevis klaret mig med de grønne net, som du omtaler. Og det er rigtigt: Enten skal man have en fast vagt ved jordbærbedet, der kan befri fastsiddende fugle. Eller også skal nettet spændes stramt ud over et skelet. Når det grønne net er stramt udspændt, hænger fuglene ikke fast i det.
Jeg har i årevis brugt den sidstnævnte løsning over både jordbærbed og blåbærbuske. Og selv om det har fungeret ok, er jeg nu ved at være træt af det. Det er anstrengende at skulle bygge sådan et træskelet op hvert år. Det er godt nok en slags samlesæt, hvortil jeg bruger de samme løsdele hvert år. Skelettet omkring jordbærbedet er ½ meter højt, og ca. 1,40 meter højt over blåbærbuskene.
Det største problem har dog egentlig været, at jeg var nødt til at fjerne nettet, når jeg skulle plukke jordbær og spænde det ud igen bagefter. Selv om det grønne net efterhånden bliver mere fleksibelt at arbejde med, er det et bøvl!
Blåbær-buret kan jeg heldigvis åbne i siden og gå ind i. Nej, jeg er ikke dværg, men jeg sidder på en skammel, når jeg plukker blåbær.
Min plan er, at jeg i år vil investere i bedre net. De er dyrere, men nemmere at arbejde med, og fuglene hænger ikke fast. Prøv at søge på ord som ”bionet” eller” insektnet”. Du får en masse hits.
Du har valgt den radikale løsning med et 2 meter højt skelet om jordbærbedet, så du ikke skal fjerne nettet, men gå ind i buret, når du skal plukke jordbær. Men den løsning vil gøre det megadyrt at beklæde buret med net!
Jeg vil nok i år prøve at klare mig med en meget enkel løsning i jordbærbedet: ½ meter høje pæle rundt om bedet med omvendte plasticurtepotter foroven. Herpå lægges bionet. Langs jorden holdes det fast af brædder med sten på. Jeg vil naturligvis skulle fjerne nettet før bærplukning. Men med bionet er det nok ikke så bøvlet at fjerne nettet og lægge det på bagefter.
Jeg ved, at andre spænder bionet ud over buer af plasticrør (elektrikerrør).
Held og lykke med det.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2022 kl. 9.21
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 27. februar 2022 kl. 15.13
Sikkerhedsnettet til katte ser ud til at være lige præcis det vi leder efter…! Tusind tak til jer begge for input. Og ja - der var mange overvejelser i spil om fordele og ulemper ved at lave så højt et skelet.
En ting er sikkert - jeg skal IKKE regne på hvor mange bakker friske danske jordbær man kan købe for de samme penge som vi allerede har kastet efter det bed ;-)
… og så er der et spøjst svar som mest lugter af reklame. En bevægelsessensor aktiveret vandpistol…! Den er svær at tage sagde seriøs. Man vil fx ikke kunne gå rundt i sin have uden at blive våd :-D og tænk hvis noget i elektronikken fejler… så pøser den vand ud konstant.
Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 27. februar 2022 kl. 15.15
Jeg køber en rulle kattehegn… det kan også gøre det mere besværligt for de kræ at rende ind og skide på naboens græsplæne. Det er de - forståeligt nok - ikke særligt begejstret for og vi vil gerne bevare et godt naboskab
Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2022 kl. 16.37
Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2022 kl. 16.41
Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 27. februar 2022 kl. 17.20
Fair nok. Men jeg stoler nu ikke nok på gardena koblinger til altid at have tryk på den slags. Jeg har prøvet at en kobling røg af slangen! Kunne dog godt se det sjove i en automatisk vandkamp mod ungerne ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2022 kl. 17.33
Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 12. marts 2022 kl. 16.15
Bare lige en opfølgning. Vi endte med at købe noget olivengrønt kattenet. UV bestandigt og med indlagte metaltråd for at gøre det stærkere. En hel rulle på 2x75 m. Det er genialt! En helt anden verden end byggemarkedernes engangs-fuglenet. Tusind tak for tippet! Nu kan både solsorte og Laban (katten) bare komme an ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.