Forum

Solbærknopgalmider og gul monilia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 31. januar 2022 kl. 9.23

I Havenyt for uge 4 skriver Heidi Kirk Nissen om både gul monilia og solbærknopgalmider.

Hvor er jeg altså træt af begge onder, men mest fordi mine havenaboer tilsyneladende er ligeglade. Og man kan jo ikke blive ved med at advare om problemerne. Så bliver man hurtigt stemplet som en gammel sur mokke!

Jeg har for et par uger siden tjekket mine to solbærbuske for mider og fundet syv runde knopper, som jeg fik skåret af og fjernet fra haven. Jeg skal nok tjekke et par gange mere for at være nogenlunde sikker på, at jeg har fjernet dem alle.

Det er sådan set værre med gul monilia. Her kan man ganske vist også gøre noget for forhindre smitten i et leve videre i ens egen have, men det hjælper ikke, når smitten kommer inde fra naboerne, som er unge mennesker med alt for meget at se til, med børn og arbejde.

Dette er bare et hjertesuk! Man må vel leve med problemet! Lev med det! som statsministeren siger.

Men hvis vi alle gør lidt for at udbrede kendskabet til gul monilia, må det vel sive ind. Min tidligere havenabo, som havde haft haven i årtier, sparkede de syge frugter over i hækken – altså vores fælles hæk! Hun havde aldrig hørt om gul monilia eller tænkt over, at det var muligt at gøre noget for at forhindre smitten i at leve videre.

M.v.h.

Doris Møller

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. februar 2022 kl. 14.00

Det lyder som om, du skal snakke med dine naboer.
Måske kan du hjælpe dem med at fjerne mumierne og få dem bortskaffet.
Man kan ikke forvente at folk, der ikke kender til problemet skal gøre noget.
Hvis de ikke kender problemet, kan de jo ikke være ligeglade. Man er først ligeglad, når man ignorerer et kendt problem.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 1. februar 2022 kl. 19.50

Hej Lars Holt

Jeg har skam snakket med mine naboer om gul monilia. Men kun én gang, og da lovede de at fjerne blomme-mumierne, hvilket de vel gjorde det første år og ikke siden.

Men det var de nye naboer, som flyttede ind efter den ældre dame, der sparkede syge frugter ind i vores fælles hæk. Jeg forklarede skam også den ældre dame om gul monilia, som hun på det tidspunkt aldrig havde hørt om, selv om hun hvert eneste år klagede over syge blommer. Hun troede vel, at der intet var at gøre.

Når jeg ikke ønsker at gøre mere i forhold til naboerne, så det på grund af frygten for at blive stemplet som en sur nabo!

Det ville være bedre, hvis de fra anden side fik kendskab til problemet og viden om, hvordan man undgår det.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2022 kl. 13.22

Det med at blande sig i hvad de forskellige naboer gøre er noget som jeg er yderst forsigtig med. Dels vil jeg ikke belærer dem mine, syntes jeg selv, fornuftige dyrknings metoder med mindre at de spørger mig og dels vil jeg hellere ikke virke som en sur gammel mand eller blive kaldt for en særling. De må dyrke som de selv vil...Så selvom de bruger kunstgødning og andre ikke økologiske ting vil jeg som sagt ikke blande mig .

Når man som jeg har boet i rækkehus i mange år og nu har fået mit eget hus valgte jeg som det første lige at stikke en finger i jorden og undgå at jeg skilte mig for meget ud. Så ingen rodet have, ingen larmende maskiner ud over flishuggeren og græsslåmaskinen . Jo og så kun lige det nødvendige.

Nu har jeg fået kompost beholder sat op. Fået høns på matriklen og passer stort set mig selv. Dyrker min have så tæt på de økologiske grundprincipper som jeg nu kan og håber at det vil smitte af på de andre med tiden. Problemet er bare at dyrkning af haver er et stort emne og ikke lige sådan at lære . Så hvis man skal lære andre det vil det tage tid ...Tænk bare på alt det vi har læst og gennem tiderne, noget glemt igen og noget har vis sig at være noget gammelt sludder..

PS Jeg har ingen i nabolaget der dyrker solbær så jeg har ikke de problemer, men jeg er alligevel obs på hva jeg skal være opmærksom på i min have .

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 9. april 2022 kl. 11.01

Bare et enkelt spørgsmål, som alle sikkert kender svaret på:-) skal man så vintergulerødderne mellem løgene, samtidig med at disse lægges? pft bodil

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 9. april 2022 kl. 11.01

Bare et enkelt spørgsmål, som alle sikkert kender svaret på:-) skal man så vintergulerødderne mellem løgene, samtidig med at disse lægges? pft bodil

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. april 2022 kl. 13.00

Hej Bodil.

Du skulle nok have startet en ny tråd med dit spørgsmål, da det bliver noget rod når man får blandet tingene sammen og sværere at finde svarene senere .

Men jeg svare dig alligevel

Angående Vintergulerødder og løg:

Den meste kendte blandingskultur er nok gulerødder og løg. De passer godt sammen fordi, de begge to er forholdsvis konkurrencesvage, men mens gulerødderne går i dybden har løgene et overfladisk rodsystem. Ingen af dem er særlig næringskrævende. Gulerødderne kan sås samtidig med man sætter løg i april.

Men hvis der er for at holde gulerods fluen væk er der delte erfaringer om virkningen af denne blanding . Hos nogle virker det hos andre ikke .

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 9. april 2022 kl. 14.31

Ja...jeg beklager. Gør det rigtigt næste gang. Tak for svar😁

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 9. april 2022 kl. 14.31

Ja...jeg beklager. Gør det rigtigt næste gang. Tak for svar😁

Nyt svar til emnet »Solbærknopgalmider og gul monilia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Solbærknopgalmider og gul monilia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider