Skrevet af: Doris Møller, 11. maj 2021 kl. 10.21
Foranlediget af et indlæg her i debatten for nylig, vil jeg gerne sætte fokus på afstanden mellem frugttræer og -buske.
For en ny haveejer kan det være svært at regne ud, hvor meget plads der skal være mellem planter. Vedkommende ser jo planterne som små og tænker ikke lige på, hvor meget plads de kræver, når de bliver større.
Skal jeg blande mig, når min havenabo i et bed med trærammer omkring (ca. 1½ m gange 1½ m) har plantet to æbletræer og fire blåbærbuske? Det er ganske vist søjleæbletræer, som jeg ikke rigtig har kendskab til, men alligevel! Mellem bedene er der granitskærver.
Jeg prøver en gang imellem lidt forsigtigt at sige noget. Men det bliver ikke rigtig taget til efterretning. De pågældende har jo heller ikke bedt om råd.
Det burde jo være nemt nok at google sig frem til den optimale afstand mellem frugttræer/frugtbuske.
Som en tommelfingerregel kan man vel sige, at der skal være 1½-2 meter mellem frugtbuske som ribs og solbær, og 5 meter mellem frugttræer.
Hvad gør I andre i den slags situationer?
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: James F., 11. maj 2021 kl. 11.06
Jeg er enig med dig i dine forslag til optimal afstandskrav Doris.
Ja, vi kan kun komme med forsigtige hentydninger, hvis andre ikke beder om råd, når vi tilbyder at vejlede dem.
Nogle erfaringer i livet, er vi nød til selv at gøre os, - på den anden side, så er livet for kort til at lave alle fejl selv ;) Det med planteafstanden er nok en klassisk brøler, - som dog kan rettes over tid.
Jeg tror ikke, at 'Granitskærvefolket' er voldsomt interesseret i at høre om vore erfaringer herinde i PØ, de er ikke modne til at se vore valg som 'Lyset' ;)
Den bedste vejledning, er det selv at går foran og være eksemplet på bæredygtig havebrug.
Skrevet af: Kim Petersen, 11. maj 2021 kl. 11.44
Det afhænger vel også af hvad man vil med træerne.
Hvis man vil have optimalt udbytte af frugtsætning kan der måske være en ide i at benytte de nævnte tommelfingerregler eller anbefalinger.
Men træer har jo også mange andre funktioner.
- Et enkelt fritstående træ der får lov til at udvikle sig uden naboer kan være et smukt syn.
- Nogle steder har man måske også brug for træer til et læbælte.
- Eller måske som en rumdeler i en have.
- Eller måske endda som en hækplante.
Så træer kan jo udmærket vokse meget tæt sammen.
Så mulighederne for at forme naturen i ens have er jo uendelige. Og mange nyder jo det at haven udvikler sig med tiden. Og muligheden for hele tiden at omforme haverummet til nye ideer.
Skrevet af: Doris Møller, 11. maj 2021 kl. 14.49
Hej Kim Petersen
Jeg anfægter naturligvis ikke folks behov for at indrette deres haver, som de selv ønsker.
Men man må da gå ud fra, at folk ønsker at få bær og frugt, når de køber bærbuske og frugttræer. Og det får man altså ikke eller næsten ikke, hvis træerne eller buskene står for tæt. Nu er det nok fire år siden, at min havenabo indrettede det ovenfor omtalte bed. Hun har endnu ikke fået et eneste blåbær. Det ene æbletræ gav sidste år for første gang enkelte fine æbler. Det andet bar ingenting.
Og selvfølgelig kan man da plante et frugttræ som et solitærtræ. De 5 meter er jo minimumskrav – ikke maksimumskrav!
M.v.h.
Doris Møller
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.