Skrevet af: Jonas S., 26. april 2021 kl. 16.25
Hejsa havefolk :)
Jeg skal lave en ca. 30 meter langt kantbed med holmegaardssten (21x14x5).
Jeg er i tvivl om underlaget.
1. Tænkte at lægge dem på langs ovenpå brolæggergrus 10 cm dybt, 25 cm bredt. Så holder det ukrudtet på afstand med 6 cm grus på hver side af stenen. Derefter håndstampning med jordstamper.
2. Derudover så tænkte jeg at toppe af med 3 cm fugesand. Derefter håndstampning med jordstamper.
Lyder det fornuftigt? Jeg har ikke meget erfaring med denne slag. Kritik velkommen :)
Hilsen J
Skrevet af: Line Mathiesen, 27. april 2021 kl. 9.17
Nu ved jeg ikke helt, hvad du mener med kantbed, men hvis det er en enkelt række sten, som skal fungere som kant på et bed, så ville jeg vælge at sætte dem i jordfugtig cementblandet grus.
Sådan en kant vil altid have tendens til at blive trykket til den ene eller anden side, når man graver i bedet, eller kører med græsslåmaskine på den anden side.
Skrevet af: Lone Brems, 27. april 2021 kl. 13.06
Hej Jonas S
Jeg anerkender den helt "fredelige" fremgangsmåde, du har skitseret !
Og den sikrer også at du ikke gennem anvendelse af cement bidrager til cementindustriens dokumenterede ubehageligt høje CO2-udslip, udtømning af fossile energikilder, forsuring af nedbør og bidrag til nedbrydning af Ozonlaget.
At du så nok får lidt sved på panden kan jo næppe undgås - og det kan jo bidrage positivt til styrketræning og et godt kredsløb ;-)
Der er efter min opfattelse ikke grund til at anvende cement i denne sammenhæng. Holdbarheden du opnår, er rimelig i forhold til formålet.
Og ofte sker det, at man efter nogen år har lyst til at lave noget om i haven - så er det rart ikke at skulle have alt for meget bøvl med at få arrangeret sig sådan, at betonen bliver genanvendt efter knusning. Genanvendelse af beton bidrager jo iøvrigt på samme vis som fremstillingen af cement ubehageligt meget til ovennævnte problemer forbundet med cementfremstillling.
Skulle den situation opstå, at du har lyst til at nedlægge din bedkant igen, så kan både sten, sand og grus genanvendes andre steder i haven - eller sand og grus kan blandes ind i jorden på stedet, hvor det blot ændrer strukturen til mere løs end det, den var i forvejen. Stenene kan "gives væk" via Genbrugsstationens service på dette felt.
Venlig hilsen
Lone
PS skulle du have lyst til mere info om betonfremstillingens konsekvenser, kan du fx kigge her:
betonhaandbogen.dk/media/bogen/kap_21.1_gron_beton_03112014.pdf
Skrevet af: Jonas S., 27. april 2021 kl. 13.11
@Lone Brems
Tak for svaret! Fedt du tænker hele vejen rundt. Mit fokus er meget miljøbevidst - så tak for inputtet. Jeg tror jeg prøver at køre videre med denne løsning.
@Line Mathiesen
Tak for dit svar! :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. april 2021 kl. 9.47
Bortset fra al den videnskabelige del af det, holder det ikke i praksis. Vi må hvert 2. Eller 3. År omlægge en tilsvarende kant, fordi så lille en sten ikke holder ukrudt/græs tilbage. Det vil altid være sådan at jorden/græsset efterhånden løfter sig og bliver højere end stenene. Erfaring gør klogere end teori!
Ingeborg
Skrevet af: Jonas S., 29. april 2021 kl. 13.01
@Ingeborg Hansen
Tak for tippet. :)
Jeg er nu ude i dobbeltrække chaussesten - det burde holde lidt bedre.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2021 kl. 9.09
Jeg ville vælge noget andet, selvom sten ser pænere ud. Med 2 rækker har du også mulighed for ukrudt i fugerne. Kunne du tænke dig en større flise, f. Eks. 25x50 gravet ned?...altså på højkant med den lange side nede i jorden? Så har du flisens lange side stikkende 5 cm op?igen erfaring, men det kommer jo an på din jords beskaffenhed, terræn, hvad det grænser op til osv.
Jeg har også meget dårlig erfaring med andet. Sender et link i næste indlæg.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2021 kl. 9.16
Selvom jeg ved at du ikke kunne finde på denne løsning, kommer linket her:
strikingeshave.blogspot.com/2019/06/plastkanter-til-grs-een-gang-og-aldrig.html
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2021 kl. 9.20
Og lidt mere med ægte natursten (sandsten), som er meiget varierende i tykkelsen. Jeg vandt dem i en havekonkurrence
strikingeshave.blogspot.com/2019/06/havearbejde-renovering-sten-og.html
Ingeborg
Skrevet af: Jonas S., 2. maj 2021 kl. 9.06
@Ingeborg Hansen
Tusind tak for de gode input! :)
Det er faktisk meget lig denne bedkant, som du har lavet , som jeg vil gå efter - se billede. Og jeg havde faktisk kraftigt overvejet en (usynlig) plastik bedkant - som jo kan bruges i forfærdelig mange år.
Der var dog en del problemer med din turfline græskant - spændende læsning :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.