Forum

Tibouchina/Purpurvinge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Toubro, 15. april 2021 kl. 8.31

Hvor kan den købes her i DK?
Holbækområdet.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. april 2021 kl. 12.18

Jeg kender ikke planten og selv efter at have googlet den blev jeg ikke meget klogere.

Hvis ikke det er noget Holbæk planteskole har eller kan hjemtage, er der en anden men også lille mulighed, nemlig Alderhviles planteskole i Bagsværd. Han gøre i mange sjældne planter, men om han lige har den ved jeg ikke.

Om han også sender ved jeg hellere ikke. Det er trods alt 70 km til Bagsværd fra Holbæk...

Ellers skal den fremskaffe via tyske eller hollandske planteskoler, hvilket også er en mulighed

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. april 2021 kl. 13.34

Hej Ulrik Toubro

Tobouchina urvillanaa er registreret som invasiv bl.a. i Australien, New Zealand, Hawai og i Sydafrika. Planten stammer fra det sydlige Brasilien, men er udbredt i både nordlige og sydlige tempererede zoner. Danmark ligger i tempereret klimazone.

Organisationen CABI (som registrerer invasive arter overalt på kloden) giver den en score på 10 af 10 for invasivitet i tempererede klimazoner. Læs evt mere på: cabi.org
Planten danner tætte buskadser og forvildes let. Den sætter sideskud fra rod og stængler og tager lys, plads og næring på bekostning af hjemmehørende arter.

Så måske skal herligheden blive, hvor den er ?
Der er en ikke ubetydelig risiko for at planten om nogle årtier kan blive et problem i Danmark, som ikke er så let at løse - ligesom det gik for Bjørneklo, Rosa Rugosa og Japansk Pileurt ...

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. april 2021 kl. 13.36

Korrektur til indlæg nr 2:

Der smuttede to stavebøf med:

Plantens navn er Tibouchina urvilleana

Venlig hilsen
Lone

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Toubro, 15. april 2021 kl. 17.34

Ut. Takker for info og svar.
Mvh.
Ulrik Toubro

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Toubro, 15. april 2021 kl. 17.34

Ut. Takker for info og svar.
Mvh.
Ulrik Toubro

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Poulsen, 29. juni 2023 kl. 15.00

Risiko for, at den skal brede sig invasivt i Danmark, er nok yderst tvivlsomt, da den ikke tåler temperaturer under ca. -3 grader Celsius! Den hører hjemme i tropisk og subtropisk klima!!!
At en plante er invasiv i troperne har vist intet med danske forhold at gøre!
gardenslover.com/tibouchina-urvilleana-care/

Nyt svar til emnet »Tibouchina/Purpurvinge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tibouchina/Purpurvinge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider