Forum

Stolper i lærketræ svære at opdrive

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 22. marts 2021 kl. 10.26

Jeg vil gerne bygge en pergola i haven, og jeg vil gerne bruge lærketræ for at undgå at bruge trykimprægneret træ.

Dog har det vist sig, at være meget svært at opdrive stolper i lærketræ. Jeg har fundet én hjemmeside, som sælger i de dimensioner jeg skal bruge. Men firmaet ligger i Jylland. Jeg bor på Sjælland, og det skal køres med fragtmand, som koster 50% af materialernes pris. Plus der kører en lastbil hele vejen over til mig. Det er jo ikke særlig bæredygtigt.

Jeg har også forhørt mig hos savværker der ligger omkring en times kørsel fra mig. Billedet er det samme. Fragten bliver mellem 50% og 100% af materialernes pris. Jeg kan godt forstå hvorfor. Det tager vel ca. 3 timers arbejdstid plus benzin osv.

Hvad gør andre? Bruger alle trykimprægneret træ? Er der andre muligheder, som jeg ikke kender?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. marts 2021 kl. 10.55

Prøv at spørge her ; lav-det-selv.dk

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 22. marts 2021 kl. 11.46

Man anbefaler ikke brug af lærk til nedgravede stolper, da det ikke har en særligt lang levetid. Eg eller robinie er bedre bud. Men om det er til at skaffe tæt på dig, ved jeg ikke :)

mst.dk/kemi/biocider/borger-og-biocider/traebeskyttelse/holdbarhed-af-naturligt-trae-faktaark/

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. marts 2021 kl. 11.56

Hvor i landet bor du?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. marts 2021 kl. 11.58

Undskyld, hvor på Sjælland bor du?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. marts 2021 kl. 13.20

Hej Iben H

Du kan overveje om en løsning kunne være at anvende stolpesten med justerbar stolpesko / stolpebærer. Den løsning ses ofte i carporte fx.
Stykprisen ligger i intervallet fra 130 - 150 kr. Hertil kommer fragt.

Hvis du anvender stolpesten, vil der ikke blive kontakt mellem jord og stolpetræ. Du får derfor en meget lang holdbarhedstid (også selv om du vælger billigere træ).

Venlig hilsen
Lone

PS - selvfølgelig er transporten også nødvendig at medtænke i et projekt, som det du har gang i. Det er min erfaring, at fragtmandsfirmaer og byggemarkeder er effektive omkring at planlægge en rute, så de forbruger mindst muligt brændstof på at levere varer.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 22. marts 2021 kl. 14.36

Mange tak for jeres svar.

Jeg har overvejet stolpesko, men der kommer ikke sider på pergolaen. Kun rionet. Bliver konstruktionen stabil nok, hvis det er stolper på stolpesko/stolpespyd, en vandret overligger, som hviler på stolperne med lameller på tværs, og så rionet på siderne?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. marts 2021 kl. 15.23

Du skal sætte nogle skråbånd på imellem stolpe og overligger. SÅ holder det.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. marts 2021 kl. 15.53

Hej Iben H

Der markedsføres lidt forskellige modeller af stolpesko- nogle er U-formede, andre er L-formede - dvs der kan være franske skruer på begge sider af stolpen eller kun på den ene side.
Ingen tvivl om, at U-formen giver størst stabilitet.

Som du beskriver projektet burde der være tilstrækkelig stabilitet med stolpesko, lameller på tværs af pergolaen plus rionet.
Hvis rionettet er stabilt fastgjort, kan skråbånd måske udelades / eftermonteres, hvis der skulle vise sig stabilitetsproblemer.

Stabiliteten påvirkes (på langt sigt) af hvilke planter, du tænker, der skal vokse i pergolaen - fx vil vedbend over en årrække kunne vokse til tykke "puder" af sammenfiltret grenværk som i våd / snetynget tilstand nok kan "trække skævt" på lameller og langsgående overliggere

Venlig hilsen
Lone

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. marts 2021 kl. 16.40

Jeg har brugt egestolper direkte fra skoven, som jeg så har afbarket og brændt med tjære i enden.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 22. marts 2021 kl. 21.54

Mange tak for svar til jer alle.

Lone: Tak for dit grundige svar. Det hjalp mig meget.

Hvilken træsort ville I bruge, hvis man bruger stolpesko, og der dermed ikke er jordkontakt?

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. marts 2021 kl. 21.58

Hvad forestiller du dig i pergolaens bund? Bar jord vil give næringsholdig sprøjt på den nederste del af stolpen og fremme nedbrydningen.

Hvordan er konstruktionen i toppen af pælen - beskytter den stolpeenden mod regn?

Konstruktiv træbeskyttelse kan øge holdbarheden af trækonstruktioner markant - især for de lette træsorter som Fyr og Gran, men man skal vide, hvad man gør. Se mere her:

www.trae.dk/leksikon/konstruktiv-traebeskyttelse-regler/

Jeg må erkende, at jeg selv bruger trykimprægneret træ i haven, når vi taler om stolper med jordkontakt. Udelukkende på grund af økonomi, men miljøpåvirkningen fra dansk eller svensk produceret NTR-A træ er meget lille. Havde jeg råd, havde jeg foretrukket Robinie :)

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. marts 2021 kl. 22.31

Nu er jeg ikke den rette at spørge når det gælder træarbejde og trækonstruktioner. Men jeg kom lige i tanke om Sine Vennebergs bog, der handler om brugen af FSC træ. Måske du kan finde gode råd heri. Det er godt nok et hus hun har bygget sig og ikke en pergola, men mon ikke der er råd heri du kan bruge.?

signewenneberg.dk/produkt/byg-baeredygtigt-med-trae-genbrug-og-noejsomhed/

Der ligger mange gode anmeldelser omkring bogen, hvis man googler den og den blev på et tidspunkt solgt så billig at den næsten blev foræret væk. Desværre nået jeg ikke at få købt et eksemplar af bogen, men jeg håber at du som sagt kan finde råd heri... God læsning.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 25. marts 2021 kl. 21.22

Tak for svar både Tom og Søren.
Jeg har kigget på trae.dk. Meget informativt.
Har fundet Signe Wennebergs bog på ereolen.

Nyt svar til emnet »Stolper i lærketræ svære at opdrive«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stolper i lærketræ svære at opdrive

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider