Forum

Gratis varme i drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul Kilund, 20. marts 2021 kl. 9.36

Jeg har købt et drivhus på 9,9 kv.m det er ikke fo lille, men heller ej for stort, det er lige tilpas
Nu er jeg pensionist og har været montør på vaskemaskiner så jeg er vandt til lidt af vær, nå men jeg syntes at det er en skam at der står et drivhus om vinteren som man ikke kan bruge, jeg ville i hvertfald gerne have noget mere ud af mit drivhus, så jeg gik i tænkeboks, jeg er jo vand til at sætte ting sammen og det har jeg gjort, og nu vil jeg gerne give mit forsøg videre til jer
Jeg har købt 2 stk Solceller og sat dem parelel med hinanden og de giver hver 12 v du kan købe dem til en husbil (Autocamper ) og så har jeg købt hos Wish på internettet 5 diode lysamatur så jeg har lys om natten, som varme har jeg over nettet købt et elvarmeapperat på 12 v som man brugte Tilde gamle VW du ved den gamle bobbel den havde jo kun luftvarme så man kan købe et el apperat som ekstra varme
Godet fungere fantastisk, og hvad koster det så, du må regne med at det koster ca. 1800 kr men so skal der ikke være flere udgifter det kører helt gratis og med lys hele døgnet, men det vil være en fordel hvis du isolere hjørnerne i drivhuset for der kan der sive meget varme ud.
Nu er der så kun at sige, god fornøjelse
Poul Kilund

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2021 kl. 11.34

Hvis det skal holdes frostfrit så skal du som min. tilføre 1000 W med en 230 V varmeblæser (9.9m2), sådan en 12 V bilvarmer kan ikke varme et drivhus op , ved 12 V ville det kræve 85 A strøm og et kæmpestort batteri med ca 2400 Ah og et stort 12 V varmelegeme . og så er der ikke megen sol i december og januar.
Der er ingen lette løsninger med at holde et drivhus frostfrit om vinteren .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Kilund, 20. marts 2021 kl. 17.11

Hej Svend Høst
Du har nok ret i dine beregninger, men det var jo ikke meningen at jeg ville varme drivhuset ophvis der var 20 - grader, jeg havde tænkt at jeg kunne måske begynde i sidst i marts og til slutningen af oktober
Jeg må lige sige at jeg har gravet 35 cm ned i grunden og lagt 20 mm isolering (Rockwoll) og 15 cm betongulv ned jern i så der kommer ikke Frost ind ej heller markmus eller muldvarpen, muldvarpen har forsøgt, den har gravet jorden op 1/3 af drivhuset uden for.
Jeg må lige sige at jeg bor i Sverige, for 21 år siden gik jeg op pention og købte en ødegård heroppe så jeg bor i skoven, her er Hjorth elge mus markmus muldvarper vildsvin harer kaniner så jeg har indhegnet min køkkenhave ind med el-hegn, ja min køkkenhave er på størrelse med en pareselhus grund i Danmark, min grund er på lidt over en 1/2 fodboldsbane, ja forholdene herop er jo lidt anderledes end i Danmark, jeg har 750 m til nærmeste nabo så her er dejligt roligt når man kommer fra det ræsende Danmark her går alt i et andet tempo
Jeg slutter her og ha en bra aften
Med venlig hilsen
Poul Kilund

Nyt svar til emnet »Gratis varme i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gratis varme i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider