Forum

Erfaringer med franske anemoner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 12. marts 2021 kl. 11.50

Jeg kan godt lide franske anemoner. Sidste år satte jeg flere løg i foråret, men der kom kun enkelte spinkle blomster og lidt tynde blade. Måske står de for tørt.

Man får normalt at vide, at franske anemoner ikke er vinterhårdføre. Derfor dækkede jeg med lidt grangrene, inden den hårde frost (-18) kom. Nu har jeg opdaget en stor flot knop af fransk anemone under grangrenene. Ellers er der bare på ny lidt tynde blade, hvor de andre knolde er sat.

Hvad gør I for at få franske anemoner til at komme igen år efter år? Skal knoldene tages op og sorteres og sættes på ny hvert år?

M.v.h.

Doris Møller

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2021 kl. 11.55

På oprindelsesstederne er franske anemoner flerårige planter, men i Danmark må man tage knoldene op om efteråret og opbevare dem indendørs om vinteren. Hvis man har sat knoldene i en sandet jord med et godt dræn, kan den nogle steder godt overleve vinteren udendørs, men det nytter ikke at dække planten. Det er et godt dræn, som er det vigtigste.

Jeg har prøvet at sætte dem som løg, men uden held. De er med andre ord vanskeligt

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 12. marts 2021 kl. 12.32

Ok, det er altså ikke kulden, der er problemet, men fugten om vinteren. Nu glæder jeg mig bare, til den flotte blomsterknop springer ud ;-)

For resten står planterne i lerjord, men der er virkelig mange sten i, som kan have virket som dræn ved den flotte blomsterknop.

Årsagen til de usle, spinkle blade og manglende blomsterknopper, hvor de andre knolde er sat, er altså for meget fugt om vinteren, kan jeg forstå.

Så må jeg bare købe nogle nye knolde og sørge for at tage dem op hvert år og lægge dem igen.

M.v. h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Erfaringer med franske anemoner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Erfaringer med franske anemoner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider