Skrevet af: Pernille Myers, 6. marts 2021 kl. 9.59
Hej,
Vi overtog et hus fra 1920'erne for 1.5 år siden. For et par måneder siden fik vi en pæn, men meget lysforurenende gadelampe i vores baghave, som ligger ud til en ensporet, indsnævret grusvej. Lygtepælen har fået en skærm på bagsiden, men det er desværre bare matteret glas, så det blokerer ikke lyset. I forbindelse med installeringen af lygtepælen har kommunen fjernet de hyldebuske, som stod op mod hegnet. Hegnet blev opsat af tidligere ejer, da de havde hunde. Vi havde tænkt os at fjerne hegnet, når beplantningen er vokset op igen. Vi har ikke planer om at plante en traditionel hæk langs skellet. På det korte stykke mellem hegn og vej står der hyld, snebær, ahorntræer og grantræer. Jeg vil gerne plante noget stedsegrønt foran lygtepælen. Det må enten gerne være højt (selvfølgeligt dyrt) eller alternativt vokse hurtigt, så vi ikke skal være generet af lyset fra lygtepælen i alt for mange år. Har I nogen bud? Jeg har vedlagt et billede.
Der står en stor og flot kirsebærlaurbær i hjørnet, så det ville selvfølgelig være oplagt at plante det samme foran lygtepælen. Vi bor dog i en gammel skovlandsby i et ældre hus, så synes jeg ikke laurbær passer fantastisk godt ind. Samtidig har jeg heller ikke rigtig lyst til at fjerne den, da den faktisk blokerer en anden lygtepæl som er sat op. Jeg vil høre om der er nogen som har nogle forslag? Jeg kan tilføje at vores hus er skagengult og at træværk er malet svensk rødt.
På forhånd tak :-)
Mvh
Pernille
Skrevet af: Lone Brems, 6. marts 2021 kl. 13.42
Hej Pernille Myers
Jeg vil foreslå at I kigger lidt på de søjleformede udgaver af Taks og Kristtorn.
Taxus baccata 'Fastigiata' og Ilex crenata 'Fastigiata'.
Begge har røde bær som er eftertragtede af fugle ( som jeg gætter I har mange af i en skovlandsby).
I forhold til søjleformede løvfældende træer har begge en noget mere behersket højdevækst - Taks når udvokset ca 5 meter i højden og Kristtorn ca 3 meter.
Hvis I køber store eksemplarer er der selvfølgelig en større udgift nu og her - men I opnår så også at der info 3 - 5 år er "lukket" af for lysindfald fra vejbelysningen.
Måske kunne en af disse to være kandidater til evt udskiftning af den Kirsebærlaurbærbusk, I allerede har ?
Man kunne overveje om der kunne skabes et (eller to) biodiversitetsfremmende elementer ved at kombinere plantningen af "lysafskærmende" planter med store marksten eller kompakte store stammestykker som en form for fodpose / forankring.... Det vil også være et visuelt element, som måske kan indgå i Jeres planer om et fjerne det eksisterende hegn.
Og om begge de foreslåede, skal I være opmærksom på at lære børn ikke at spise hverken blade eller frugter fra. (Det gælder forøvrigt også for bærrene af Laurbærkirsebær)
Om Taks skriver Giftlinjen på Bispebjerg Hospital:
Hele busken, med undtagelse af den røde frøkappe, indeholder, taxinalkaloider samt en irriterende, flygtig olie. Indtagelse af `bær` med gennemtygning af frø indebærer forgiftningsrisiko. Alvorlige forgiftninger er dog sjældne hos mennesker.
Og igen Giftlinjen: om Kristtorn
Kristtornebær og -blade indeholder irriterende stoffer og kan fremkalde opkast.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Pernille Myers, 7. marts 2021 kl. 14.08
Tak Lone. Det er nogle helt fantastiske forslag. Jeg bliver 30 om et par uger, så jeg har skrevet 'Fastigiata' og 'Fastigiata Robusta' på ønskesedlen.Vi har også masser af marksten og træstuppe omkring. Som du gætter, så er fuglelivet fantastisk her. :-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. marts 2021 kl. 10.40
Kristtorn når en højde på 10 meter hos os! Hvor har du højdeangivelsen fra?
Ingeborg
Skrevet af: Lone Brems, 8. marts 2021 kl. 12.00
Hej Ingeborg
Jeg har fundet informationen hos tre forskellige danske planteskoler.
Den præcise betegnelse (= Latinske plantenavn) for denne småbladede dværgform af kristtorn har jeg gjort opmærksom på i mit indlæg (nr 2).
Jeg kender også til kæmpestore kristtorn - også forvildede (fugletransporterede) i skovområder i Danmark.
Så jeg forstår godt din undren...
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2021 kl. 20.04
Langt de fleste voksne kristtorn i ældre danske haver er langt højere end 3 meter så vidt jeg kan erindre, men jo, det er da muligt at dværgformer er moderne i planteskoler pt :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.