Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. november 2020 kl. 13.10
Jeg er glad for “dansk” skiftende vejr, men især glad for skiftet fra aktivt haveliv til indendørs kreative sysler og omvendt om foråret. Selvfølgelig går jeg min daglige runde i vinterhaven og det ender ofte med et redskab i hånden, så helt havefri holder jeg ikke. Hvordan har i andre det med vinterpause?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 3. november 2020 kl. 13.26
Foreløbig er vi knap nået til efteråret her.
De fleste køkkenhavebede er fyldte med afgrøder, der skal høstes inden vinteren.
Andre skal dækkes til, når frosten nærmer sig.
Der er stadig lidt arbejde, før kompostsamlebunken er stukket om til komposteringsbunken, men det må jeg hellere se at få gjort, inden temperaturen falder for meget.
Skrevet af: Else Eriksen, 6. november 2020 kl. 14.12
Her hos os på Vestsjælland har jeg flyttet mit stangbønnestativ hen på næste års bønne- højbed. Og jeg har rystet frø fra havemælde ud på flere bede, så vi kan få tidlig "spinat" (den bedste af alle!). Nu samler vi de nedfaldne blade fra frugttræerne og lægger dem i tykke lag på de afhøstede bede - sammen med nogle håndfulde arbejdsomme kompost-orm fra den lukkede beholder til køkken-grøntaffald. Vi lægger hønsetrådnet over, så det ikke skal flyve væk. Lidt plante-flytning har jeg også hygget med i solbeskinnede dage. Vinterpause? Tjah hvis kulden kommer!
Kolde regnvejrsdage nyder vi ved brændeovnen og/eller computeren. På de lune af slagsen kan vi sidde i væksthuset og drømme og lægge planer!
Skrevet af: H. Christensen, 6. november 2020 kl. 17.28
Her er der nu nok at lave. Stier bliver anlagt/veligeholdt. Buske og træer beskåret. Kompost i bede. Græsplæne luftet. Maskiner og håndværktøj efterset/rep. Forårsløg og træer/buske plantet. Brænde savet. Nye bede anlagt. Vandings anlæg tømmes/rep. Drivhuse. Lyskæder op og ned. Og en masse lugening jeg ikke har nået. For ikke at nævne den vilde have.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. november 2020 kl. 0.16
@ H. Christensen
Du skriver “ græsplæne luftning”. Det kunne vores også trænge til, men er det tiden at gøre det nu?
Vores græsplæne har været fantastisk tæt og grøn hele sommeren, faktisk for tæt, for den er så blød (ovenpå lerjord), at vi har svært ved at klippe den langt nok ned, fordi den synker nedvi det bløde græs. Der er ved at komme en smule mos, men det er ikke værd at skrive om.
Jeg har iøvrigt gjort en iagttagelse ved et lejet sommerhus. Vi var heldige at fejre diamantbryllup med børn og børnebørn for 14 dage siden. Til sommerhuset på 332 m2 hørte der en kæmpegrund med en stor sø, jagthytte osv. Haven, som nærmest var en plantage med beplanning af buske og træer i en labyrint. Nu kommer jeg til sagen. Jeg lagde mærke til at de mere eller mindre brede gange i labyrinten og de åbne græsarealer havde en del mos, bare ikke i de striber, hvor plæneklipperen (traktor sikkert) kørte i de samme spor. Der var intet mos i hjulsporene, som også havde en anden grøn farve.
Jeg har tidligere læst at mos ikke trives der, hvor man ofte færdes.
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 7. november 2020 kl. 16.42
Ingeborg
Jeg efterårs/vinter lufter med en greb som jeg stikker ned så langt jeg kan og vrikker lidt. Hedder verti-drain professionelt. Det er med til at give lidt luft til rødderne her i den våde periode og fjerner vand fra overfladen.
Ingen af de mosser vi har i danmark kan lide tryk. Om man går eller køre på det er lige meget. Derfor klipper jeg med en plæneklipper med tromler. Så jeg tromler hver gang jeg klipper= ingen mos.
Mvh
Skrevet af: Lars Holt, 10. november 2020 kl. 23.05
Her er dagen gået med at tømme opsamlingsrummet op i komposteringsrummet.
Skrevet af: Lars Holt, 10. november 2020 kl. 23.06
Og vi har gravet yacón op
Skrevet af: Lars Holt, 10. november 2020 kl. 23.07
Og vi nåede også lige at lægge kompost på hvidløgsbedet. Men så er det også fyraften, men ikke vinterhi.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.