Forum

Aloe

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina, 23. juni 2005 kl. 20.15

Hej!

Jeg har et stykke tid haft en aloe-plante, som jeg er rigtig glad for. Jeg er sikker på, at det ikke er den ellers bedst kendte Aloe Vera, men har spekuleret længe over, hvilken slags Aloe det så er. Er der mon nogen, som kan hjælpe mig?

Jeg har taget et billede af planten (som ikke er så godt), det kan ses på:

img152.echo.cx/img152/759/aloe1qb.jpg

Er der nogen, der har et par gode råd til, hvordan jeg skal passe den? Lige nu står den i en sydvendt vindueskarm, og jeg passer på ikke at vande den for tit. Er det ok at den bliver vandet ovenfra, eller bør jeg finde en ny potte med underskål?

Er det meningen, at de nederste blade skal visne af med tiden? Jeg synes, at jeg har set det på billeder af store aloe-planter på nettet, og på min plante er det nederste blad ved at blive lidt gult.

Jeg håber at nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen Nina

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 25. juni 2005 kl. 22.23

Det ligner ikke en Aloe Vera, den plejer at være lidt stribet/plettet.

Aloe bryder sig ikke om for meget sol! Det kan være årsagen til de gule blade. Vores er kun i vindueskarmen om vinteren og højsommer (vi har tagudhæng), forår og efterår kommer der alt for meget sol.

Den skal rigtignok ikke vandes for tit, men omvendt drikker den faktisk en del hvis den får meget sol – og så skal den altså vandes!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Brydov, 24. oktober 2006 kl. 13.19

Hej alle.

Det er "lykkedes" for mig at få min aloe vera (stribet/plettet, som Martin beskriver den) til at gå ud!

Den har fået alt for meget vand, og lige så nydeligt lagde den sig på siden.

Den er kun ca. 20 cm. høj, men rådden der hvor den knækkede ved jordoverfladen, men ellers fast i bladene.

Mit spørgsmål er : Kan jeg skære det rådne bort og sætte resten i en veldrænet potte med sandblandet
jord? Vil den så muligvis slå rødder?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 25. oktober 2006 kl. 22.40

Min Aloe Vera (det stod på skiltet da jeg købte den, derfor er det dog ikke sikkert at det virkeligt er den) ligner meget den på billedet. Der er et svagt mønster på oversiden af bladenem, men ellers er den helt lysegrøn.

Den smider de nederste blade når de bliver for gamle, det er helt naturligt. I naturen vil de blive siddene som en krans af visne blade nedderst.

Den blev glemt 3 sommermåneder i et sydvendt vindue, mens vi andre var taget i sommerhus, så det kan den åbenbart godt overleve. Faktisk blev den næsten pænere af det, den begyndte at blomstre, sammen med pengetræet og svigermors skarpe tunge, som også blev glemt. Svigermor dufter så stærkt af vanilie at det var lige før at den røg ud.

Nyt svar til emnet »Aloe«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Aloe

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider