Forum

Ubebyggede sommerhusgrunde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inger Madsen, 21. juli 2020 kl. 13.32

Kære Havenyt
Håber I kan give mig et svar. Jeg er i sommerhuset omgivet af ubebyggede sommerhusgrunde, hvis træer efterhånden har fået en højde af skovtræer, og tager alt sollys.
Hvad er reglerne for vedligehold/beskæring for ejerne.
På forhånd tak
Inger

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. juli 2020 kl. 10.51

Der kan være nogle tinglyste regler, der gælder for jeres sommerhusbebyggelse.
Men ellers er det ikke mange regler for andres sommerhusgrunde.
Godt naboskab plejer at være det bedste.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. juli 2020 kl. 23.30

@Inger.
Som Lars skriver er eneste håb, at der er tinglyste regler om beplantninger og herunder højder på træbevoksninger.
Men der er meget få steder, at regler for højde på træer findes tinglyst eller i lokalplaner.
Er træerne i skelzonen gælder hegnsloven og står de på række, så det har karakter af et hegn, må de ikke være mere end 3,5- 4 m. høje.

Generelt er træer i Danmark et problem i boligområder.
Tidligere plantede man ikke så meget træer for egen skyld, som for kommende generationer.
De fleste "rigtige" træer tager 20- 40 år om at få en lidt voksen størrelse.
I Danmark er det i dag lidt anderledes, ser det ud til.
Nye parcelhuse jeg ser, plantes der træer som aldrig får en naturlig størrelse for træer.
Dekorationstræer.
Meget anderledes er det mange steder i udlandet, hvor store træer betragtes med en hvis ærbødighed, selvom de spærre udsyn såvel som de skygger.
Så vidt jeg husker det, er det i Holland, at borgerene var forpligtiget til at holde øje med byens elmetræer. Var de blevet angrebet af biller skulle borgerne indberette det. I Berlin var der fedtet under lindetræerne i en grad, så man ikke kunne sidde på bænkene og heller ikke parkere bilen.
Sådan er det måske stadig.

Selvfølgelig skal hele grunden ikke henligge i skyggen hele dagen, fordi der står nogen høje træer.
Men overvej nøje hvordan du ønsker det skal være, med naboernes træer.
Der er intet så dejligt som en grund, der ændre sig i løbet af dagen, når solen skinner og man flytter rundt med den.
For at undgå den i og sidde i træernes behagelige temperede skygge eller sætte sig det sted, hvor den uhæmmet brager ned i haven.
I vores have - på 1100m2 - har vi - store træer - men 6 faste siddepladser hvoraf tre er med små borde.
Og på solskinsdage, som vi har mange af - og måske får mange flere af - , bliver de alle brugt i løbet af dagen, når vi er hjemme!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juli 2020 kl. 8.19

Hegnsloven gælder ikke for enkeltstående træer, selv om de står i skel, eller tæt på.
Det er et spørgsmål, om de er plantet som hegn.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. juli 2020 kl. 13.55

@Lars.
Det er vist også det jeg skriver:
" Er træerne i skelzonen gælder hegnsloven og står de på række, så det har karakter af et hegn, må de ikke være mere end 3,5- 4 m. høje " (1.8m + afstanden den afstand de står fra skel ).

Nyt svar til emnet »Ubebyggede sommerhusgrunde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ubebyggede sommerhusgrunde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider