Forum

Ukrudt med frø – hvorhen med det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2020 kl. 9.10

Jeg har lagt op til varmkompostering og lægger græsafklip og grovere affald i lag. Som regel lykkes en varmkompostering- i hvert tilfælde i midten.
Jeg smider ikke ukrudt med frø på denne kompost.
På grund af det utilregnelige vejr, eksperimenterer jeg lidt med ukrudtet. (Alt det gængse, som tidsler, Stolten Henrik, brandbæger, skvalderkål, springbalsamin osv. )
Noget smider jeg i plastposer til genbrug, andet lægger jeg i plastspande og kommer vand på. Sidstnævnte står indtil det forrådner, men jeg er ikke sikker på om alle frø dør. Det lugter ikke godt. Kan jeg hælde det forrådnede indhold+ vand på komposten?
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2020 kl. 17.43

Ja

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. juli 2020 kl. 21.02

@Ingeborg.
Jeg er ikke enig med Lars.
For en del år siden, lavede jeg noget brændenælde gødning med en står portion brændenælder i en 100 l. dunk.
Den stod mere end et år og desværre havde jeg ikke været nok opmærksom på frøene på planten.
Så jeg gik rundt i have og såede brændenælder der lystigt spirede ( og også små brændenælder som lige er spiret frem brænder, konstaterede jeg )

Frøukrudt har meget varierede egenskaber.
Noget kan stor set ligge i vand i årevis og forsat spire lystigt når det kommer i jord og andet kan tåle høje varmegrader.
Men frøukrudt er til at håndtere.
Fjernes de små spirer, kommer det ikke igen.
Også f.eks. skvalderkål formeret ved frø.

Rodukrudt er det ganske anderledes besværligt at have med at gøre.

( Selv gør jeg det, at når jeg skal lave et nyt bed, rydder jeg området med en kultivator - næsten dagligt - i en måneds tid.
Det meste rodukrudt er derefter forsvundet/udsultet(?) (og selvfølgelig alt frøukrudt).
Jeg overvejer, at lave en ramme ved kompostbunken på et par kvadratmeter, hvor den færdige kompost kan kommes i og derefter kan bearbejdes, så den kan køres på bedene uden spiredygtigt ukrudt og uden dueligt rodukrudt. )

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. juli 2020 kl. 21.38

Jeg synes varmkompostering er ret effektivt overfor ukrudtsfrøene. Kun sort natskygge ser ud til at kunne overleve. Den bliver i hvert fald stadig mere hyppig i køkkenhaven hvor jeg bruger komposten.
Ligesom Willy har jeg respekt for rodukrudt og jeg tør ikke komme de værste arter i komposten. Jeg tror egentlig udtørring inden komposteringen er ret effektivt overfor rodukrudt, men også lidt omstændigt.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. juli 2020 kl. 22.31

@
Jeg tror også at der er begyndt at gå lidt ideologi i mig.
De senere år har det irriteret at køre ukrudt på genbrugsstationen.
Især da jeg havde en større køkkenhave var jeg ret krakilsk med ukrudt.
Og da havde jeg gødet bedene med økologisk gødning men kørte alligevel et par sække velgødet ukrudt afsted til genbrugsstationen hvert år.

Jeg har idag en lukket kompostbeholder hvor alt ukrudt er kommet i de sidste par år. Den er ved at være fuld og jeg skal have fundet en løsning som sikkert bliver den forede ramme.
Men en ramme på 1x2x0,3m. giver kun godt en halv kubikmeter som nok skal behandles 2- 3 måneder for være sikker på, at jorden er ukrudtsfri (alt frøukrudt har spiret og ødelagt og rodukrudt udsultet og væk).

Det siges, at et stykke skvalderkål har energi nok til at skyde 7 gange fra et stykke rod.
Men bliver mere og mere skrøbeligt/sårbart.
Men det er bl.a. også et spørgsmål om hvor længe f.eks. skvalderkål er om at spire efter det er slået ned/kultiveret væk/ned.
Også sådan noget som armensk brombær spire villigt overalt.

Jeg har ikke fidus til varmkompostering alene fordi når jeg tømmer beholderen, har jeg ingen ide om hvor komposten rent faktisk har været varm nok og når komposten tømmes, er jeg ude af stand til at holde det synligt varmtkomposterede hermetisk afskærmet fra dét der ikke har opnået tilstrækkelig varme.

Så derfor alle disse overvejelser om hvad der kan gøres, for kompostere/anvende ukrudtet som gødning/kompost.
(Der er også mange kulturplanter, som spire som ukrudt, der ind-imellem kommer samme vej).

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. juli 2020 kl. 0.29

Nå, men jeg smider mit frøukrudt i bunkerne med brombær osv, afklip. Jeg har til gode at se, det spire. Det ligger på et godt lag og der kommer mere oven på. Ligesom brombær "halerne" og rødder ALDRIG har jordkontakt. Det er så ikke varmkompost, og en gang bliver det vel til jord. Pt er det nede i 1 meter fra 2½ m. Så det rådner nok... (Jeg river bunden og blade mv kommer så med i bunkerne).

Nu må jeg ikke futte haveaffald af uden i november til fedruar, og jeg ved ikke med Jer?! Men hos mig er det for surt, vådt og blæsende.

Jeg kan ikke køre grønt til genbrug. Så det må rådne op her.

Mvh
Tine

Jeg har også tit lavet "rådnevand" af Stor Nælde. Men det har nu ikke set spirer? Måske fordi, jeg laver det i foråret.

Nyt svar til emnet »Ukrudt med frø – hvorhen med det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ukrudt med frø – hvorhen med det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider