Forum

Kirsebærlaurbær giftig beskæring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2020 kl. 9.26

Jeg har beskåret mine kirsebærlaurbær kraftigt. Normalt tager jeg hæksaksen eller den store hækklipper til det og klipper al ny blød vækst væk.
Anderledes i år, hvor jeg var sent ude og skulle klippe et lille stykke ind i gammelt træ. Det måtte gøres med rosensaksen.
Jeg har 3 store buske, som klippes kuglerunde. Diameteren er omkring 180 cm.
Når man klipper er der en umiskendelig duft af marcipan omkring busken. Den dødelige gift Zyankalium har samme lugt. Nu kæder jeg klipningen af mine buske sammen med forbigående svimmelhed, kvalme og træthed.
Efter nogle dage blev jeg akut indlagt og Corona testet negativ. (Vi har været selvisoleret siden 7. Marts og har ingen andre tegn.
Det har måske ikke gjort mistanken om zyankalium endnu stærkere at vi efterfølgende har kværnet afklippet. Det er min mand, der kværner og han blev ikke dårlig. Han var ikke i direkte berøring med afklippet og dets safter.
Når jeg skriver om det i HAVENYT er det fordi jeg læser at mange planter hele hække med denne plante og måske ikke burde gøre det.

da.wikipedia.org/wiki/Laurbær-kirsebær
Ingeborg

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2020 kl. 9.38

Det er klart at jeg ønsker at finde årsagen til det besvær jeg har haft. Nu har jeg så læst mig til at det først er ved beskadigelse af intakte planteceller at giftvirkningen indtræder.
“ Das Gift des Kirschlorbeers
Beim Giftstoff Prunasin handelt es sich um ein sogenanntes cyanogenes Glycosid, eine zuckerartige Verbindung, die nach enzymatischer Spaltung Blausäure freisetzt. In den intakten Pflanzenteilen findet dieser Spaltungsprozess nicht statt, da das benötigte Enzym und der Giftstoff selbst in unterschiedlichen Organen der Pflanzenzellen gespeichert werden. Erst bei Beschädigung der Zellen treten sie in Kontakt und es kommt zur Abspaltung von Blausäure. Diese ist für die meisten tierischen Organismen hochgiftig, weil sie die chemischen Atmungsprozesse beeinträchtigt.”
.... måske?
Ingeborg

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juli 2020 kl. 11.49

Hej Ingeborg. Det er rigtigt som den tyske tekst beskriver. Nogle planter har et sindrigt to komponent kemisk forsvarssystem. Giften lagres som inaktivt cyanogent glykosid men beskadiges planten, f.eks ved insektgnav, kommer glykosidet i kontakt med et enzym som fraspalter blåsyre (hydrogencyanid). Det er et meget giftigt og flygtigt stof og det er velkendt at man kan få fødevareforgiftning af planter som laver det. Jeg har dog aldrig hørt om forgiftning med luftbårent blåsyre ved beskæringsarbejde. Kan det ikke tænkes at du har overanstrengt dig?

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2020 kl. 12.17

@claus Madsen
Jo, det er tænkeligt at jeg har overanstrengt mig. Men selvom jeg er en gammel dame på snart 80, er jeg fysisk mindst 10 år yngre og alle EKG målinger, blodtryk, blodprøver os ser fine ud. Jeg får et Holterapparatur, som måler funktionerne over 2 døgn .... om 5 uger! Overanstrengelsen burde jo også være ovre 8 dage senere.
Man skal aldrig male fanden på væggen, men ny viden er jo altid på trapperne. At jeg skriver om det her, er for at høre, om andre har spottet lignende i forbindelse med klipning af kirsebærlaurbær.
Ingeborg

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juli 2020 kl. 13.05

De symptomer du beskriver og lugten passer ganske godt med blåsyre og der er faktisk rigtig meget i kirsebærlaurbær. Geder er døde af at spise bladene. Jeg kan ikke lige finde noget konkret om varigheden af sådan en forgiftning. Jeg ville nok forvente at den var ganske kortvarig, men du kan jo evt. Kontakte giftlinjen og få råd.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2020 kl. 17.17

Jeg har nu skrevet til Giftlinjen og beskrevet mine symptomer. Der skal jo altid være een person, som kan se sammenfald i sådanne hændelser, før man bliver klar over muligheden for en forgiftning ad den vej.
Efter at have læst en del om blåsyre, kommer jeg i tanker om at man også fremstiller billig marcipanmasse af aprikoskærner. Er det rigtigt?
Ingeborg

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2020 kl. 17.20

Ej, er det ikke giftigt, eller findes der abrikoskærner uden blåsyre?
www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/marcipan-er-fyldt-med-abrikoskerner-ikke-mandler
Ingeborg

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2020 kl. 17.22

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juli 2020 kl. 17.42

Jeg tror bestemt man fjerner de giftige stoffer under fremstillingen af marcipanerstatning. Dette produkt er forresten ikke sådan lige at opdrive kan jeg fortælle. Tænker dog det bruges til kransekage osv af bagerne.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. juli 2020 kl. 18.22

Hej Ingeborg Hansen

Det lyder da ikke så godt, at du blev dårlig og måtte på sygehuset.

Når jeg skriver dette indlæg, så er det, fordi jeg ofte har beskåret min kirsebærlaurbærkugle. Jeg har godt nok kun en enkelt, men diameteren er cirka den samme som hos dig: 180 cm.

Jeg har indtil nu altid brugt en almindelig beskærersaks eller høgenæbbet. Jeg har også flere gange skåret busken meget tilbage, sådan at jeg var nødt til at skære i det hårde. Jeg har aldrig mærket det mindste til ubehag i den anledning.

Men helt ærligt – det er hårdt arbejde! Det tager mig lidt mere end en eftermiddag at beskære min, når det skal gøres pænt. Og du har hele tre buske af slagsen. Det kan da tage pippet fra enhver!

Jeg vil lige minde om, at man skal huske at drikke rigeligt med væske, når man anstrenger sig så meget ;-)

M.v.h.

Doris Møller

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juli 2020 kl. 21.56

Langt det meste marcipan i detailprodukter indeholder marcipan af abrikoskerner. Både mandler og abrikoskerner afbitres i varmt vand i et døgn før de bruges til fremstilling af marcipanmasse. Jeg har haft fornøjelsen af at håndtere afbitringsvandet i forbindelse med et biogasfilter/ rensningsanlæg - det var fælt!

Ender man i gaskammeret i USA - hvis de bruger det endnu - går cyaniden ind og stopper dannelsen af ATP i cellerne og sker det, dør man efter ca. 6 sekunder.

Jeg døde ikke, men har ofte følt mig lidt påvirket under/ efter arbejdet med afbitringsvand - måske psykologisk :)

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. juli 2020 kl. 0.52

Nu er der cyankalium i de fleste stenfrugters kærne (kirsebær fx), og man bruger faktisk en knækket kærne i fx syltetøj, for at give den der let bitre mandelsmag, så det ikke bliver for sødtligt vammelt, men det skal være i (2-3 kærner pr flere litre- jeg skal lige finde min syltebog) små mængder.

Jeg så lige "Bonderøven" på dr.dk, og jeg forsår ikke lige at han har plantet op til flere bittermandler, for det er dem, man skal passe på med- for alvor! Der bruger man også kun 1 kærne pr 200 gram "rigtige mandler"- til marcipan.

Grene af stenfrugter bør ikke gives til husdyr (kæledyr), det var tommelfingerreglen, da jeg holdt kaniner. (De må derimod gerne få hassel, æble- og grantræer- først skal træet vises- siden skal det spises. Mine åd juletræet med fryd- både nåle og bark).

Men nu er der jo avlet på meget af det, så jeg vil tro abrikoskærner er relativt ugiftige- som almindelige søde mandler.

Jeg har haft kirsebærlaurbær, og har klippet i dem, men der er nok som med mandler flere sorter, og nu spiser man dem jo heller ikke (bær af kirsebærlaurbær) (mine bar sommetider bær, men jeg vidste da, at bærene skunne man ikke spise). Men de gik alle ud i snevinteren 2010/-11. Også de to små selvsåede. Øv.

Det udelukker jo ikke, at du, Ingeborg kan have fået en lettere forgiftning ved at klippe så meget og flere buske! Pas nu på dig selv. Du ved ikke, hvorlænge du, har dig.

God bedring!

Mvh
Tine

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2020 kl. 18.44

Tak for alle svar..... og omsorg
Jeg er spændt på giftlinjens svar. Muligvis har klipningen af buskene slet ikke haft indflydelse på mit helbred, men jeg så en mulig årsag der. Og een skal jo være den første til at sætte ? .
@Doris
Desværre står de 2 buske sådan at de ikke kan få lov til at gro frit.
En grund til at tænke sig om, når man planter.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2020 kl. 13.43

Nu foreligger der et svar fra Giftlinjen.
“ Kære .......
Tak for spørgsmålet vedr. blåsyre og klipning af kirsebærlauerbær.
For at blåsyre i planter kan komme i kroppen skal det indtages. Der vil ikke ske optagelse gennem hud eller ved indånding. På den baggrund er det usandsynligt, at dit sygdomsforløb har noget at gøre med tilbageklipningen af buskene.”
Ingeborg

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juli 2020 kl. 14.41

Hmm... Det er umiddelbart sort snak...

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2020 kl. 14.44

Claus, så har du ikke læst mit indledende spørgsmål ?
Ingeborg

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juli 2020 kl. 15.57

Jo jo. Det er bare et mærkeligt svar. Det er indiskutabelt at blåsyre er giftigt ved indånding. Det kan godt være at planterne ikke kan lave så meget at det bliver farligt ved indånding, men så ville jeg formulere mig anderledes.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2020 kl. 21.17

Måske kræver omdannelsen af amygdalin til bl.a. blåsyre en bestemt pH siden de bruger denne formulering - som i sandhed er formuleret håbløst i forhold til information af lægmand.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. juli 2020 kl. 23.04

Bladene kan godt producere blåsyre uden at pH værdien eller andet er justeret udefra. Jeg har læst at insektsamlere i gamle dage brugte kirsebærlaurbær til at aflive indsamlede dyr. Et par knuste blade i et syltetøjsglas og så der ned med sommerfugle osv.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2020 kl. 23.58

Tak for jeres svar. Jeg er måske for autoritetstro i denne forbindelse, men er ikke overbevist om svaret fra Giftlinjens overlæge.
Det var jo blåsyre der blev brugt i tyskernes gaskamre.
Jeg har stået tæt på og i marcipanduften i flere timer.
Ingeborg

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2020 kl. 8.34

@Claus

Tak for den info - den kunne de tage og læse på Giftlinjen :-D

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2020 kl. 8.59

Tak for reaktioner på det svar jeg har fået fra Giftlinjen. Mærkværdigvis så jeg først svaret fra Giftlinjen i Borger.dk da jeg kiggede efter andet. Ingen advis om at der var ny post til mig på Borger.dk. i min mailboks.
Det må jeg lige dobbelttjekke inden jeg sender et link til denne diskussion til Giftlinjen.
Ingeborg

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2020 kl. 9.32

Jeg har nu tjekket min udbyder, server og ikke fundet en henvisning til at der var ny post til mig fra Giftlinjen, Bispebjerg eller anden afsender. Mærkeligt!
Ingeborg

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2020 kl. 9.56

Jeg vil gerne kopiere linket til dette indlæg og sende det til Giftlinjen. Det kan jeg ikke. Er der nogen, der vil generere linket til mig?
Ingeborg

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2020 kl. 10.10

Undskyld, jeg har nu brugt linket til emnet fra Havenyts mail til mig og har videresendt det til Giftlinjen.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kirsebærlaurbær giftig beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kirsebærlaurbær giftig beskæring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider