Skrevet af: Bente Røsling, 15. juni 2020 kl. 10.54
Hej, jeg er ved at fjerne en større mængde brombær fra udkanten af min haven. Er der nogen, som kan anbefale en bestemt slags handsker til arbejdet? jeg bruger pt. almindelige arbejdshandsker med svineskind i håndfladen. Brombærtornene går lige igennem læderet, uden problemer.
Skrevet af: Søren Duun, 15. juni 2020 kl. 16.59
Nej, for jeg har tidligere arbejdet som gårdmand og i den forbindelse brugte vi stikfast handsker, dvs at kanyler og glasskår ikke burde kunne skade hånden, men da jeg skulle fjerne nogle berberis grene, som er kendt for at have nogle lede torne, gik de lige igennem handsken.
Disse handsker består af bl. a kevlar og et lag tykke svineskind og koster Ca 300 kr.
Selv bruger jeg de handsker, der hedder Thor, som er udemærket til diverse havearbejde, men ikke 100 procent stikfast. Men de koster kun ca 30 kr.
Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2020 kl. 17.46
Jeg bruger en svejsehandske på venstre hånd. Men den er ikke egnet til så meget andet end at tage i torne og beskytte under svejsning.
Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2020 kl. 21.12
Jeg bruger svejsehandsker når jeg går og nuser med mine kaktus , og pigge eller torne går lige igennem , husk at have stivkrampevaccitionen iorden.......
Skrevet af: Tine Horsum, 16. juni 2020 kl. 23.37
Hej!
Jeg bruger "Brolægger handsker"- altså dem med læder. Jeg har prøvet rigtig mange slags, da jeg har brombær som meget indvaderende krudt. Svineskindshandskerne ender altid med slidhuller i tommel/pegefingerområdet- (og tilsvarenende torne i fingrene).
De er som regel ikke meget dyrere end, den anden slags. Sidst fik jeg købt mig nogen superlækre med elastisk håndryg i trælasten. Men da jeg har str 9 ½ i handskestørrelse, så kunne jeg ikke købe dem i Harald Skrald (de havde str 9- for lille)- og trælasten har heller ikke haft dem siden i str. 10.
Så "brolæggerhandsker" med okselæder er det, jeg bruger- de bliver dog stadig slidt på tommel og pegefinger. men der går længere tid før, der går hul.
Til gengæld: Det kan også betale sig at bruge arbejdstøj, når man bekæmper brombær.
Jeg har i hvertfald lignet nogen, der har slåsset med 8 vilde katte i en sæk- hvis jeg bare går i slidte jeans og sweatshirts.
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 16. juni 2020 kl. 23.50
Jeg er nu aldrig blevet stukket i håndfladen! Jeg plejet at klippe og hive- men jeg tager aldrig HÅRDT fat om de tykke tornede. Jeg klipper ovenfra- og så meget jeg kan, med min diverse håndsakse. Når jeg kommer til de tykke (og især træede) strængler- klipper jeg med mit ørnenæb. Og klipper det i stykker, (15- 20 cm), som jeg kan samle op.
Så, kan jeg grave stabben op- med mest mulig rod. De kommer ikke igen! Men de visne river altså meget mere, dem hader, jeg! AV!
PS: Pas på hvepse! De kan lave bo i brombærtykninger.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.