Forum

Min kompost er brændt sammen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Knudsen, 6. juni 2020 kl. 21.35

Hej
Jeg har i flere år haft succes med min kompost, hvori jeg kommer alt mit haveaffald i, lige fra alt hækafklip, gamle planterester, potteplanter, hønsemøg, alt. Og i år også græsafklip(da vi har fået en anden plæneklipper uden bioklip)
Men jeg opdagede for nogle uger siden at komposten var meget varmere end tidligere, og duften var også anderledes. Så jeg stak den om, og kunne se at dampen steg op fra den. Jeg tænker at det er blevet en ufrivillig varmekompost. Men jeg troede også at jeg ved at stikke komposten om, ville få blandet den nok til at stoppe varmen. Men nej.
Nu har jeg tømt komposten, dels over i det tomme rum i komposten og i en flad bunke i haven. Hvorefter jeg forestiller mig at jeg vil komme det hele i igen efter et par dage på køl/tørring.
Jeg tænker at det helt sikkert er græsset som driller, og jeg måske har været for dårlig til at blande det. Jeg har tænkt mig at smide alt græsafklippet ind i hønsegården, og lade dem blande det godt rundt. Og når det så er tørret og blandet med jord og andet, smide det i komposten. Tænker i jeg får held med det? Eller skal jeg lave en bunke ved siden af komposten til græs så der kan komme lidt i løbende?

Og hvad med den kompost som nu er brændt af, kan jeg bare komme den i komposten igen?

Jeg vil meget gerne have jeres gode råd og erfaringer.
På forhånd tak.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. juni 2020 kl. 22.23

Hej Michael. For mig lyder det bare som om du har fået lavet en uplanlagt varmkompostering. Det ser jeg slet ikke noget problem i. Du får tværtimod en kompost med færre ukrudtsfrø og mindre risiko for overførsel af plantesygdomme. Det kan være den har godt af at eftermodne. Helst overdækket.
Du har sikkert ret i at det er græsset som gør det. Græsafklip er rigt på kvælstof som er nødvendigt for den hurtige proces.
Jeg har skrevet lidt om varmkompostering her:
madoghaveliv.dk/varmkompostering/

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juni 2020 kl. 22.26

Hej Michael Knudsen

Det som er sket med din kompost er egentlig positivt - og de processer, som har været igang er, hvad mange ønsker sig kunne ske i deres egen kompost...
Ønsket om en velomsat kompost kan for nogen være stærkt på denne tid af vækstsæsonen, hvor kål, squash, majs, porrer, græskar, artiskok og mange af de blomstrende planter kan bruge let tilgængelig (vandopløselig) næring i rå (men dog afpassede mængder).

Der er ingen grund til at kassere den kompost, du har nu - fint at lægge den tilbage i kompostbeholderen. Og drop evt. at tilføre vand, hvis dine dynger har været udsat for regnvejret de seneste dage.
Du kan om få uger bruge den som overfladekompost - men være opmærksom på, at omsat kompost (hvor det er lidt svært at skelne græsstrå fra kålblade og hvor plantestængler er en del nedbrudte) meget hurtigt afgiver vandopløselige næringsstoffer. Så doser lidt mindre end du ellers ville gøre.

Varmeudviklingen sker, fordi de bakterier og svampe der trives i organisk materiale under nedbrydning har det rigtig godt.
Og der sker stor fordampning - præcist som du har iagttaget det.
Dit forsøg på at styre processen ved at stikke om har nok manglet at tage højde for to ting: Det kan være gavnligt til en portion kompost som er ved at blive for varm, at tilføre lidt frisk grønt, der giver struktur i komposten (fx hækafklip, tørre findelte staudestængler og så kan det dæmpe omsætningsprocesserne lidt at tilføre små mængder af vand. Et par liter vandet ud med kande med spreder på pr 50 liter kompost er ofte nok - og det er ikke sådan, at jo mere er jo bedre (men det har du sikkert erfaring i).

Hvis du har store mængder græsafklip kan det jo være svært at få det blandet effektivt ind i den eksisterende dynge efter hver græsklipning. Så det kan godt være, at en ekstradynge er en god ide.
Men vær opmærksom på at græs alene i dynge meget let "brænder sammen" og bliver meget tørt - hvis du så forsøger at blande en portion udtørret græs ind i kompostdyngen lidt ad gangen kan det være svært at få fugtet det udtørrede godtnok til, at komposteringen forløber som den skal.

Ideen om at lade hønsene skrabe rundt i græsafklip er rigtig meget bedre og at der er opblande en smule jord i græsafklippet, når du tømmer hønsegården, er bare et plus for den videre kompostering.

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juni 2020 kl. 22.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Knudsen, 6. juni 2020 kl. 23.36

Tak for jeres svar.
Det er jo beroligende altsammen.
Men jeg har ikke planer om at bruge denne kompost i haven i år, eller næste år for den sags skyld. Jeg har jo min kompost fra sidste år som står og passer sig selv indtil næste forår.
Kommer ormene tilbage til komposten når den er færdig med at varme? Jeg er jo vant til at det vrimler med orme og insekter i komposten, men de kan vel næppe holde til varmen.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. juni 2020 kl. 23.47

Der kan godt komme lidt regnorm i det, men nok ikke som du er vant til. Der kommer alt muligt andet som kan omsætte de kviste og lign. som er tilbage. Bænkebidere, forskellige larver og sådan noget.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 7. juni 2020 kl. 18.08

Nyt svar til emnet »Min kompost er brændt sammen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Min kompost er brændt sammen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider