Forum

Oppløjet skelpæl- hvad gør man?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. april 2020 kl. 23.20

Problemet er, at min grund er trapezformet, dvs den er smallest mod vejen, og bredest bagtil. Men: Den side, der vender mod marken er ikke en lige linie, den er lidt skrå udadtil. Og det har landmændene haft skiftende besvær med at respektere.

Vi fik også kvast garagen. Men den lavede en eller anden lappe-amatør uden vores vidne, faktum er, at den også fik et slag, så fodremmen gik itu. Den og den tilhørende oprette pind, burde også være skiftet.

Nå, nu er jordejeren en røv! Og jorden er bortforpagtet- sidst var det meget udfordrende, da jordejeren ikke kendte noget til det, det gjorde de to, der havde haft maskiner på jorden sørme heller ikke!

Hvad gør man?
Det vil jo koste os i dyre domme, når vi flytter om 6-7 år, hvis grunden skal måles op igen- og det er jo ikke os, der ikke kan se, og har overpløjet skelpælen.

Jeg vil ikke røre ved jordejeren med en 17 meter skelpæl! Ingen kan lide ham- og jeg ved også hvorfor.

Skal jeg ringe til politiet? Få hegnsyn? HVAD? hjælp- jeg orker ikke konflikter...

Mvh
Tine

1 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2020 kl. 8.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2020 kl. 12.05

Jeg har aldrig oplevet, at en borttaget skelpæl blev meldt til politiet. Så skal det være med fortsæt, og man skal kunne bevise det.
Det er korrekt, at der i udstykningsloven står, at den, der fjerner eller beskadiger et kendeligt skelmærke, skal betale for reetableringen.
Men var denne skelpæl kendelig (altså synlig)? Ved du med sikkerhed, hvornår den blev pløjet væk, og af hvem? Den nuværende forpagter hæfter ikke for tidligere skader.
Den der rekvirerer en landinspektør hæfter for betalingen, landinspektøren kan ikke bare sende regningen til naboen.
Man skal tænke sig om, inden man farer for hurtigt frem.
Uden kendskab til forholdene er det svært at sige, hvad der bør gøres.
Hvis du kan stedfæste, hvor skellet er, kan du ramme en stor og synlig hegnsstolpe ned, hvor skelpælen skulle have stået, så du kan holde landbrugsmaskinerne på afstand.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2020 kl. 12.20

Hej Lars. Kan Tine ikke gå til hegnsynet?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2020 kl. 13.31

Hegnsynet tager sig om hæk og hegn, men ikke om skel.
Men hun kan godt tage en snak med hegnsynet, for de kender forholdene i området.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2020 kl. 13.41

PS. Jeg glemte at sige, at landbrugsejendommen ikke har pligt til at deltage i et fælleshegn mod en have.
Men det indikerer, at det er et eget hegn, og at hele hegnet dermed står på Tinas grund - det af det, som ikke er pløjet væk!

6 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2020 kl. 22.11

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2020 kl. 12.03

Hvad nu hvis Tine simpelhen sætter skelpælen tilbage hvor hun mener den stod og får placeret en kampesten eller lign. ved siden af? Så er bolden da om ikke andet spillet tilbage...

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. april 2020 kl. 12.25

Jeg sagde ikke, at Tina ikke skulle sætte skelpælen tilbage, inden hun slog en ordentlig hegnspæl ned ved siden af.
En stor kampesten vil også være fin, men den skal være så stor, at Tina selv med hjælp af sin mand ikke kan få den på plads. Landbrugsmaskiner er store nu om dage.

Det er kun en praktiserende landinspektør med beskikkelse, der må afmærke skel med godkendte skelmærker - hun må ikke engang flytte tidligere satte skelpæle, hvis der ikke foreligger en matrikulær sag.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. april 2020 kl. 20.14

Der HAR skam stået en meget stor rusten rørpind, den blev pløjet væk.
Så har der ligget to kampesten- de er også flyttet.

Pt er der kun det gamle pindehegn og net, der står i hjørnet tilbage. men det er stadig ½ meter fra hvor pælen burde være.
Nu går jeg jo ikke ligefrem hvert år for ar tjekke om mine skelpæle er der, hvor de burde være, så jeg ved faktisk ikke hvornår, den er væk. inden for de sidste to år må det være.

Jeg jokker jo ikke min nabos mark med afgrøde, men nu gør jeg det! De skal da ikke salamimetode pølseafskive min grund!

Jeg kan faktisk heller ikke beskære "eget hegn", da der snart ikke er ½ meter, jeg kan gå på, på min jord! På ydersiden.

Mit gamle hegn (levende og nethegn)- ER sat indenfor skel.

Men det er åbenbart meget vigtigt med den ½ meter jord. Skal landmanden ikke holde bare lidt afstand til skel?

Ja, de kan let inddrage ½ meter af min grund- og ½ mere- og hvor stopper det så?!

Mvh
Tine

10 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. april 2020 kl. 21.26

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. april 2020 kl. 21.56

Men han har jo beskadiet mit hegn og skelpælen! Hans klipper har beskadiget mit bøgetræ- langt inde på min grund, så det er ved at gå ud.

Skal jeg da opsætte tennisbanehegn (nethegn) eller rockerhegn (plankeværk)?!

Få målt op igen- fordi en eller anden åndet maskinfører IKKE kan se, hvor skellet er? Og gentage det?

Det koster jo ikke landmanden noget, så det er gratis for dem at skive min grund af i små stykker og myrde træer flere metre inde på min grund?

Ja, ja landbrug- og vi får mad i munden. De må åbenbart te sig, som de vil.

Jeg tror, jeg vil bortgive min grund, da jeg jo ikke engang har retten til den. Måske en anden landmand vil have den- og tage problemet op!

Mvh
Tine- jeg orker ikke, det der lort!

12 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2020 kl. 7.12

Nyt svar til emnet »Oppløjet skelpæl- hvad gør man?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Oppløjet skelpæl- hvad gør man?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider