Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 12.04
Efter at have ledt som en gal og bl. a efterlyst en måde at rengøre mit træværk på og gerne med en metode, der tager hensyn til miljøet.
Så her er en måde som jeg vil bruge.
fyens.dk/artikel/og-s%C3%A5-er-den-sag-uddebatteret
Artiklen er fra Gitte Tjørnehøj, praktisk økologi, Facebook
Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2020 kl. 14.14
Hej Søren Duun
Nu er artiklens forfatter næppe Gitte Tjørnehøj - men snarere Keld Bjerre, der skriver for Fyns Stifttidende.
Så at legitimere dit valg ved at henvise til at det er en økolog, der har anbefalet artiklen er nok at tage munden for fuld ....
Oplysningerne i artiklen er "gamle" - i den forstand at artiklen er dateret 2006.
I artiklen omtales forskelligheden i at anvende Wolf's Trærens og to andre produkter: brintoverilte og salmiakspiritus.
Wolfs Trærens som anbefales i artiklen er, så vidt jeg kan finde ud af, ikke udstyret med et opdateret sikkerhedsdatablad. Det der kan findes, ligger på Wolf's egen hjemmeside og er dateret 17.03.2007, udfærdiget af firmaet Eurofins Miljø.
I dette sikkerhedsdatablad anføres følgende: "Der er ikke tilstrækkelige data til at miljøklassificere indholdsstofferne ifølge Miljøministeriets regler" (dette danske regelsæt er udarbejdet i 2002 - min anmærkning)
"Farligheden for andre økosystemer: Ingen tilstrækkelige data"
Så sikkerhedsdatabladet er ærligt om, at der er ikke-vurderede forhold på grund af utilstrækkelige data - dvs der kan være problemer for miljø og mennesker ved at anvende Wolf's.
Kort tid efter (den 01.06.2007) trådte EU-direktivet REACH i kraft - hvilket indebærer at alle kemiske stoffer skal revurderes over en 15-årig periode (dvs vurderingsperioden afsluttes i 2022).
Så ud fra et velinformeret sikkerhedsperspektiv og under hensyn til, at der er klarhed om, at produktet ikke kunne vurderes fuldt ud i 2007 er der stærkt brug for en kritisk tilgang.
Denne kritiske tilgang mangler helt i den artikel, du henviser til.
Så Søren - selv om du er optaget af, hvilke midler du kan anvende rengøre dit eget træværk - så er det stadigvæk (når du nu gerne vil informere andre i dit valg) nødvendigt, at du forholder dig til rammerne for dette Forum om ikke at anbefale produkter, der kan være skadelige for mennesker, dyreliv og miljø.
Du kan jo hertil sige, at dit valg er dit valg, men at det, som du skriver "er den måde som jeg vil bruge".
Dermed kan du jo også hævde, at der i din omtale ikke ligger nogen anbefaling. Hvis du skal have ret i dette synspunkt, så må konsekvensen være, at dit valg er et privat valg og ikke et som frembæres i et Økologisk forum, hvor hensynet til omgivelserne er en fremtrædende indgangsvinkel og hvor alle, der vover sig ud i dialog må være omhyggelige med kun at bringe opdateret og pålidelig viden og erfaring videre til andre.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 14.28
Hej Lone.
Jeg havde kun lige skimtede den igennem og bed mærke i at der var tale om brugen af brintoverilte og salmiak spiritus i en fortyndet udgave, hvilket der i mine ører lød tilforladeligt.. og så at det var en økoloer, der havde anbefalet artiklen. Dette må endelig ikke opfattes som jeg jeg ikke vil respektere Gitte, men tog det dog for givet at det var en god metode.
Jeg har ikke gået i detaljer omkring sikkerheds data blad. Jeg vil give dig ret i at blande Wolfs grundrens ind i artiklen er dumt hvis hensigten har været at skrive om metoder, der er miljøvenlig, men som så ikke er det alligevel.
Jeg havde hellere ikke lige set datoen for hvornår artiklen var skrevet. Men tog bare Gitte ord/artikel for gode vare..
Jeg må efter at have ledt som en gal stå fast at der ikke finde nogle "vise sten" til at løse min opgave... Ikke hvis det bøde skal virke og så tage hensyn til miljøet..
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. april 2020 kl. 16.19
Ja og for at gøre ondt værre, så er Keld Bjerre jo absolut heller ikke kendt for at tage myndighedspåbud og anvisninger særlig alvorligt.
Han er selvudnævnt "Ekspert" og har adskillige gange fremkommet med tåbelige råd, alene som følge af, at han ikke selv helt har forstået de materialer som han har skrevet om !
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. april 2020 kl. 17.04
Brun sæbe eller sæbespåner og knofedt plejer at virke her på matriklen.
Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 17.26
Jeg har så sendt som i dag prøvet med netop brun sæbe, som jeg også har læst mig til skulle være effektiv.
Og det tager også noget af det. Men jeg er kommet til den konklusion at et er at rengøre så snavset er væk noget andet er at få det til at fremstå som nyt træ. Det er en umulighed, hvis ikke man sætter miljø og eget helbred over styr..
Jeg kan huske at på det sted vi boede før havde vi voldsomme problemer med skimmelsvamp på badeværelset og intet middel hjalp i denne situation, ja selv de skræppe midler såsom Rodalon eller Klorin, kunne ikke tage det. Derfor vælger jeg fremover at vaske træet af på terrassen og så lade den skimmelsvamp, der sidder dybt i træet være.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2020 kl. 20.14
Som forhenværende bådejer med masser af teak ombord elsker jeg rent teaktræ og forstår ikke de der blanke ugeblades romantiske billeder med grønne frønnede teaktræshavebænke. Jeg ville ikke sætte mig i dem med hvide jeans.
Jeg har lige nydt at sætte de rengjorte møbler, som har været i vinterhi ud på deres pladser på terassen.
Brun sæbe og knofedt er midlet. Og så springer jeg let og elegant over alt det der hedder olie af enhver slags til havemøblerne. Det har jeg kun dårlige erfaringer med. Vores havemøbler har mere end 25 år på bagen.
strikinge.blogspot.com/2015/02/rengring-af-havens-teaktrsmbler.html
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2020 kl. 20.17
Ps. Om vinteren står møblerne bare under terassens overdækning. Og selvom det er træls at rengøre dem om efteråret, har jeg hele vinteren fornøjelsen af at se de rene møbler.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 20.29
Det ser godt ud, så rent har jeg dog ikke fået min terrasse, men jeg tror også at det har været særlig slemt i år grundet den meget regn vi har fået i år og sidste år. Min terasse er kun fra maj sidste år og fremstillet i ædeltræ, noget, der hedder Fava Amargossa.så jeg troede at de ville tage år får den blev så medtaget som nu..
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. april 2020 kl. 22.46
Søren. De bedste erfaringer har jeg med at stryge rigelige mængder sæbevand på alle møbler med en god gammeldags skurebørste. Sådan at de får tid til at stå mindst 10 min i blød. Herefter skures igen med rigelige mængder sæbevand og skylles efter.
Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 23.21
Ok det må prøves, men hvor rent skal man regne med at det bliver.? Vil der ikke altid sidde lidt sort skimmelsvamp dybt nede i træet? . Sidste år tog jeg en højtryks renser og gav vores havebænk en ordentlig omgang, dvs først lidt sæbe og så højtryks renseren på. Det blev virkelig pænt bagefter, men jeg vil ikke give terassen sådan en tur..
Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2020 kl. 1.06
Hvis man skal helt ned til rent træ, så skal man slibe med sandpapir, men så skal man altså også behandle træet efterfølgende! Ellers er alle porer åbne for svamp.
Om man så bruger linolie, tungsten oil eller sæbespåner er jo op til en selv. Eller teakolie.
Det er bare et stort arbejde, og personligt vil jeg hellere vaske og oliebehandle- end at se på noget knastørt træ, der har været megadyrt, men som VIL gå til over tid.
PS: Hvor får man hvide jeans henne ad nuomstunder?!
Mvh
Tine- og mine møbler har hynder for, ellers får jeg ondt.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2020 kl. 8.10
Hej Tine
Det er nu ikke umuligt at købe hvide jeans i dag. Og så er vores teaktræsmøbler så gamle at de nok er lavet af kærnetræ og ikke er købt hos Harald eller Jysk. Måske er det derfor de holder deres ungdommelige udseende ved en årlig omgang med brun sæbe og knofedt og intet andet. Sidst på sommeren er de møbler, der står frit på terassen og i haven lidt sølvgrå, men jeg lide at gøre dem rene inden vinteren.
Min erfaring med olie er at olien gradvist slides af hist og pist og er betydelig sværere at få helt af igen. Selvfølgelig har vi hynder og dug på. ...... og så dækker vi terassens møbler af for kattebesøg om natten.
Enhver sin lyst og fornøjelse.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.