Skrevet af: Claus Sørensen, 26. januar 2020 kl. 22.42
Hej!
Vi har et stort stykke 150 m2 tilplantet med efeu som vi gerne vil have lavet om til en græsplæne på en lille skråning.
Jeg ønsker at udjævne vores skråning lidt vha. støttemur og derved hæve terrænet lidt ca. 45 cm. Hvad med det efeu, vil det overleve og komme op i græsset, hvis det bliver dækket med jord?
Tænker sikkert det er nødvendigt at fjerne de fleste grønne blade inden det evt. overdækkes med jord, for at jorden ikke synker når bladene forhåbentlig formulder.
Andre ideer til hvordan det løses? :-)
Skrevet af: Lars Holt, 26. januar 2020 kl. 23.04
Jeg har ikke tidligere hørt om nogen, der blot dækkede et bed med efeu, så det er svært at sige, hvor tykt jordlaget skal være, hvis det skal slå efeuen ihjel.
Jeg ville klippe efeuen af, inden overdækning. Men det forhindrer ikke nødvendigvis rødderne i at skyde igen.
Hvis det kan ligge et år dækket under ukrudtsdug eller sort plast, vil du kunne se, om rødderne har givet op.
Skrevet af: Claus K Madsen, 27. januar 2020 kl. 9.46
Jeg kan ikke forestille mig at efeu vil skyde op gennem 45 cm jord. Sådan et jordlag vil selvfølgelig sætte sig noget. At efeuen formulder nedenunder vil kun give et helt ubetydeligt bidrag.
Hvis jordlaget er tyndere nogle steder kan det være en ide at klippe efeuen ned der så den ikke kommer til at rage oven ud. Hvis den først kommer op lyset vil den vokse videre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.