Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. november 2019 kl. 9.53
strikingeshave.blogspot.com/2019/04/grsplne-med-masser-af-mos-vertikulering.html
Alle surbundsplanter trives ualmindeligt godt i vores oprindelig stive lerjord, forbedret gennem 50 år. Efter et kæmpearbjde med at renovere græsplænen i foråret, hvor jeg også gav perlekalk, har vi en forrygende flot tæt græsplæne uden det mindste mos. Det har sikkert også hjulpet at vi fik fældet et stort skyggegivende grantræ og skamferet vores 15 m høje æbletræ ned til de bare grene.
Jeg vil give kalk igen om et par uger, når jeg er færdig med at rive blade sammen. En tanke spøger: hvad har al den regn betydet for surheden i jorden? Overfladisk tænkt, skulle jorden jo være grundigt vasket, men ved nærmere eftertanke er spagnum jo lfra vådområder eller tidligere moser.
Altså er jorden blevet udvasket og mindre sur eller er det modsatte tilfældet i år?
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. november 2019 kl. 20.53
Regnvand er svagt surt fordi kuldioxid fra luften bliver opløst i det og danner kulsyre. Luftforurening med svovldioxid og kvælstofoxider kan gøre regnen endnu mere sur, men det problem er nu aftaget efter man begyndte at rense røgen fra kraftværkerne mv.
Regnen er mao. med til forsure jorden over tid. Det samme er gødning. Det skal dog siges at det er en langsom proces og jeg ikke forestille mig at du har brug for at kalke plænen igen hvis du gav den i foråret. Helt generelt tror jeg folk bruger alt for meget kalk. Man burde efter min mening aldrig kalke uden at måle jordens pH værdi først.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. november 2019 kl. 22.41
Tak for svaret Claus K. Madsen
Det blev jeg meget klogere af. Jeg bor i Fredericia området, omgivet af Kemiras forurening gennem mange, mange år. Gamle folk - endnu ældre end jeg jokede altid med at vi var fri for at bruge gødning her i området på grund af Kemira. Dertil kom også kraftværket i Skærbæk. Jeg tror på den snak, og har aldrig gødet andet end græsplænen.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. november 2019 kl. 23.14
Det var så lidt. Jeg kender ikke nok til Kemira til at udtale mig om deres påvirkning lokalt. Generelt er det sådan at "syreregn" var et fænomen som virkede over store afstande. Meget syreregnen her i landet kom faktisk fra Storbritannien og så føjede vi lidt til inden skyerne blæste videre til svenskerne...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.