Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2019 kl. 22.55
Jeg har i flere år dyrket “Jomfruer i det grønne”. Har også høstet frø fra dem, men var i tvivl om det nu var spiselige Nigella frø. Tror det ikke er de rigtige.
Forleden købte jeg nogle stjerneskud som ovenpå al pynten havde nigellafrøspirer. Det så rigtig flot ud, så jeg vil også lave sådanne spirer og købte en pose nigellafrø hos et krydderifirma. Frøene ligner mine blomsterfrø og det gjorde de købte nigellaspirers frø også.
Nu har jeg googlet og på dette link
www.arla.dk/opskrifter/leksikon/ravarer/nigella
Ligner frøene absolut ikke nigellafrø. Har Arla sat et forkert billede ind…. eller er der så stor forskel på nigellafrø?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2019 kl. 23.07
Efter min mening er det et billede af spidskommen eller sort spidskommen der vises på billedet. Link til spidskommen netbutik.fuglebjerggaard.dk/butik/krydderier/krydderier-konventionelle/sort-spidskommen-shah-jeera-i-daase/
Ingeborg
Håber det er ok at linke til denne annoncør på HAVENYT
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. oktober 2019 kl. 23.45
Jeg tror også Arla har brugt et forkert foto. Prøv at kigge på de flade naanbrød i supermarkedet. De er typisk dryssede med nigella frø og de er slet ikke så lange som dem på fotoet. De ligner mere løgfrø.
Skrevet af: Kim Petersen, 15. oktober 2019 kl. 5.16
Både ja og nej.
Nigella frø er vel frø fra en Nigella plante, men frøene fra ´Jomfruen i det Grønne´ (Nigella damascena) er ikke dem man bruger som krydderiet Sortkommen ("Nigellafrø"). Vel de er ikke giftige og kan godt bruges, men de har ikke de samme kvaliteter som det ægte Sortkommen som stammer fra en anden Nigella art , nemlig Nigella sativa.
Planterne ´Jomfruen i det Grønne´ (Nigella damascena) og Nigella sativa ligner fuldstændig hinanden og det gør frøene også. Så du kan da bare så frøene fra krydderiplanten Sortkommen næste gang - så har du både en prydplante og en krydderiplante i samme urt.
Arla skulle hellere holde sig til det de har viden om, nemlig mælkeprodukter. For det er selvfølgelig et helt forkert billede de har bragt, i det link du nævner. De har forvekslet Sortkommen med Sort Spidskommen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. maj 2020 kl. 10.25
Jeg har glemt at skrive at jeg har konfronteret ARLA med billedet og de medgiver at det er et forkert billede = spidskommen og ikke Nigellafrø.
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. maj 2020 kl. 12.40
De har tilsyneladende ikke kunnet finde et nyt egnet billede. Når jeg følger linket i dit første indlæg er der intet billede.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.