Forum

Hvilken æblesort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 7. oktober 2019 kl. 18.58

Måske er jeg heldig, at der er én af Jer, der kan navngive min æblesort?
Jeg fik en podekvist for 4½ år siden, men giveren kunne ikke fortælle mig hvilken sort, - kun 'at den smagte dejligt' :)
Jeg har naturligvis forsøgt mig med 'Æblenøglen' - dog uden resultat.
Æblerne er noget uens i størrelse, fra ca. 50-70mm. Ø. De faldt alle modne ned fra træet d. 1. oktober. Jeg vil betegne dem som middel saftige. Smagen er sødt, med et strejf af pæresmag.

Hvem har sådan et træ i haven ? :)

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 21.13

Hej James

Der var engang hvor jeg var lidt skrappere til at bestemme æbler, men efter at jeg ikke har arbejdet med dem i mange år er hukommelsen svigtet. Men ligger dog inde med nogle bøger.

Det er også mit indtryk af æbler generelt er svære at sorts bestemme også hvis det skal være med 100 procent sikkerhed. Man får dem ofte blandet sammen med andre sorter, så det ender med at man får dem omdøbt...

Jeg er medlem af en gruppe på Facebook , der hedder "æbler til husbehov" og her kan man lære meget om æbler og om podning en af dem som er rigtig skrap til æbler, frøformering af dem, samt podning er .https://www.sonneruplund.dk/. Han har bl. a kastet sig ud at prøve at skabe nye sorter og meget andet. Desuden viser det sig at mange af vores æbler ikke er beslægtet som vi tidligere har troet...

Han lægger også inde med mange bøger om emnet og han vil hel sikker guide dig frem til en sorts navn. Hans hjemmeside er et besøg værd.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 21.18

Hej James

Der var engang hvor jeg var lidt skrappere til at bestemme æbler, men efter at jeg ikke har arbejdet med dem i mange år er hukommelsen svigtet. Men ligger dog inde med nogle bøger.

Det er også mit indtryk af æbler generelt er svære at sorts bestemme også hvis det skal være med 100 procent sikkerhed. Man får dem ofte blandet sammen med andre sorter, så det ender med at man får dem omdøbt...

Jeg er medlem af en gruppe på Facebook , der hedder "æbler til husbehov" og her kan man lære meget om æbler og om podning en af dem som er rigtig skrap til æbler, frøformering af dem, samt podning er .https://www.sonneruplund.dk/. Han har bl. a kastet sig ud at prøve at skabe nye sorter og meget andet. Desuden viser det sig at mange af vores æbler ikke er beslægtet som vi tidligere har troet...

Han lægger også inde med mange bøger om emnet og han vil hel sikker guide dig frem til en sorts navn. Hans hjemmeside er et besøg værd.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Farver, 4. september 2020 kl. 18.20

Hej James,
Jeg ville spørge om du nogen sinde fik løst mysteriet om æblet med pæresmag..?
Kunne du finde et navn, sort eller familie det æble kunne henføres til?

I dag fandt jeg selv et æble med almindelig duft af æble på den glatte voksløse skræl. Men smagen var pære, hvilket var noget overraskende.

Træet vokser på en vindomsust bakke i sandjord på Samsø, 400 meter fra havet og til stor glæde for Issehoveds kreaturer.

Med venlig hilsen
Carsten Farver

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. september 2020 kl. 7.31

Hej Carsten.
Det er sjovt, at du også har oplevet æbler med pæresmag. :)
Nej, jeg har stadig ikke fundet et sorts navn. Måske vil det lykkes i dette efterår, at møde en ekspert, der vil give et kvalificeret bud.
Jeg tror, at chancerne er større i år, da podekvisten nu rigtig er kommet i bæring. Jeg har nok ladet 30-40 æbler sidde og det giver måske bedre mulighed for bedømmelse, når der er flere æbler at vurdere/sammenligne.
Jeg vender tilbage, hvis jeg kommer videre med gåden.

Vh James

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. september 2020 kl. 9.27

Kunne det være Egremont Russet? Jeg synes, at æblerne ligner.
www.sonneruplund.dk/0%20html/Egremont%20Russet.html

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. september 2020 kl. 9.27

Kunne det være Egremont Russet? Jeg synes, at æblerne ligner.
www.sonneruplund.dk/0%20html/Egremont%20Russet.html

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. september 2020 kl. 9.31

Tak for buddet Mette. Jeg synes dog ikke, at Egremont Russet minder ret meget om mine æbler, desværre.
Andre bud er stadig velkommen. :)

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. september 2020 kl. 11.53

Hvis jeg prøver at nøgle dem bliver Bøghs citronæble det bedste bud på Carstens. Jeg får ingen bud på James, men kan heller ikke se blomsten (på frugten forstås). Et tip til alle: hvis man har et æbletræ man vil nøgle, så husk at gøre notater om blomsterne i foråret. Det er en del gode, lette karakter. Se i nøglen hvad der spørges til. Husk også at der kan være tale om unikke frøplanter uden sortsnavn. De træffes i grøftekanter, langs stier og gamle banestrækninger. Stedet hvor folk smider skrog og hvor træet får lov at stå.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. september 2020 kl. 15.55

Hej Claus.
Nej, det er heller ikke Bøghs Citron. Den kender jeg nemlig godt, både smag og udseende - jeg har den i haven. Men når æblerne er modne om ca. 3 uger, vil jeg tage et billede af blomsten. I ventetiden får du her ét af den ny udsprungne fra maj :)

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2020 kl. 16.50

Hej James
Prøv at kigge på æblenøglen på Venus, men farven er ikke 100% som den skal være - men meget afhænger jo også af hvor meget sol de har fået og hvilket tidspunkt billedet er taget, altså hvor tæt de er på modenhed.
Men sortsbestemmelse fra billeder, er næsten altid forbundet med uoverstigelige vanskeligheder. Og enig et æble der er 1. oktober, kan ikke være Bøghs Citron. Den er rådden på det tidspunkt under normale omstændigheder. Men de 2 sorter ligner i farve og form hinanden, det gør modningstid og alt andet ikke.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. september 2020 kl. 20.12

Tak Boi.
Ja, Venus - (der ikke har så megen farve, da de sidder mest i skygge her) - er nok det tætteste jeg pt. er kommet.
Jeg bliver nok nød til at kigge op til dig til okt. så du kan få lov at sætter tænderne i et par stykker :)
Mine blomster synes jeg, er noget hvidere, end hos Venus ... Og så er der 'pæresmagen' ...!?

Og til Claus: Du får lige et billede af efterårs blomsten også.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. september 2020 kl. 22.13

Hej James. Det var også Carstens æble jeg foreslog kunne være citronæblet. Med de nye fotos får jeg "Glostrup Guldreinet" som nøglens bedste bud på dit æble. Den kan dog have noget rød kind og smagen får ikke et godt skudsmål.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Farver, 7. september 2020 kl. 5.09

Hej James +forum.

Idag mandag er rejsedag.
Ifald jeg skulle gøre noget gavnligt, i sagen om det omtalte æble, så er det sidste udkald for i år.
- Var der interesse for yderligere foto af frugten, kernehus el. blomst?
- Er der noget jeg skal være opmærksom på, ved udvælgelse af kviste til podning - stiklinger ? ( jeg har ikke før podet)

Mvh Carsten

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Farver, 7. september 2020 kl. 5.09

Hej James +forum.

Idag mandag er rejsedag.
Ifald jeg skulle gøre noget gavnligt, i sagen om det omtalte æble, så er det sidste udkald for i år.
- Var der interesse for yderligere foto af frugten, kernehus el. blomst?
- Er der noget jeg skal være opmærksom på, ved udvælgelse af kviste til podning - stiklinger ? ( jeg har ikke før podet)

Mvh Carsten

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. september 2020 kl. 7.15

Du kan evt tage fotos af frugten gennemskåret både lodret og vandret. Frugtens diameter? Se på voksestedet om det er sandsynligt at træet er plantet eller om det nærmere er vokset fra et henkastet skrog.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Farver, 7. september 2020 kl. 10.16

Hej Claus,
Jeg må hellere køre op i bakkerne igen og nappe et par æblerne med..
Træet er stort og gammelt, står solitært og ubeskyttet midt på en skrånende kvægsti op til græsningsarealer. Mit gæt er +100 år gl. og plantet af en person som kunne beskytte det mod dyrene.
En spontan frøsået situation har jeg svært ved at få til at passe. Desværre har min familie mistet hukommelsen, idet vores kvindelige overhoveder, som er født og opvokset i Nordby, begge gået bort..de kunne nok fortælle mere.
Klimamæssigt er lavningerne / slugterne glimrende mikroklima - og for dem der ikke kender Issehoved, så er det et imponerende istidslandskab med høje stejle bakker. Dertil kommer at Samsø har jo generelt milde vintre og varme somre..
Mvh Carsten

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Farver, 7. september 2020 kl. 11.15

Lidt info fre bogen her om Samsøs historie.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Farver, 7. september 2020 kl. 11.16

Kort om nyttehaver..

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Farver, 7. september 2020 kl. 11.17

..fortsætter.

Nyt svar til emnet »Hvilken æblesort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken æblesort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider