Forum

Hvem spiser/ødelægger min persille?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. september 2019 kl. 20.48

Hvem spiser/ødelægger min persille?

Den række med persille, jeg såede i foråret, kom lidt spredt, fordi myrerne rendte med frøene. Men de få tilbageværende planter får lov at stå i fred.

Det er imidlertid ikke nok, så derfor har jeg sået mere et andet sted, hvor persillen i hvert fald er i fred for myrerne. Nu er persillen kommet pænt op, men desværre bliver planterne enten rykket op med rode eller også bliver stænglerne bidt over og efterladt på stedet.

Derfor har jeg nu overdækket persillen med bionet, der er spændt ud over et stativ og bliver holdt på plads af brædder i siderne og for enden af rækken. Der ligger sten oven på brædderne. Alligevel fortsætter ødelæggelserne!

Hvilket dyr kan grave ned under både net og brædder? Snegle? Jeg har aldrig før været udsat for, at dyr er interesserede i persille.

M.v.h.

Doris Møller

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. september 2019 kl. 21.15

Mosegrise?

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. september 2019 kl. 7.47

Bænkebiderne er sultne i år.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2019 kl. 8.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. september 2019 kl. 9.22

Mange tak for svar.

Der er faktisk kolossalt mange bænkebidere i år, har jeg lagt mærke til. Mosegrise har jeg aldrig set spor af, og mus har vi nok ikke i særlig grad, eftersom der bor flere katte i nærheden af min have. Og desuden plejer min have at blive flittigt besøgt af ræve, som vel også holder musebestanden nede. Rævene har jeg dog ikke mærket noget til i år, bortset fra forleden dag, hvor der var et friskt rævespor lige ved siden af persillerækken. Fugle kan altså ikke grave ned under net og brædder med sten på.

Lige nu tænker jeg, at persille-vandalerne må være dyr, der bliver spist af ræve, eftersom stedet var interessant for ræven forleden nat.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keth Birksdal, 31. juli 2021 kl. 11.00

min persille var flot, pludselig bliver den ædt, men stænglerne er der stadig , så snegle vil være for tunge. Hvad kan det være.
Andet sted har jeg persille som bliver angrebet af gulerodsfluer,, det har jeg haft ca 3 år nu.

Jeg vasker og skolder krukkerne de får helt ny jord ny frø også nye planter jeg ser gulerodsfluer , men ser også et andet fænomen.
Den fine persille ligesom knækker og bliver naturligvis gul men også en anden struktur som filigran.
Hvad gør jeg?
Mit purløg der også angrebet af gulerodsfluen

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keth Birksdal, 31. juli 2021 kl. 11.00

min persille var flot, pludselig bliver den ædt, men stænglerne er der stadig , så snegle vil være for tunge. Hvad kan det være.
Andet sted har jeg persille som bliver angrebet af gulerodsfluer,, det har jeg haft ca 3 år nu.

Jeg vasker og skolder krukkerne de får helt ny jord ny frø også nye planter jeg ser gulerodsfluer , men ser også et andet fænomen.
Den fine persille ligesom knækker og bliver naturligvis gul men også en anden struktur som filigran.
Hvad gør jeg?
Mit purløg der også angrebet af gulerodsfluen

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. juli 2021 kl. 11.56

Det lyder som om de bliver spist, evt. af duer.
Gulerodsfluer angriber ikke purløg, men det gør løgfluen sikkert.
Bionet over i hele sæsonen kan holde fluerne væk fra afgrøderne.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keth Birksdal, 31. juli 2021 kl. 12.40

nej, det er ikke duer. Persillen gror i et lille hjørne, som jeg holder øje med dagligt.
Det er bare væk, medens stænglerne står oprejst. Et let dyr, som IKKE vejet noget.
Det er heller ikke dræbersnegle eller andre snegle

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keth Birksdal, 31. juli 2021 kl. 12.41

Hører gerne fra jer igen 🌞

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2021 kl. 13.22

Jeg plantede købepersille ud i en stor balje og det kom rigtig fint. Så såede jeg persille mellem rækkerne og det kom fint op. Blev vandet og vi kunne stadigvæk høste fin persille af de gamle planter. De nyspirede planter var pist væk en uges tid efter spiringen. Det må være et insekt, der ikke går i store persilleplanter.
Køb en stor potte persille og plant de enkelte planter ud.
Måske i helt ny plantejord?
Ingeborg

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 31. juli 2021 kl. 16.43

Det kan godt være stankelbenlarven der guffer rødderne på persillen. Her kan jeg ikke have persille på grund af de læderjakker.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2021 kl. 19.01

Hos mig bliver de mere modne persilleplanter ikke angrebet og just spirede 8 dage gamle planter har næppe interessante rødder for stankelbenslarver.
Ingeborg

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 31. juli 2021 kl. 20.51

ork jo

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2021 kl. 22.34

Men nu er det jo de overjordiske dele = kimbladene der er pist væk. Egentlige pælerødder har de kke fået. Hvad med jordlopper?
Stankelbenlarver gik jeg ud fra blev lagt i jorden som æg sidste år og er først blevet til larver i år?
Jorden i min persillekasse består af plantesækjord og kompost + lidt sand. Altsammen nyt, så jeg ved ikke om der kan være stankelbenslarver i jorden.

Ingeborg

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 2. august 2021 kl. 11.19

Jordlopper ville du kunne se tror jeg, persillelus er også til at se..
de laver honningdug ligesom bladlus gør.

små agersnegle måske?

Stankelbenlarver ville du kunne se når du graver, og jeg kunne godt forestille mig der kan have været stankelbenæg i komposten du har blandet i jorden.
Men du har ret, det er ikke sådanne der spøger når kimbladene forsvinder, og roden er intakt.

Roden bliver ikke pælerod på persille. Persillerod er en anden slags plante.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2021 kl. 18.28

Alle mine udplantede persilleplanter fra købepotter havde en pælerod!? Hvilken rod skulle de ellers have. Jeg kender godt persillerod (suppeurt).
Ingeborg

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2021 kl. 18.34

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 3. august 2021 kl. 20.16

Dit foto er ikke af 8 dage gamle planter

et link vedr. beskrivelse af persille, 2. afsnit

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/135.html

Nyt svar til emnet »Hvem spiser/ødelægger min persille?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvem spiser/ødelægger min persille?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider