Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2019 kl. 10.58
Hej
Til trods for at jeg kigger efter og fjerner levermos fra købte planter, har jeg et lille område i fugerne på mine fliser på nordsiden af huset, hvor de smukke uvelkomne planter har slået sig ned.
Det er præcis det sted på fliserne, hvor manden ikke strør salt om vinteren.
Derfor var jeg ude med saltbøssen på det begrænsede område for et par dage siden.
Hvad siger økologien til det? Tilladt om vinteren? Forbudt m sommeren? Eller i det hele taget NO GO?
Ingeborg
Ps. Planteskolen mener ikke at de kan overkomme at fjerne levermos fra de planter de sælger. Ok med mig.
Skrevet af: Kim Petersen, 5. september 2019 kl. 11.26
Det er et spørgsmål om - at slappe af og nyde naturen i stedet for at bekæmpe den.
Levermosser (og for den sags skyld mange andre planter) er totalt uskadelige.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2019 kl. 13.23
Nå det tror du? De bliver til en smattet skøjtebane på fliser. Gæt hvorfra jeg ved det?
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2019 kl. 15.19
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Søren Duun, 5. september 2019 kl. 19.36
Eddike kan sagtens bruges hertil og saltet vil jeg fraråde da det ødelægger belægningen og binder sig til jorden. Bevares der skal dog meget til, men lidt her og der bliver til meget med tiden.
Hvis vi snakker økologi så er der ingen af de nævnte metoder tilladt, men et skuffejern. Den kan også tage meget i løbet af få minutter. At planteskolen ikke fjerner mosset er der en god forklaring på, da den opstår i forbindelse med produktionen af potteplante. Skal den fjernes skal det ske via håndkraft eller med sprøjtemidler og så fordyrer det produktionen, der så gøre varen, dvs planterne endnu dyrere. Personlig ser jeg ingen problemer med moussen, men vælger at grave den ned sammen med planten.
Skrevet af: Søren Duun, 5. september 2019 kl. 19.38
Moussen, ha ha... Åndssvage stavekontrol.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2019 kl. 19.50
Jeg mener også at man skal fjerne det fra den indkøbte potte med det samme og smide det i restaffaldet. For nogle år siden syntes jeg at det var så flot og det er det da også når det blomstrer med sine paraplyer og kratere. Men det spreder sig med lynets hast og trives så godt på fugtige steder. Lidt er godt, men det tager jo overhånd. Der skal mindre salt til end til et æg og da det virker for mig, kan jeg ikke se den store forskel i at bruge salt om sommeren end om vinteren. Økologisk kan jeg forsvare det på min grund i de små mængder og ikke på belægningen men i fugerne. Måske ialt 3 meter fuger, så min bøsse med bordsalt var tilstrækkeligt.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2019 kl. 22.00
De kan absolut ikke tåle salt, som udtørrer dem. Jeg tænkte som så at de små mængder der skal til i fugerne ikke er værre end det salt der strøs på fliserne når der er glatis. Salt virker omgående- dagen efter.
Ingeborg
Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2019 kl. 9.38
Hej Ingeborg
Salt er ren gift for planterne og du ved ikke hvor meget der skal til, ligesom det bliver ophobet i jorden og du ved ikke hvor dine træers rødder er , f.eks. under fliserne - så det er i hvert fald en rigtig dårlig løsning at anbefale at vi skal bruge salt i haven?
Manuel fjernelse, i restaffald og så skulle det gerne være løst.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2019 kl. 10.17
Har du ikke læst, hvor lidt der skal til? Mig bekendt udskilles der også salt med urinen, men det ville se tosset ud, hvis jeg forsøgte at tisse på mine fliser udenfor huset. Jeg kan jo se at der ikke skal mere til end til salt til et æg.
Hvor mange økologisk dyrkede haver bruger mon ikke vejsalt i større mængder om vinteren?
Iøvrigt prøver jeg først at rense fugerne op, der er jo ikke så mange meter det drejer sig om. Men der vil være noget mos, der har fat i flisernes kanter og det kan ikke fjernes på andre måder.
Iøvrigt går mit indlæg mest på at man kigger grundigt efter i indkøbte planter, hvis man ikke vil have levermos spredt ud i haven.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.