Forum

Hasselnødder eftermodner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2019 kl. 14.41

Hej jeg har for 3 dage siden plukket nogle helt grønne hassrlnødder. De har ligget på mit terassebord og er i dag eftermodnet så meget at de kan spises. Jeres erfaringer?
Ingeborg

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. september 2019 kl. 20.47

Det er en smagssag , nogle kan lide de helt friske nødder hvor selve kærnen fylder skallen ud og er hvid og frisk , andre kan bedre lide nødderne til jul når de har ligget og tørret og skrumpet ind og blevet brune ......

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2019 kl. 20.54

Jeg kan bedst lide hasselnødderne friske - og savner virkelig en veninde og hendes friske valnødder. Dem vil jeg gerne sætte tænderne i i dag.
Når jeg køber "gamle" hasselnødder bløder jeg dem op i kogt vand et døgns tid. Så får de det friske sprøde bid tilbage.
Ingeborg

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. september 2019 kl. 23.02

Blander du ikke hasselnødder og valnødder sammen........................

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2019 kl. 23.31

Næh, jeg ville bare sige at jeg bedst kan li’ begge slags nødder når de er friske. Min veninde fik fældet sit valnøddetræ, så nu må jeg kigge langt efter friske valnødder.
Ingeborg

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2019 kl. 10.01

Jeg har også mange hasselnødder i år. Og de er fine og velsmagende. Jeg kan også bedst lide nødder, når de er friske.

Der snakkes jo meget om, at vi er nødt til at ændre spisevaner af hensyn til klimaet m.m. Nødder er en god kilde til sunde fedtstoffer og protein og vil derfor kunne bruges, når man vil nedsætte kødforbruget.

Jeg har desuden lige lavet pesto og før det romesco-sovs, og i stedet for pinjekerner eller mandler har jeg brugt friske hasselnødder i disse sovse. Det smagte fint. Det er rart, når man kan bruge egne produkter til madlavningen.

M.v.h.

Doris Møller

P.S. Egentlig bliver jeg lidt træt i ansigtet af al den klimasnak. At det ikke kunne gå med det forbrugsmønster, vi har haft i de sidste mange år, har vi jo vidst i årtier! Men o.k. det er da godt, at problematikken omsider kan drøftes. For 25 år siden lignede folk spørgsmålstegn, hvis man begyndte at snakke om den slags.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2019 kl. 10.11

Jeg har faktisk ingen hasseltræer selv, men naboens 4 m høje træer rager ind over vores hegn/og hækløse grund og har (haft) masser af nødder, som jeg har raget til mig. Af to årsager: dels får de bare lov til at ligge og ingen plukker eller samler op....... og så er det præcis der, hvor der er rottehuller ned til kloakken i vores have. Så der er ingen grund til at fede rotterne op.
Kloakken bliver repareret og jeg har bestilt rottespærrer, som delvis betales af forsikringen. Hm..... er det ikke kommunens rotter?
Ingeborg

7 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. september 2019 kl. 11.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2019 kl. 11.39

Ja, hvem ejer de vilde dyr? det ville forsikringsselskaberne nok være interesserede i :-). Een ting er rotter, som man skulle tro tilhørte kommunen, som havde pligt til at sætte rottespærrer ind til private tilslutninger, en anden ting er det "storvildt", som forårsager ulykker på vores veje. Jeg går absolut ind for en regulering af rådyr/kronvildt bestanden. Siden en ulykke for snart mange år siden, har jeg næsten panisk angst for at køre bil - endda kun som passager.
Og....... ja, hasselnødder som lige er begyndt at blive brune slipper haserne. Gør de ikke det, skal de bare ligge et par dage, før de slipper. Altså eftermodner de - og bliver lynhurtigt brune, selvom de er halvgrønne når de plukkes og befries for haserne.
Ingeborg

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2019 kl. 12.45

Tjah, hvem ejer dig, Ingeborg Hansen?

Det gør du vel selv. Og på samme måde med rotterne og rådyrene ;-)

Det var vel Bibelens skabelsesberetning, der i århundreder gav de kristne ret til at herske over naturen, og den tænkemåde er vi nok stadig præget af. Men se, hvordan det gik!

Nu er man ved gradvist at ændre opfattelse og forstå, at alle levende væsener eksisterer i deres egen ret.

Altså, jeg synes jo stadigvæk, at det er ok at bekæmpe rotter. Men ellers hilser jeg de nye tanker velkommen, selv om jeg bliver ret træt af det, når rævehvalpe vandaliserer mine afgrøder, og harer æder ærterne ;-)

Heldigvis er der hverken mus eller egern efter mine hasselnødder!

M.v.h.

Doris Møller

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2019 kl. 13.30

Doris, der er vel ejere af mange dyr, tænk bare på dem der findes i landbruget, cirkus osv. Hunde- og katteejere m.m kan jo drages til ansvar. Selv fisk ejes af dem, der har fanget dem :-)

Ingeborg

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2019 kl. 16.37

Ja, og i gamle dage var der mange, der ejede mennesker. Selv Danmark havde slaver på kolonierne. Og så vidt jeg ved, er der stadig mennesker, der lever under slavelignende forhold.

Jeg forestiller mig da ikke, at en ændring i opfattelsen af dyrs vilkår og rettigheder skal føre til, at man holder op med at holde husdyr. Men at man begynder at behandle dyr bedre!

M.v.h.

Doris Møller

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2019 kl. 16.42

@ Doris
Det er da kun når du har nødderne gemt væk et sikkert sted at du kan være sikker på at ingen andre dyr er interesseret. Jeg har da ofte gravet i jorden og fundet omkring 1 kg nødder gemt af mus til vinterbrug.
Ingeborg

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2019 kl. 19.11

Hej igen, Ingeborg Hansen

Mine hasselnødder er blevet plukket, og der er mange, og de er gode. De sidste blev plukket i dag. Jeg bor i en lejlighed på anden sal. Der er ingen mus her. Jeg vil hænge dem op i net under loftet, ude på min overdækkede og lukkede altan.

Dér regner jeg bestemt med, at jeg kan have dem i fred ;-)

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Hasselnødder eftermodner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hasselnødder eftermodner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider