Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2019 kl. 10.09
Når man skal vælge kategorier til et indlæg er jeg ofte i tvivl om hvad der menes med byhaver og prydhave. Hvad er forskellen ?
Er der arealet, beplantning eller beliggenheden? Hvad er parcelhushaver så ? Måske skulle vi have redigeret kategorierne?
Jeg vandt 2. Pladsen i en konkurrence, hvor min have blev betegnet som romantisk og funktionel. Det er en god betegnelse som jeg kan være tilfreds med, for hvor er der plads til de praktiske ting som en tørresnoren i mange af de smukke, smukke haver vi ser billeder af?
strikingeshave.blogspot.com/2012/06/billeder-til-en-havekonkurrence-i-ide.html
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 19. august 2019 kl. 17.28
En by have er vel ikke det samme som en pryd have. Jeg har en land/skov/vild/pryd have forskellige steder på den samme grund.
PS min tørre snor er på terrassen.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2019 kl. 17.31
hvad karakteriserer en byhave?
ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 19. august 2019 kl. 17.45
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2019 kl. 18.41
redaktionen må jo have ment noget skelsættende, siden der er de to kategorier.
mine studerende børnebørn bor i kareer i hhv. Aarhus og Frederiksberg. begge steder er der i midten af disse kæmpestore gamle boligblokke store grønne områder der er udnyttede til fælles brug. Der er orangerier, plantekasser, borde, bænke osv., for stort til at kaldes gårdhaver?
ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. august 2019 kl. 21.25
Byhaver dyrkes ofte fælles på kommunale arealer. Ofte blandet bær, blomster og grønsager og urter.
Prydhaver er som regel private haver i by eller på land.
Men det er ikke en egentlig definition.
Skrevet af: Jakob B., 20. august 2019 kl. 10.35
@Ingeborg Hansen
Tillykke med 2. pladsen.
Umiddelbart må det være fristende at sige, at hvis du ikke mener, at din have hører hjemme i kategorien "Prydhaven", så kan det underforum ligeså godt blive nedlagt.
Men går man et spadestik dybere, så er det jo emnestyret eller formålsstyret og ikke havestyret. Hvis du f.eks. vil skrive om dine mislykkede radiser, så må det nærmere høre hjemme i køkkenhave kategorien, selvom din have som helhed stadig er en prydhave.
Eller hvad.?
Jeg tror, at du selv må bestemme det.
Det er jo ikke sikkert, at redaktionen har ment noget skelsættende, men blot har oplevet, at havefolk selv definerer deres haver forskelligt, og så har de ønsket at give plads til at alle kunne føle sig hjemme.
Hvis jeg skulle pege fingre af noget, så er det nærmere, at ordet "Skadedyr" eksisterer i en kategori titel.
Jeg mener, at definitionen må være nærmest ligeså udflydende og situationsbestemt som ordet "ukrudt", og måske af samme årsag har vi ikke en kategori til ukrudt.
Selvom man sagtens kan se sig momentant sur på en art eller en sort, så bør negativ stigmatisering af uskyldige dyr og planter efter min mening ikke være en bærende pille i det økologiske havebrug.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.