Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2019 kl. 9.15
Jeg lægger kvasbunker forskellige steder i haven, hvor de ikke skæmmer. For eksempel bag indre hække osv. Her lægger jeg større og mindre grene, som får lov til at blive liggende. En gang imellem udsætter jeg dem for min kropsvægt og det får bunken til at falde lidt sammen, med plads til nyt.
En mere kontrolleret kvasbunke er sat mellem nogle rundstykke. Her kommer der grene i, som kværnen ikke kan tage, fordi de er for krumme eller for tykke. Her deponerer jeg også mine afklippede roser, hvoraf nogle har stængler som er over en meter lange. Rosenafklip vil jeg ikke gerne have i komposten, fordi jeg spreder den ud på græsplænen om foråret. Rosernes torne formulder kun langsomt, så dem vil jeg ikke sprede ud på græsplænen.
Hvad gør man iøvrigt med sådan en kvasbunke? Lader man den bare ligge i mange år og fylder på? Er det en god ide at træde den sammen en gang imellem?
Der går jo mange år inden min kvasbunke er fyldt op. Bruger i mulden fra kvasbunken til noget? Det vil blive noget besværligt at komme til bunds i min bunke. Anlægger man bare en ny?
Jeg har kun haft kvasbunker i 3-4 år.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 9.36
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2019 kl. 9.53
Jeg har selv lavet en 35 m lang kvasbunke af grangrene langs toppen af vores skrænt langs motorvejen. De meterlange grene fra en 50 år gammel nobilisgran er flot buede og de danner et fint hegn. Hegnet skulle forhindre rådyr i at komme ind i haven ad den vej. Nu er sådanne grene meget længe om at tabe nålene, så jeg har et flot rustrødt hegn lige nu. Da der er meget luft mellem grenene stopper jeg andet haveaffald og større grene ned i mellemrummene, netop for at få mere fugtighed. Jeg tror dog at det vil tage mange år inden det “kvashegn” synker sammen.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 12.25
Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 12.28
Skrevet af: Anne Demant, 8. august 2019 kl. 13.50
Stod netop og fik en snak med naboen om kvasbunker. Vi er lidt i vildrede med hvornår og hvor tit man, - for at undgå rotter -, bør rode op i bunken. Det gik ret galt nede i den anden ende af bebyggelsen for et par år siden :/ og det vil vi jo helst undgå.
Jeg sagde at det kunne jeg da nok finde ud af ret hurtigt, med alle de kloge mennesker der er herinde:)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2019 kl. 14.11
Tja, sådan som jeg har forstået det, er kvasbunker noget man skal lade ligge i fred, hvis det er hvilehjem for pindsvin og andre ønskede dyr. Iøvrigt vil det jo være en svær opgave for mig at rode rundt i min bunke. Gælder det ikke mest om at man ikke hælder spiselige afgrøder for rotter på bunken? Jeg tror ikke at nogen roder rundt i kvasbunker, sådan som man stikker en kompost om.
Ingeborg
Skrevet af: Anne Demant, 8. august 2019 kl. 14.39
neej, ikke helt. Der boede rotter i jorden under bunken. Bunken havde ligger 2 år (+ca) De havde en velsignet børneflok der flyttede ind i lejligheder og udhuse hvor der i et hjørne også var fred og ro. Der er aldrig kommet spiselige ting i de bunker, og det gør min nabo og jeg da heller ikke.
Jeg vender min, forholdsvis lille, bunke hvert forår og er blot en gang blevet overrasket over den stribede mus- de er vist meget almindelige på Lolland Falster og hedder nok brandmus. Kattene gider ikke æde dem. Men de er ikke noget problem, jeg er mest bange for at få rotter, og naboen siger jeg derfor også skal rode bunken igennem om efteråret. Og det synes jeg godtnok, ligesom du, er et stort arbejde.
Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 15.39
Skrevet af: Tine Horsum, 9. august 2019 kl. 1.46
Min erfaring er: At kvasbunker er 6-10 år om at blive til jord. Men mit er så mest brombærafklip i ret små længder (25-50 cm) i en blanding af tørt (vedagtigt udgåede -de river allermest!) og de mere friske grønne (saftige årsskud).
De gange, jeg har ryddet helt i bund, har jeg også revet løv mv (og alle bænkebiderne) op og lagt som lag i bunkerne. Og det, der kunne graves op af rødder (de og haler lægges ALTID øverst, så de ikke gengror!). Så bar jord. De bunker træder jeg ikke sammen, de falder sammen ad sig selv.
Lange grene lægger jeg i bunker for sig, meningen er, at de skal kunne brændes af senere, men i min kommune må man kun brænde haveaffald af om vinteren, og så er det upraktisk (og vådt)- eller der bor pindsvin i dem. :-P Eller der er for tørt/blæsende til bål.
De stedsegrønne er længe om at formulde, men når de har tabt nålene- futter de nu fint af! :-)
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 9. august 2019 kl. 1.57
I øvrigt:
Mine katte tager rotter.
Mest mus og sådan, men de eneste gange vi har fundet døde rotter, så har kattene taget dem.
Vi har hver eneste gang rottemanden ude: Men det må være strejfere.
Mvh
Tine- men genbo har høns og en problematisk kloak- men det er jo ikke mit ansvar. VORES er okay (kloakken) og i dyre domme med minirens.
Skrevet af: Jakob B., 9. august 2019 kl. 11.51
Jeg blev straks sat af emnet, fordi det hviler på præmissen, at grendynger skæmmer, og det er jeg fundamentalt uenig i.
Jeg synes, at grendynger pynter og er økologisk interessante, så jeg lægger dem midt på græsplænen, hvor jeg kan holde øje med dem, og de har ikke givet anledning til rotteproblemer.
Derimod hjælper de nogle steder med læ og kompost til dyrkning, og de gør plæne arealet, som skal klippes, mindre. :-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2019 kl. 13.16
Selvfølgelig vil sådan en rodebunke skæmme på MIN græsplæne. Jeg kan fornemme at den overhovedet ikke skæmmer i din have, så enhver sin lyst!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.