Skrevet af: Jakob B., 26. juli 2019 kl. 12.07
Hvad kan man byde en ældre dame (m/k), som drikker for lidt.?
Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2019 kl. 13.28
Prøv med kølig hyldeblomstdrik.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 13.53
Jeg drikker halv pærecider/halvt vand + en smule salt. Kun vand som Tom foreslår frarådes fordi det ikke indeholder salt!
Iøvrigt blander jeg al saft og øko juice halvt op med vand.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 14.15
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 26. juli 2019 kl. 14.24
Eller endnu bedre 2 iskolde pilsnere , og nogle saltede peanuts ...........
Skrevet af: Freya Grossmann, 26. juli 2019 kl. 14.34
En talende kop med lækkerier. Hvorfor ikke smoothie eller milkshake?
www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/talende-kop-minder-demente-om-drikke-nu-faar-elise-vaeske-nok
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 14.34
Til ældre damer?? Tag nu spørgsmålet seriøst, for rent postevand er ikke sagen, når der ikke mærkes tørst og man skal have 2 liter.
Jeg varierer med:
Skræller og skærer 100 gram ingefær i skiver, kommer det i et stort glas med låg overhælder med koldt kogt vand og sætter i køleskab. Jeg hælder lidt af væsken fra og spæder op med postevand når jg skal dikkevet glas. Glasset med ingefæren spædes op med kogt vand igen, hver gang jeg har hældt noget fra til at drikke. Det bruger jeg til der ikke er ingefærsmag tilbage. Dermed er det ikke slut. Ingefærskiverne får et opkog og det er stærkt, det der kommer tilbage i glasset. Det spædes igen op med vand fra hanen - klar til at drikke. Jeg udnytter ingefærskiverne til sidste dråbe inden jeg starter på et nyt hold. Ingefær har en bakteriedræbende virkning så min “produktion” kan godt strækkes over 14 dage.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 14.37
jg skal dikkevet glas. = jeg skal drikke et glas.
Ps. Laver jeres tablet eller pc også sådan noget volapyk, selvom det ser rigtigt ud når man trykker på send?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 14.42
@Freya
Smoothies ser altid så tyktflydende ud, en mellemting mellem vælling og saft. Jeg bryder mig ikke om det. Jeg tror også at det mere er en dille for yngre. Bevares, jeg har da en smoothies blender, men det er da ikke det nemmeste at hælde i sig med den tilberedning og rengøring. Synes det skal være nemt det Jacob efterlyser.
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 26. juli 2019 kl. 14.48
Det var derfor koppen var interessant.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 16.34
Hvordan reagerer den på en tom kop?
Det var bedre om det var en kande med dagsrationen af væske.
Ingeborg
Skrevet af: Anne Demant, 26. juli 2019 kl. 17.10
Vandmelon og jordbær er også godt, indeholder meget væske.
Skrevet af: Anne Demant, 26. juli 2019 kl. 17.11
ups, glemte koldskål
Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 17.22
Skrevet af: Svend Høst, 26. juli 2019 kl. 18.15
Øl er ikke vanddrivende , men alkohol er , så en øl med 4,6% alkohol og 95.4% væske er ikke noget problem , men en snaps er vanddrivende da der næsten ingen væske er med her.........
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 18.27
Jeg synes ikke at hverken vandmelon, jordbær eller koldskål er at medtage under drikke. For mig er de mere et vandholdigt måltid når det er sommer og varmt. Under drikke forstår jeg noget andet.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 19.42
Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 19.46
Skrevet af: Willy N, 26. juli 2019 kl. 21.51
Har jeg overset noget?
Hvad med alm. solbær, ribs eller brombær saft med masser af sukker. Det er hvad jeg ynder i stegende hede og gerne med saltede peanuts el. brød med tykt lag saltet smør.
Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 23.03
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 23.24
Jeg gik ud fra at der blev spurgt om noget drikkeligt som en ældre og yngre nemt kunne have stående i køleskabet til dagligt brug i de mængder, der er brug for. Mange af de ting der nævnes her er måske mere til en afveksling fra dagens normale ration. Nogen mennesker har aversion eller allergi eller angst for for meget sukker :-). Til afveksling drikker vi meget vandfortyndet Ribena, bare for farven skyld og lidt smag er der da også. Helt gratis er det jo heller ikke at hælde 2 liter mineralvand eller andet ufortyndet stads i sig hver dag. Med 2 personer bliver det 14 liter om ugen.
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 27. juli 2019 kl. 9.18
Mange tak for alle svar. :-)
Skrevet af: Jakob B., 28. juli 2019 kl. 11.23
Jeg vil også gerne åbne emnet for drikke, som kan styrke immunforsvaret.
Stærkt væskeholdig mad er også ok.
@Tom Andersen
Ja, jeg vil også sige, at vand er oplagt.
Lægen har foreslået at supplere med chips for at skærpe tørsten og hjælpe saltbalancen.
@Freya Grossmann
Jeg var lidt betænkelig ved at foreslå en kop, som er beregnet til demente, for hun er mere syg end dement.
Men hun tog det ikke ilde op, hun svarede blot: "Åh nej, så er der da aldrig fred..."
Så om ikke andet fik vi da et godt grin ud af det. ;-)
Derudover ved jeg ikke, om det bliver til noget. Den står i tænkeboks. Det irriterer mig også, at DR fik koppen til under halv pris, og koppen gør måske ikke noget vigtigt, som en mobiltelefon eller en computer ikke også kan programmeres til.
@Ingeborg Hansen
Tak for nogle gode konkrete forslag til drikke. Især optyndings tricket har jeg store forventninger til.
F. Christensen nævner elektrolytpulver. Er det ikke bedre end salt, fordi det også indeholder kaliumsulfat, calciumdiphosphat og magnesiumoxid.?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2019 kl. 12.00
Det fremgår ikke helt klart at jeg ALTID spæder mit glas med ingefærskiverne op med KOGT koldt vand. Jeg koger altid lidt rigeligt i elkedlen når jeg alligevel laver kaffe og te. Altså kun når jeg ved at jeg skal bruge det. Ellers er det jo spildt strøm.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 28. juli 2019 kl. 12.44
Skrevet af: Anne Mette S.P., 30. juli 2019 kl. 17.20
Min mor på 90 drikker fortyndet Tranebærsaft. Det læsker, bl.a. fordi det ikke er sødt. Jeg drikker det selv med boblende dansk vand.
I det hele taget er boblerne lidt festlige og lidt variation i hverdagen.
Tranebær er godt mod mange ting. De modvirker bl.a. blærebetændelse og den medfølgende lugt.
Anne Mette
Skrevet af: Anonym bruger, 30. juli 2019 kl. 19.17
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2019 kl. 20.14
Jeg synes det er “sjovt” eller nærmere underligt at vi begynder at diskutere, hvad hvilke drikke er gode imod den ene eller anden sygdom. Det synes jeg man skal lade fagpersonale om. Vi kender allesammen reklamer for ... nå, det må jeg ikke skrive her, og det meste er ikke fagligt og videnskabeligt funderet. Jeg har været 80serne kostede en side annonce omkring 15-20.000 kr. ..... og så ved jeg, hvordan annoncerne bliver til.
Tro kan flytte bjerge! Og så er det også ok, bortset fra at firmaerne bliver rige på meget øregas og køberne fattigere.
Jeg har prøvet nogle piller, som skulle give tykkere/mere hår. Der blev ikke eet eneste hår mere, før det viste sig at jeg havde B12
Vitaminmangel og det sørgede lægen for at jeg fik. Både hår og indsprøjtninger.
Så lad os nøjes med at anbefale drikke uden at man bliver kureret for alskens sygdomme. Iøvrigt anbefaler homøopater Tranebær som værende gode antioxydanter.
Meget tankevækkende er der på tysk Tv en serie som hedder Ernæringsdoc. Her er der hver uge 3 mennesker med forskellige sygdomme ingen har kunnet behandle, men en radikal kostomlægning helbreder, selvom det tager over 1 år at spise sig fra en alvorlig fedtlever.
I går var der en mand med fedtlever, en ung pige med irriteret tyktarm og en lastbilchauffør med urinsyregigt. De fik alle målt forskellige værdier og alle måtte lægge kosten radikalt om. De blev alle raske efter måneder - til år.
I dag sagde min mand så ved middagen: vi spiser jo helt forkert.(Rejer og en stor skål salat med bl. a. Selleri, løg og ferskner). Jeg spurgte ham så om han havde nogle af de sygdomme der blev behandlet i udsendelsen? Så hvorfor i alverden skulle vi spise det de syge mennesker skulle spise?
Nå, det jeg ville skrive var at der blev spurgt til ældredrikke og ikke sygedrikke i dette indlæg af Jacob B.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2019 kl. 20.18
Jeg beklager, men der sker ofte underlige ting med min tekst.
Jeg har været 80serne kostede= Jeg har været ansat på Gutenberghus bladene Hjemmet og Hendes Verden og i 80serne kostede......
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 31. juli 2019 kl. 5.45
@Ingeborg Hansen
Jeg er glad for alle drikketips.
Hvis du har en opskrift på noget, der både kan drikkes og måske samtidigt styrke immunforsvaret, så skal du ikke holde dig tilbage. :-)
Jeg vil gerne noget med hvidløg, men smagen bliver afvist.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2019 kl. 6.47
Hvis jeg kunne, fik det betegnelsen TRYLLEDRIK, men læs selv
netdoktor.dk/sygdomme/immunforsvar-styrke.htm.
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 31. juli 2019 kl. 8.12
@Ingeborg Hansen - svar 31
Ja, af det bør man nok lære, at man ikke skal ødelægge en god søvn med hvidløg for at blive mere rask.
Men, at lægerne har svært ved at dokumentere en effekt betyder jo ikke, at den er fraværende.
Tænk f.eks. på, hvor vanskeligt det var at bevise, at malerne blev hjerneskadede af fortynder.
At hvidløg kan bekæmpe bakterier er et videnskabeligt faktum, og hvidløg er ikke medicin, men almindelig sund føde, som der ikke er nogen grund til at forbyde folk at indtage.
Antibiotika er ikke ufarlige og isoleret set måske ligefrem skadelige for immunforsvaret, men ved at hjælpe med at bekæmpe bakterier kan antibiotika samtidigt hjælpe med at forhindre, at immunforsvaret køres totalt i sænk og taber kampen.
Hvis hvidløg kan gøre blot en lille smule af det samme uden risiko, hvorfor så styre udenom og i stedet vælge juice, som giver huller i tænderne.?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2019 kl. 8.29
Nu er vi ved at være ret langt fra det oprindelige spørgsmål igen. Jeg stopper her..... hader hvidløgslugt! Mine forældre spiste aldrig hvidløg, tvivler på om de har set et hvidløg, men de blev 97 og 99,9 år gamle og havde oplevet to verdenskrige.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2019 kl. 17.33
Ingefær?
Nu var der en, der anbefalede ingefær, men jeg kan ikke lide smagen- jeg synes, det smager muggent! (Og i øl med ingefær- smager det også muggent/ad Fernet Branca med Menta.
Jeg ville anbefale vand med meget fortyndet saft, så det bare lige smager. Evt med økocitron i skiver/limefrugt.
Måske er en SodaStream ikke spor økologisk, men jeg kan bedre drikke vand med citron/lime og bobler. Selvom vores hanevand er verdens bedste. ;-)
Ellers har Aldi Pebermyntete i breve, det drikker vi faktisk meget af, det smager godt både varmt og koldt, man får en behagelig frisk smag i munden. Vi bruger 4 breve til en stor (1½ l) tepotte.
Mvh
Tine
Skrevet af: Jakob B., 5. august 2019 kl. 21.06
@Ingeborg Hansen svar - 7
Jeg har eksperimenteret med din Ingefær drikkeopskrift, og jeg er nu også med på holdet.
Jeg overhælder dog ingefæren med kogende vand hvergang og benytter store stykker, som jeg skærer lidt i med en ske hvergang, før jeg hælder på til en ny forsyning.
Det kan drikkes varmt eller koldt og/eller fortyndet efter behag. Tilsætning af sukker vil jeg gerne advare imod. Jeg har selv prøvet en anelse, og nu kan jeg ikke stoppe det igen. ;-)
Her et vedkommende link:
Kan man dyrke ingefær i Danmark?
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/20237.html
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 22.28
Jeg bruger ikke kogende vand, fordi glasset står i køleskabet altid og i denne varme tid er køleskabet på hårdt arbejde i forvejen. Jeg kunne ikke drømme om at komme sukker i det. Ikke fordi jeg ikke tror på smagen. Men for kalorierne :-)
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 22.45
Med glas mener jeg et glas med låg. Kogende vand ville gøre udtrækket fra ingefæren stærkere. Det bryder gemalen sig ikke om, så jeg bliver ved det kogte afkølede vand til spædning. Så holder det også længere! Men fint, hvis du har fundet din egen måde :-)
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 5. august 2019 kl. 23.01
@Ingeborg Hansen
Ja, der er jo flere måder at gøre det på.
Styrken bliver mindre, når man ikke har skåret ingefæren i skiver, og hvis drikken bliver for stærk, så kan den jo blot fortyndes med vand. :-)
Når jeg helst vil overhælde med kogende vand, så skyldes det især den bakteriedræbende virkning. Og når jeg også gerne vil nyde drikken varm, så nytter det jo ikke at klage over, at den skal køles ned.
Hvorfor benytter du i første omgang kogt koldt vand frem for almindeligt ukogt koldt postevand.?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 23.15
Jeg er meget pertentlig med hygiejnen og mener at kogt vand er mere sterilt end postevand. Der er jo en grund til at man skolder syltetøjsglas og babyens drikkeflaske.
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 6. august 2019 kl. 8.18
@Ingeborg Hansen
Jeg tænkte nok, at det var derfor, og jeg vil så blot vende med dig, om der ikke sandsynligt vil være flere og farligere bakterier på en nyskrællet ingefær end i en liter godkendt postevand, og du derfor af hygiejniske grunde bør overveje at kopiere min opskrift på "Ingefær Hansen drik". :-)
I øvrigt kan det se ud til på nedenstående, at ingefær bør rationeres, og der kan være behov for en anden god drik til de andre fem dage i ugen:
samvirke.dk/artikler/ingefaer-er-godt-men-ikke-for-alt
"Ingefær som kosttilskud giver øget risiko for skader på fostre og øget risiko for abort.
--
Det kan i større doser påvirke effekten af blodfortyndende medicin. Det kan give halsbrand, diarré, irritation i munden og hjerterytmeforstyrrrelser. Bivirkningerne er især set i undersøgelser, hvor man har taget ingefær som kosttilskud i høje doser."
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2019 kl. 9.08
Ingefær er antibakteriel og bruges som konserveringsmiddel i skiver ovenpå henkogte frugter/grøntsager. Mine formødre kendte ikke til Atamon og den slags, men brugte ingefær.
Chancen for graviditet/risiko for abort er forpasset og ikke tilstede for min mand :-). Du spurgte om ÆLDREDRIK! Men alle andre må da orientere sig og
Iøvrigt erer udtræk af 100 gram ingefær fordelt over 14 dage jo ikke den store dosis og selvfølgelig drikker man
også andet indimellem. Hos os bliver nok ikke til mere end max 1 l om dagen af ingefærdrikken.
Iøvrigt må enhver jo selv læse sig til om ingefær er forligeligt med ens sundhedstilstand/medicin osv.
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 6. august 2019 kl. 22.11
Jeg eksperimenterer også lidt med brombærsaft i stempelkande.
Kanden fyldes halvt med skyllede bær, og der tilsættes et par skefulde sukker og kogende vand, og der røres rundt.
Lidt senere presses stemplet ned, og drikken er færdig og kan nydes varm eller senere afkølet.
Smag og behag er forskellig, og jeg er ikke så vild med den, men den, som den er tiltænkt, kan godt lide den, og det er jo det vigtigste.
Hvis jeg selv skal videre med den, så skal der nok tilsættes lidt opfriskende surt af en slags.
Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2019 kl. 22.43
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2019 kl. 13.18
Vi kan jo ikke gå ud fra at alle har saft af egne frugter på hylderne i spisekammeret. Så jeg må holde mig til det økologiske og let tilgængelige. Det skulle jo ikke gerne blive til en videnskab at finde ud af at variere postevandet med andet for at opnå dagens væske på 1,5- 2 l.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 14.24
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2019 kl. 14.40
Du må bo i Slaraffenland. Jeg kan kun finde brombær og slåen :-( i miles omkreds. ..... og hasselnødder, hvis jeg er heldig og der ikke har været andre før mig.
Ps. For mange år siden havde en veninde og jeg et super godt sted med dejlige brombær langs et markskel. Da vi ankom, var andre plukkere i gang på stedet. Jeg åbnede bildøren og råbte: “ hvad laver i der?” De skyndte sig at komme væk. Den historie har vi grint af mange gange:-)
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 15.17
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2019 kl. 17.02
Jeg ved ikke om et skel med krat er offentligt. Vi havde nok ikke mere ret til at være der en dem, der var kommet før os :-).
på voldene er der kastanjetræer, som er ved at gå ud på grund af kastanjeminermøl.
Vi ikke er vant til andet end æblemos og æblestykker i fryseren. Vi får ikke engang spist vore ribs og solbær fra en enkelt busk. Sådan er det med måske med folk, der er vokset op i byen.
Der skal jo en masse sukker til, hvis man ikke vil bruge konserveringsmidler. Ikke for sukkerprisen, men for kalorierne holder vi lidt igen. Jeg har møjsommeligt lavet hybenmarmelade + æbler. Vi får det ikke spist, desværre.
Ingeborg
@F.Christensen...... mine kålrabi har hulkortsblade. Om de vokser mere uden bladmasse tror jeg ikke. Mon det er for sent til et nyt hold? Kunne jo give dem et lunt liv og med net over.
Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 17.24
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.