Skrevet af: Anonym bruger, 31. maj 2019 kl. 21.14
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anne Demant, 31. maj 2019 kl. 21.52
Her (Lolland) blomstrer den vilde ihvertfald ikke endnu, vanligvis plejer det være omkring Sct. Hans. Jeg vil tro det bliver der igen i år, men det er jo svært med det efterårsvejr vi har pt. måske lidt senere.
Skrevet af: Freya Grossmann, 31. maj 2019 kl. 23.15
Mine er ikke sprunget ud - eller tæt på. Og sat bær???? Det burde først være om 2 måneder. Og maj har været virkelig kold, så er det ikke noget andet?
Har du billeder?
Skrevet af: Anonym bruger, 31. maj 2019 kl. 23.28
Skrevet af: James F., 1. juni 2019 kl. 7.06
Mine hyld er så småt ved at komme i blomst, - og det er vist helt normalt efter mine forhold. Om 2-3 uger kan der laves hyldeblomst drik - det bliver kort før Sct. Hans. Så alt i alt en hel normal dansk sommer mht. hylden her omkring.
Dine hyld må have haft særdeles gode forhold i år FC.
Og Freyas er meget forsinkede ...
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. juni 2019 kl. 7.08
FC slå du blot koldt vand i blodet. Du vil nok se, at dine "hyldebær" her i løbet af kort tid springer ud til de skønneste duftende hyldeblomster. Intet dufter mere af sommer, end lige netop hyldens blomster.
Hyldens blomsterknopper ligner utrolig meget små umodne hyldebær.
Skrevet af: Mette Lund, 1. juni 2019 kl. 7.48
Er den rosa hyld spiselig for mennesker, eller er den giftig ligesom druehyld? Bladende ligner ikke alm. hyld på dem jeg har set på nettet. Jeg er ellers fascineret af de mørke blade og muligheden for at lave rosa hyldedrik
Skrevet af: Mette Lund, 1. juni 2019 kl. 7.48
Er den rosa hyld spiselig for mennesker, eller er den giftig ligesom druehyld? Bladende ligner ikke alm. hyld på dem jeg har set på nettet. Jeg er ellers fascineret af de mørke blade og muligheden for at lave rosa hyldedrik
Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2019 kl. 8.05
Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2019 kl. 8.07
Skrevet af: Tine Horsum, 1. juni 2019 kl. 22.55
Mine er kun knap i udspring, så om 2-3 uger kan jeg lave hyldeblomstdrik. Mine er bare almindelige vilde hyld. Men deres bær er også gode til hyldebærsaft/toddy. Nammenam!
I år vil jeg prøve at lave hyldeblomstdrik med økologisk rørsukker fremfor brun farin. Vi kan godt lide det der rørsukker, men det er afgjort ret kostbart.
Før i tiden syltede man forresten grønne hyldebær som kapers. I mangel af den ægte vare.
Hyldebær bør aldrig spises rå, hyld er en lettere giftig plante, men giften overlever ikke kogning.
Grønne hyldegrene kan holde fluer væk.
Mvh
Tine- der nu stiger af kæphesten (hobbyhorse). ;-D
Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2019 kl. 9.17
Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2019 kl. 9.19
Skrevet af: Anne Demant, 2. juni 2019 kl. 10.28
man skal helt lade være med at lave kapers af hyld, uanset arten og farven er de giftige.
Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2019 kl. 11.03
Skrevet af: Freya Grossmann, 5. juni 2019 kl. 23.46
De første hyld er nu også sprunget ud her. Tidligt synes jeg, men i dag var også første badetur v stranden - så kom sol, kom regn, kom hyld.
Skrevet af: Lars Holt, 6. juni 2019 kl. 11.57
Når der skrives sprunget ud, så er det vel blomstring der menes?
For her er det måneder siden hylden sprang ud (fik blade). Men de blomstrer ikke endnu.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.