Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2019 kl. 10.11
Da vi fik fældet vores kæmpe nobilisgran i efteråret valgte jeg at beholde de 4-5-6 meter lange grene i steder for at få dem hugget til flis og kørt bort af gartneren. Min ide var at lægge dem som hegn på toppen af en skrænt mod motorvejen, så de stoppede rådyr fra at komme ind i haven ad den vej. Det er så også lykkedes. Nu er grannålene brune og det tager nok lang tid før grenene går i forfald. Til gengæld har jeg så også lukket af for at jeg kan smide affald med frøukrudt ned ad skrænten.
Jeg tænker at jeg i stedet for kan hælde mine spande med specialukrudt og rosenafklip ovenpå bunken med grangrenene. Her vil der hænge til tørre inden det falder ned mellem grenene.
Vil det være ok?
Der er høje træer på skrænten ned til motorvejen og på vores grund er der også høje træer med bundbeplantning af hassel og fjeldribes.
Hasselbuskene har meterlange grene, så dem klipper jeg helt ned for at få dem til at skyde igen. Grenbunken ligger altså godt skjult.
Iøvrigt skrider etableringen af en 5,5 m høj støjskærm langs E20 godt frem.
Mit spørgsmål var: kan jeg lægge affald ovenpå grenhegnet?
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2019 kl. 10.34
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2019 kl. 10.48
:-) i mere end 40 år har jeg smidt mit haveaffald, som jeg ikke ville have i komposten ned ad skrænten på samme sted. Næste forår var der intet at se. Med års mellemrum har jeg gravet den fineste muld på stedet. Med opsætning af støjskærmen var vejdirektoratets projektleder ude for at se på vores grund, fordi jeg var uenig med dem vedr. Skræntens højde. Det viste sig også at højdekurverne var forkerte. Samtidig bad jeg vedkommende om at se på alle store væltede træer, som dels var halvrådne og hvilede på de raske træer, + de knækkede træer. Falder nogle af træerne, vil de smadre støjskærmen. Men da der ikke er sket noget og træerne heller ikke bliver fjernet, går jeg ud fra at man er ligeglad!
Jo, grandyngen/kvashegnet ligger på vores grund. Det eneste der dækker bunden er mit afrevne mos og senere dækker jeg det med græsafklip. Iøvrigt er der ikke lys nok til at andet kan spire/gro. Måske bregner?
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2019 kl. 11.16
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.