Forum

EU landbrugsstøtte mv.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. maj 2019 kl. 9.08

Jeg vil gerne vide lidt mere om, hvor meget EU betaler i støtte til landbrug og gartnerier, og hvor meget forskel, der er på økologisk og konventionel støtte pr. hektar alt efter afgrødevalg mv.
Og hvor meget EU støtter private haveejere, som bidrager til fødevareproduktionen.

Links til gode danske kilder søges.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2019 kl. 11.35

Haveejere er ikke erhvervsdrivende, og får ikke støtte.
Vinavlere får heller ikke EU støtte til vinavlen, selv om de driver landbrug ved siden af.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. maj 2019 kl. 12.04

Konventionelle får 780 kr pr. ha. + evt. grøn støtte på ca. 500 kr. mens økologerne får 870 kr. pr. ha. samt stort set altid + 500 kr. i grøn støtte = hhv. 1.280 kr. og 1.370 kr. pr. ha.

Herudover så får økologerne 1.200 kr. pr. ha. i omlægningsstøtte i de første 2 år fra omlægning og endelig kan de få yderligere 4.000 kr. pr. ha. hvis de vælger at dyrke frugt/bær på jorden (fast).

Derudover kan både økologer og konventionelle søge alverdens tilskud til vådområder, klimatiltag osv. foruden tilskud til kvæg- og svinestalde (generelt til de konventionelle, som bruger stort set hele puljen).

Øko: lbst.dk/tilskudsguide/oekologisk-arealtilskud-5-aarige-tilsagn/#c4457
Konv.: lbst.dk/tilskudsguide/grundbetaling-og-groen-stoette/#c22753
Her oversigt: lbst.dk/tilskudsguide/

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. maj 2019 kl. 12.06

.... og EU støtter overhovedet ikke haveejere. ;)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. maj 2019 kl. 18.27

Mange tak for svar.
Det er måske ikke så meget EU, og det kunne måske gøres bedre, men afgrøderne fra haven er da vist både moms- og skattefri. ;-)

@Ayoe B. P.

Godt fundet i 'junglen'. :-)
Jeg kan huske, at der engang var forskellige satser på tilskud til de forskellige afgrøder, så beløbet var forskellige alt efter om det var ærter, majs, raps eller korn osv.
Ved du, om det er faldet bort, eller kan det tænkes, at der gemmer sig noget mere.?
4000 kr pr. ha. til frugttræer er nok værd at overveje. Jeg mener, at det burde være tilstrækkeligt til, at det i sig selv kan forrente jorden.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2019 kl. 8.35

Du skal være godkendt som erhverv for at modtage støtte.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. maj 2019 kl. 9.18

Det bør nok grundlæggende give stof til eftertanke, at EU med en ene hånd vil begrænse, hvor meget Danmark må svine naturen, men med den anden hånd gives der samtidigt tilskud til den dyrkning, som skaber problemerne.

Jeg har læst flere steder, at produktionen kommer ned på cirka det halve, når der dyrkes økologisk med de nuværende metoder.
Men så vidt, jeg kan regne ud, giver EU kun ca. 7% mere i tilskud til økologisk dyrkning, og i butikkerne er der ikke så stor forskel på prisen.
Når det kan hænge sammen, så må det vel skyldes, at økologiske landmænd generelt er betydeligt dygtigere end de konventionelle.? :-)

Burde EU give tilskud til private haveejere.?

Nyt svar til emnet »EU landbrugsstøtte mv.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > EU landbrugsstøtte mv.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider