Forum

Hvad gør jeg med mit afrevne mos?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2019 kl. 14.39

Hej
Jeg får rigtig meget afrevet mos fra mine ca. 800 kvadratmeter plæne. Jeg kan lægge det på stier og langs hække, hvor det vil formulde efter lang tid. Mos er faktisk ret sejt. For et par år siden begyndte det faktisk at blive grønt igen på stierne, så jeg måtte vende det flere gange.
Nu har jeg fået den tossede? ide at jeg måske kunne lægge mosset ud i bedene, så det virker som en slags flis. Der bliver rigtig meget mos.
Andre folk stopper det i sække og kører det væk. Det kunne vi ikke finde på. Måske stoppe det i sække og lade det blive i sækkene indtil efteråret ? Forslag modtages meget gerne.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. marts 2019 kl. 18.39

Udover, jeg ville lade det være, hvor det er.

Så har jeg kun Helge Petersens råd (ham fra "Grøn Fritid") "Smit den på komposten!"

Flis er noget utidigt skidt, det optager den næring, som planterne burde have, for det tager cirka 5 år, at få nedbrudt fx. halm (eller flis), og i den tid forbruges meget Nitrogen, som indgår i diverse gødning. Flisbede kommer i underskud af N, så der skal tilføres mere N (Kvælstof) for at flisen kan nedbrydes. Efter de 5 år (eller mere ) udjævnes det.

Men planterne vil sulte i de år. Måske kan man udplante eller så nitrogenfixére- kløver, bønner eller lucerne i medens. Men der skal gødes, og gødning er faktisk ikke så godt for mos.

Mvh
Tine- halm tager 5 år, men tilsat husdyrgødning måske knap så længe.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2019 kl. 18.48

Hej Tine
Mos i plænen kan man faktisk fordrive med kunstgødning, men det er jo et tveægget sværd, fordi græsset jo også gror som besat og jeg prøver på at holde igen med gødningen. Normalt er topdressingen blandet med kompost jo fint efter at mosset er revet af. Jeg er fuldstændig klar over at vi to har helt forskellig opfattelse af, hvordan vi vl have vore haver til at se ud, så JEG lader ikke mos være mos. Jeg kan være i tvivl om mos og flis har samme indvirkning med hensyn til kvælstof.
Ingeborg

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. marts 2019 kl. 19.17

Okay.
Det er lidt pudsigt- for jeg har faktisk ikke mos i haven...
Joe, der er lidt på nordsiden af mit drivhus.

Men det er nok ligesom jeg ikke har skvallerkål, jeg har så så meget andet. Brombær fx.

Men selv brombær kunne faktisk ikke lide den sidste sommer. Så jeg håber, jeg bogstaveligt talt får skovlen under den. I år.

Min "plæne" består af 2/3 hvidkløver. Hvorfor vides ikke!

Resten er græs.

Mvh
Tine

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2019 kl. 20.15

Jeg har da tænkt om den tørre sommer har fået mosset til at blomstre og smide rigtig mange sporer i den afsvedne plæne. Der har aldrig været så meget mos som i år.
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2019 kl. 21.15

Vi river mosset sammen og kommer det i kompostbunken. Efter 1½ år kan man ikke genkende det.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. marts 2019 kl. 23.03

Vi har umådelige mængder. Tænker omtrent 30 sorte sække tæt proppet.
Det tager faktisk lang tid før det er formuldet, når jeg lægger det på stien i min lille kratskov. Kompostbunken er derfor ingen løsning. Måske for et par sække.
Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. marts 2019 kl. 23.43

Det kunne være interessant at prøve at varmkompostere det. Jeg kunne forestille mig at man fik en kompost som var god til at holde på vand.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. marts 2019 kl. 6.21

For år tilbage, lagde jeg tørt mos i et bed, som forsøg på sneglebekæmpelse. Sneglene holdt sig væk, så længe det var tørt.
Nu er der et nydeligt lag fint grønt mos, i det hjørne af bedet, hvor jeg ikke har fjernet mosset igen.

Regn og fugt nedefra, gjorde det umuligt at holde det tørt. Hvis ikke det mos du lægger i bedene er stendødt, så vil jeg tror, at der vil være fast arbejde med at vende det jævnligt, de næste par år.

På den anden side, hvis sommeren i år bliver som sidste år, kan det vise sig at være en fordel, hvad angår at holde på fugten? Uanset om det er dødt eller ikke.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. marts 2019 kl. 10.56

Tak for alle svar
@Vibeke Dyrst. Det var også den erfaring jeg gjorde for et par år siden. Jeg måtte vende mosset et par gange når der dukkede grønt op. Det var nemt nok på stien.
Jeg ved at tørv består af plantedele presset sammen og døde på grund af iltmangel. Noget lignende burde jeg kunne lave ved at fylde mosset i plastiksække? Eller i et par tønder, hvor jeg sørger for at presse det sammen ved at lægge sten ovenpå et indvendigt låg? Det er så en form for “dødkompostering” :-)
Jeg kunne måske også lægge i en overdækket bunke.... eller ligefrem bygge en kasse til formålet. Jeg går ud fra at den tørre sommer har frigjort en masse sporer, som jeg nu ser resultatet af. Desuden har jeg ikke gødet i sensommeren, sådan som det anbefales nogle steder. Iøvrigt er det nok også jordens beskaffenhed som er afgørende for om mos trives. Det undrer mig derfor lidt at Anne Marie også har mere mos end græs på sin sandjord. På den anden side bestyrker det min tanke om at sporerne har haft gode vilkår mens græsset var visnet væk.

Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg med mit afrevne mos?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad gør jeg med mit afrevne mos?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider