Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 26. februar 2019 kl. 12.10
Hejsa
Jeg læste her på et tidspunkt en fin anbefaling/ brug til at få de alm grå fliser til at blive mere hvide i det, efter års brug. Jeg husker det var en kvindelig bruger der beskrev rengøringen, men kan ikke finde beskrivelsen nogen steder. Er der noget der kan huske svaret eller give et godt råd?
Vh Benedikte.
Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2019 kl. 13.14
Prøv dette links.
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/13352.html
Skrevet af: Willy N, 26. februar 2019 kl. 20.15
@Benedikte.
Ingeborg har også skrevet, i en tråd, at hun anvender træaske til rengøring.
Kan ikke lige finde tråden.
Selv prøvede jeg det en enkelt gang sidste år og det virkede, som om der er noget om træaske er godt til at rengøre fliser med.
Jeg var nok lidt nærig med træasken/eller havde ikke nok. Men prøver det igen til foråret (har samlet træaske hele vinteren).
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. februar 2019 kl. 0.00
Ja, det er rigtigt at jeg strør den rene hvide aske fra brændt løvtræ (pejseindsats) på fliser og flisegange rundt om huset. Vi hælder askeskuffen ud i en plastiksæk og laver nogle huller i bunden af posen for nemt at kunne drysse det ud og efterfølgende feje over fliserne. Det gør jeg i stille tørvejr rundt omkring, hvor vi kan lade det ligge til næste regn, hvor det forsvinder af sig selv. Jeg har bemærket at det udover at fjetne grønne belægninger også er skrap kost for ukrudt mellem fliserne. På terassen og mere befærdede områder bruger jeg stenmel.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. februar 2019 kl. 0.00
Ja, det er rigtigt at jeg strør den rene hvide aske fra brændt løvtræ (pejseindsats) på fliser og flisegange rundt om huset. Vi hælder askeskuffen ud i en plastiksæk og laver nogle huller i bunden af posen for nemt at kunne drysse det ud og efterfølgende feje over fliserne. Det gør jeg i stille tørvejr rundt omkring, hvor vi kan lade det ligge til næste regn, hvor det forsvinder af sig selv. Jeg har bemærket at det udover at fjetne grønne belægninger også er skrap kost for ukrudt mellem fliserne. På terassen og mere befærdede områder bruger jeg stenmel.
Ingeborg
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 27. februar 2019 kl. 4.27
Tusind tak for svar .
Jeg vil prøve at se, hvad der virker på mine fliser.
Har tilsvarende fliser i mit drivhus. Ka det anbefales at bruge et af de nævnte produkter der. Har fliser i halvdelen af jordarealet og fri jord i resten?.
Vh Ellen
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. februar 2019 kl. 7.54
Jeg citerer fra Bolius:
“kemisk reaktion, når det kommer i kontakt med vand. Er der meget aske på et sted, vil det danne lud, som lægger sig som en hinde og forhindrer, at der kommer ilt nok til jorden. Det betyder, at mikrolivet i jorden - orme, svampe og andre mikroorganismer - ikke kan ånde under ludlaget og bliver slået ihjel. ”
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. februar 2019 kl. 8.23
Link til artiklen om aske i haven
www.bolius.dk/aske-fra-braendeovn-eller-grill-kan-oedelaegge-din-have-39216/
Ingeborg
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 27. februar 2019 kl. 8.26
Tusind tak I H
Hvad så m stenmel i drivhuset, nogen erfaring m det?
Vh Benedikte
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. februar 2019 kl. 9.07
Jeg har ikke noget drivhus, men stenmel påvirker ikke kemisk, men “mekanisk”, i mellemrummet mellem fliser “pakker” det bedre end runde sandkorn og forhindrer dermed ukrudt i at spire......... min erfaring.
Ingeborg
Når jeg skriver feje, feje, feje er det fordi man i praksis ligesom skurer fliserne med det skarpe stenmel. Det fåes i forskellige grov/finheder. Hos dem, der fixer hjemmet, er der to typer, hvoraf det er den billige til ca. 25 kr jeg køber. Den anden er dyrere og er blander med ?
Jeg tror ikke at du kan svinge kosten godt nok inde i et drivhus.
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 3. marts 2019 kl. 20.40
Tusind tak for svar I H . Jeg er jo en der forsøger at fixe hjemmet
Så derfor
👍🤞🏻Forsøger jeg alligevel inde i drivhuset. Med en hård børste:)
Vender tilbage m hvordan stenmel virker her.
Vh Benedikte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.