Forum

Hvorfor smager dybfrost rosenkål ikke?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. januar 2019 kl. 22.15

Vi elsker rosenkål og har på tidspunkter af året købt dybfrosne.... som smagte ad hækkenfeldt til.
Nu rendte jeg over flotte rosenkål i vores butik forleden dag. Et helt kilo fine hollandske rosenkål til 10 kr. Så tænkte jeg at nu ville jeg selv prøve at fryse nogen ned.
Blancherede i 5 minutter og kom dem efter afkøling i fryseren. Så smagte vi på dem et par dage efter og....... føj!
Hvad er der galt? De ydre blade smager rimeligt, men i midten smager de rådne, selvom de ser fine ud.
Hvad sker der, for normalt skal rosenkål jo have frost i det frie for at smage.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. januar 2019 kl. 11.17

Mener at have fået fortalt engang at det skyldes at de har optaget for meget kvælstof, at det både får dem til at stinke af kål, men også at de rådner. Nogle vil sikkert mene at alt kål stinker, men det er ikke min erfaring. Jeg syntes ligesom mange andre at kål er meget vanskeligt at dyrke, hvis ikke man er præcist med gødningen og alligevel bliver de ofte angrebet af skadedyr, hvilket der er masser af artikler om i Havenyt. Det er derfor den ikke står på top 10 listen over de mest dyrkede køkkenurter hos mig :-)
Nu er rosenkål dog ikke den værste, men derimod grønkål, som der som regel får lus og larver.

Prøv og se om ikke Karna har skrevet om det før. Jeg er næsten 99 procent sikker på at nogle har spurgt til det med at rosenkål og kvælstof/smager grimt

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. januar 2019 kl. 11.27

Karna skriver i denne artikel at den grimme smag skyldes at de ikke har fået tilstrækkeligt med frost.

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kaal/593.html

Om for meget kvælstof optagning og for sent modning, kombineret med frost er den præcise årsag til den grimme smag ved jeg ikke, men det er højst tænkeligt. Jeg kunne godt forestille mig at de derved begyndte at rådne når de kom fra marken og ind i supermarked og lå i nogle dage.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. januar 2019 kl. 11.31

Karna skriver i denne artikel at den grimme smag skyldes at de ikke har fået tilstrækkeligt med frost.

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kaal/593.html

Om for meget kvælstof optagning og for sent modning, kombineret med frost er den præcise årsag til den grimme smag ved jeg ikke, men det er højst tænkeligt. Jeg kunne godt forestille mig at de derved begyndte at rådne når de
kom fra marken og ind i supermarked og lå i nogle dage.

Andre har et andet bud:

Hvad angår smagen af rosenkål kan der også være forskel på sorterne. Jeg har iår dyrket "Trafalgar" fra Thompson&Morgan, som er en vintersort og meget mild og næsten "sød" i smagen – helt klart mere delikat og næsten "børnevenlig" end nogen anden rosenkål vi har prøvet.

med venlig hilsen
Peter Norris

Og atter andre mener at tilberedningen også spiller ind.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. januar 2019 kl. 13.22

Tak for svarene. Det kan jo ikke ligge i at de ikke har fået tilstrækkeligt med frost. Desuden smager de jo udmærkede, både som rå og tilberedt efter køb. Det er opholdet i fryseren, der får dem til at smage forfærdeligt.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. januar 2019 kl. 15.36

@Ingeborg.
' Det er opholdet i fryseren, der får dem til at smage forfærdeligt ' skriver du og det har du utvivlsomt ret i.
Selv har vi aldrig fået rosenkål fra fryseren. Men selvfølgelig rosenkål der har fået frost.

Problemet kan være, at i rosenkål på stokken i frostvejr sker der en fordampning ( uden jeg er kemiker så er det sådan, at væsker fordamper i frostvejr. Sne forsvinder f.eks. i frostvejr(?!)).
Jeg er ikke utilbøjelig til at tro, at rosenkåls 'dårlige smag' også forsvinder i frostvejr, når de sidder underdørs på stokken.
Men altså ikke har nogen steder og tage hen, når de ligger i en pose i fryseren.

Det kunne have været interessant hvis du havde ladet nogle ligge ude i nattefrosten en enkelt nat og derefter blancheret dem, puttet dem i pose og derefter i fryseren.
Jeg googlede lige frosne rosenkål og der står, at frosne grøntsager ikke skal optøes men kommes direkte i kogende vand.
Har du først tøet dem op inden tilberedning, kan det så også være årsagen.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. januar 2019 kl. 23.16

Nyt svar til emnet »Hvorfor smager dybfrost rosenkål ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvorfor smager dybfrost rosenkål ikke?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider