Forum

Hvor kan man købe kålrabi?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. november 2018 kl. 22.06

Som voksen kan man pludselig komme i tanker om mad man fik for længe siden.... og det ganske ofte, på grund af krig og mangel på andre levnedsmidler.
Gennem mange år var der en gartner, som solgte dem i en bod ved vejen. Nu er det meget længe siden jeg har set en kålrabi. Det skal være den lidt fersken/rosa farvede med en lidt sødlig smag.
Hvor kan de købes? Kunne jeg selv dyrke nogen på min lerholdige jord?
Og hvad skal de bruges til? De kan bruges stuvede i mælkesovs, mosede sammen med kartofler og som sammenkogt ret, kogt på svineskank sammen med kålpølser. Herligt!
De er en normal vare i butikkerne syd for grænsen, men det er jo lidt langt at køre efter en kålrabi eller flere.
Ingeborg

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. november 2018 kl. 23.11

Jeg tror at kålrabi gik af mode da vi begyndte at få lidt velstand i Danmark. Jeg ved ikke om de i dag bruges til foder og derfor dyrkes sjælden. Jeg ved ikke om det kan finde dem i Irma som en sæsonvarer. Jeg har fundet majroer i Rema 1000 ovenikøbet som en økologisk varer. Selvom den også er sjældent nutildags.
En sidste, men nok begrænset mulighed er hos en grønthandler med et stort udvalg. Dem er der desværre ikke så mange af mere, men hos en etnisk grønthandler eller bazar kan man nogle gange løbe ind i nogle af de gamle grøntsager.

Kålrabi bør du sagtens kunne dyrke på en lerede jord og jeg kunne forestille mig at de var lige så lette at dyrke som rødbeder. Men jeg har ingen erfaring. Men det kan Googles

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. november 2018 kl. 23.15

Der er en krydsning i mellem majroe og havde kål. og bruges også til foder, som tidligere nævnt.

da.m.wikipedia.org/wiki/K%C3%A5lroe

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. november 2018 kl. 23.22

Jeg har forsøgt mig med dem en enkelt gang og det gik helt i fisk. Det burde ellers være let, for som Ingeborg nævner et det jo en afgrøde man har brugt til at falde tilbage på i krisetider.
Måske var jeg bare uheldig...

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. november 2018 kl. 23.31

Har de ikke tilbøjelighed til at få larver?

Jeg har engang dyrket sukkerroer som jeg skulle både lave lygter af og fodre kaniner med, men det blev bare ikke rigtig til noget. Fik engang købt en krydsning i mellem vildsvin og almindelig svin hos en landmand på Falster og den var fodret med en stor del sukkerroer og føj hvor det smagte. Kødet var vammelsødt. Så selvom kødet var billig og vi normal ikke er sarte var det bare ikke til at spise. Tør ikke tænke på hvordan kanin kød kunne have smagt...

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. november 2018 kl. 23.42

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. november 2018 kl. 8.46

Kaninkød er lidt sødligt, ...... og det er hestekød også. Der var faktisk en hesteslagter (butik) i Flensborg langt op i 1950'erne. Efter at have googlet, kan jeg se at der er en biodynamisk gartner i vores nærhed, som er på torvet i Vejle hver torsdag. (Rødmosegaard, Viuf).
Vi stjal en gang en foderroe på en mark (min mand døjede længe med dårlig samvittighed), men den var ingen kålrabi og ubrugelig, smagte strengt af ?
Ingeborg

8 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Luthor2corploanfirm Luthor2corploanfirm, 29. november 2018 kl. 10.24

Slettet af administrator 30. november 2018 kl. 11.09.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. november 2018 kl. 10.56

Èr rapporteret.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. november 2018 kl. 15.29

Kålrabi dyrker vi af og til, og det går fint.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. december 2018 kl. 20.26

De har dem jævnligt økologisk i fx Superbrugsen. Og ellers vil Aarstiderne.com være en mulighed. Man kan jo se de kommende kasser på deres hjemmeside.
Jeg bruger dem mest til mos sammen med kartofler.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. december 2018 kl. 20.26

De har dem jævnligt økologisk i fx Superbrugsen. Og ellers vil Aarstiderne.com være en mulighed. Man kan jo se de kommende kasser på deres hjemmeside.
Jeg bruger dem mest til mos sammen med kartofler.

Nyt svar til emnet »Hvor kan man købe kålrabi?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvor kan man købe kålrabi?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider