Forum

Sorte pletter på gulerødder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. november 2018 kl. 17.42

Mine økologiske købegulerødder får meget hurtigt sorte pletter. Indtil nu og frosten kommer opbevarer jeg dem udenfor i en lukket kurv. Hvorfor ser de hurtigt sådan ud? Kan man skære bort og bruge dem alligevel?
Ingeborg

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. november 2018 kl. 19.51

Det er en svampeinfektion som hedder "sort rodråd". Jeg mener at have hørt at vaskede gulerødder er mere udsatte, men det jo umuligt at opdrive andet i almindelig handel. Opbevaring ved køleskabstemperatur hæmmer svampens vækst.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. november 2018 kl. 20.18

Tak for svaret Claus Madsen. Du fik sat et navn på det, så jeg kunne google videre
www.plante-doktor.dk/gullerodssortskimmel.htm
Jeg har skrællet de mindst angrebne og hældt kogende vand på dem. Efter at have læst artiklen kommer de ikke på komposten, hvor de heller ikke hører hjemme.
Træls, men det er vel prisen for økologien.
Ingeborg

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. november 2018 kl. 21.00

Lige på det punkt er de konventionelle såmænd ikke bedre. Men man kan da undre sig over at man ikke kan få lov at købe en uvasket gulerod i hverken den ene eller anden lejr.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. november 2018 kl. 22.44

Claus, nu skal jeg afsløre noget for dig:
Da der blev solgt økologiske gulerødder med jord på for år tilbage, blev de vasket - så man kunne se om der var fx ormehuller og råd - derefter dryssede man jord på igen...
Magisk industri...

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. november 2018 kl. 20.35

Interessant Freya. Man skulle tro det kom ind under reglerne vdr. vildledende markedsføring.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. november 2018 kl. 23.16

Hej ingeborg

Min kone har købt nogle plast beholder, specielt til grøntsager gennem Tupperware, som godt nok er dyre, men super effektiv. Her kan alle slags gulerødder holde i flere uger, uden problemer.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. november 2018 kl. 8.01

Tak for oplysningen Søren Duun, men hvad er der specielt ved Tupperware, som man ikke kan opnå ad "naturlig " vej ? (Jeg bryder mig ikke om Tupperware og den måde det sælges på). Gulerødderne er jo inficerede med svampen når man køber dem, så svampeudviklingen kan jo holdes nede ved temperaturer under 8 grader.
Ingeborg

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. november 2018 kl. 8.10

Er det sådan en kasse?
www.dba.dk/tupperware-smoerboks/id-1034095075/billeder/3/
Så er det da bare at skære nogle udluftningshuller i en plastikboks? Medmindre der er støbt kemikalier ind i Tupperware boksen, og det kan jeg næppe tro?
Ingeborg.
Ps. Der er 3 billeder i linket

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 19.00

Nej ikke lige den. Jeg var ikke klar over at man ikke kunne købe Tupperware uden at deltage i deres shows.
Om det den så indeholder kemikalier ved jeg ikke kun at den er godkendt til fødevarer.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. november 2018 kl. 19.21

Min lukkede kurv er af flettet pil, så der er luft til gulerødderne. Men der har jo ikke været de anbefalede max 8 grader den seneste tid. Selvfølgelig kan jeg købe færre gulerødder ad gangen og lægge dem i køleskabets grøntsagsskuffe. Det er vel ikke meget anderledes end Tupperware boksen? Måske skulle jeg overveje at skylle gulerødderne med Atamon vand. Jeg skræller dem jo alligevel.
Ingeborg

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. november 2018 kl. 20.31

Hej alle

Ligesom alle andre former for svampeangreb er sortskimmel-vækst kun mulig, hvis der er høj fugtighed på overfladen af en given grøntsag.
Så øvelsen går ud på at sænke fugtigheden - det kan man gøre på en meget enkel måde: Jeg vil anbefale lidt genbrug og en aften ved symaskinen !

Find slidte viskestykker frem fra gemmerne og sy nogen poser i forskellig størrelse. Det kan gøres simpelt og kræver ikke meget tid - der er ikke brug for snøre-lukke eller andre smarte lukkeløsninger!

Poserne anvendes til køleskabs-opbevaring af gulerødder og kartofler - men selvfølgelig også af andre grøntsager.
En af fordelene ved at anvende enkle stofposer syet af viskestykker er, at de kan "gå med" i kogevask / 60 graders vask. En anden fordel er, at de ikke går i stykker, selv om de skulle være fugtige gennem noget tid (papirposer kan revne).
En tredje er, at de kan svøbes tæt om grøntsagerne - så det er let at udnytte pladsen i grøntskuffen.

Der er også muligheder uden at tage symaskinen i brug:
Jeg har ligeså gode erfaringer med at anvende hele bomulds-/
hørviskestykker som omvikling til porrer og kål, der har skullet gemmes op til 10 dage i køleskabets grøntskuffe.

Papirposer er en anden mulighed - i øko-udgave kan de købes i pænt store mængder for ikke ret mange kr - de er gode til især gulerødder, som er købt i plastposer i supermarkedet og som er fugtige / våde, når de bliver taget op af indkøbskurven hjemme i køkkenet.

Så der er ikke nogen gode grunde til at lede efter plast i forskellige udgaver til køleskabsopbevaring af grøntsager....

Og lige en bemærkning om Atamon (indlæg nr 10):.
Brug af atamon (og alle andre konserveringsmidler) kan - selv om man skyller / skræller - medføre uønsket virkning på gavnlige bakterier i kroppen og også uønskede virkninger i spildevand.
Man kan nemlig ikke ikke være helt sikker på, at der ikke slipper lidt atamon med i en revne eller to, som man kan komme til at overse (og efterfølgende spise).
Og skyllevandet havner jo i septiktanken / rensningsanlægget, hvor de ønskelige biologiske processer bliver forstyrret.
Der skal som bekendt en meget lille mængde atamon til for at
opnå en langtidseffekt i en stor mængde syltetøj .
Og der er ingen gode grunde til at forsøge at forlænge holdbarheden af for eksempel gulerødder ved at overhælde dem med atamon - når nu det kan lade sig gøre at reducere angreb af for eksempel sortskimmel på andre, enkle og ikke skadelige måder.

Venlig hilsen
Lone

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2018 kl. 23.18

Tak for svaret Lone Brems.
Jeg vil prøve at pakke gulerødderne ind i viskestykker. Kunne køkkenrulle have den shmme virkning? Jeg ved at nogen vil sige at det er spild af ressourcer, men et viskestykke, der skal vaskes og måske tørres i tumbler er også ressourcekrævende.
Jeg er heller ikke tilhænger af at bruge Atamon, derfor fryser jeg de ting der kan fryses, og laver kun små portioner af det, der skal syltes og bruger ikke atamon, men ingefær, hvor det er ok.
At det skulle være værre at skylle gulerødder, der skal skrælles med stærkt fortyndet Atamon er vel ikke så galt som at tilsætte Atamon til syltede asier, rødbeder eller andet sur/sødt, hvor det trænger ind i det syltede?
Ingeborg

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. november 2018 kl. 10.48

Hej Ingeborg Hansen

Det er da rigtigt at vask af viskestykker / viskestyk-poser også er energikrævende og slider på vaskemaskinen.
Men det fører for vidt (for mig) at gå ind i udregninger af, om engangs-anvendelse af køkkenrulle (træfældning, forarbejdning, transport og afbrænding..) energimæssigt er et godt eller et dårligt alternativ.
Jeg ville blot med mit indlæg gøre opmærksom på, at gamle viskestykker kan få nyt, nyttigt liv ved at begrænse udvikling af svampe på grøntsager, der opbevares i køleskab. Og at de kan indgå i helt almindelig husholdnings-kredsløb mange mange gange, før de sluttelig havner i tøj-genbrugscontaineren.

Om anvendelse af atamon er jeg måske ikke helt præcis, når jeg nævner anvendelsen i syltetøj - det var tænkt som illustration af, hvor lille en mængde konserveringsmiddel der skal til, for at der er negativ virkning i kroppen / rensningsanlægget for spildevand.
Det var på ingen måde tænkt som anbefaling af at anvende atamon til sylteformål eller til andre konserveringsformål i husholdningen.

Syltning er jo en fin, traditionsbundet og velsmagende ting - men de rå, friske produkter er oftest langt at foretrække af alle mulige grunde - smag, næringsindhold, tand- og kropssundhed, lavt eller intet energi- og ressourceforbrug og meget begrænset madspild.

Og hvis man endelig ikke vil undlade at sylte frugt og grønt, kan det jo gøres med respekt for årstidernes variation, opbevaring af rodfrugter udendørs, god hygiejne, beherskede portioner, fryser, køleskab eller anden kølig opbevaring. Og det går ganske fint at sylte uden atamon eller andre konserveringsmidler - især hvis omhuen og de beherskede portioner af syltede ting kombineres med gavmildhed i forhold til venner og familie.

Og med dette indlæg har jeg bidraget med det jeg ville i om "Sorte pletter på gulerødder" - derfor kommer der ikke flere indlæg fra mig i denne tråd.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Sorte pletter på gulerødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sorte pletter på gulerødder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider